Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima dołączył do grona imprez, które starają się znosić bariery dla niepełnosprawnych i udostępniać sztukę filmową wszystkim, bez względu na fizyczne ograniczenia.Po raz pierwszy odbyły się podczas Festiwali się pokazy filmów z audiodeskrypcją, umożliwiającą dotarcie z przekazem filmowym także do osób niewidomych.
Były to - na dobry początek - dwie projekcje w sobotę 19. listopada, na które złożyły się etiudy studenckie z polskich szkół filmowych.
Audiodeskrypcja to dodatkowy komentarz pojawiający się w przerwach pomiędzy dialogami aktorskimi. Komentarz zawiera opis wyglądu bohaterów, zmieniającej się mimiki twarzy, miejsca i przebiegu akcji, scenerii, ubiorów, trudnych do rozpoznania dźwięków itp. Audiodeskrypcja ma nie tyle opowiedzieć film, co pomóc nadążyć za fabułą i umożliwić samodzielną interpretację niedostępnych dla niewidomych treści wizualnych. Na potrzeby dwóch festiwalowych projekcji przygotowały ją: studentka i absolwentka Katedry UNESCO do Badań nad Przekładem i Komunikacją Międzykulturową UJ Justyna Drożdż oraz Agata Psiuk, wspólnie z pracującą w Katedrze Anną Jankowską.
„Proszę wygodnie usiąść, zamknąć oczy i uważnie słuchać” – opisują techniki audiodeskrypcyjne organizatorzy festiwalu.- „Z ciemności dobiega muzyka. Chwila ciszy. Skrzypienie. Dziwny szelest. Pstryk. Pstryk. Skrzypienie. Dziwny szelest. Chłopięcy głos powtarza kilkakrotnie ‘lumos maxima’. Teraz można już otworzyć oczy – ‘zobaczyliśmy’ właśnie jedną z pierwszych scen filmu ‘Harry Potter i więzień Azkabanu’. Co się wydarzyło? Nie wiadomo. Dlaczego oglądaliśmy z zamkniętymi oczami? Aby zrozumieć, jak w kinie czuje się osoba niewidoma. Bo większość z nas, jeżeli w ogóle zastanawiała się kiedykolwiek nad tym, czy niewidomi chodzą do kina, zazwyczaj myśli, że wystarczy słyszeć, by zrozumieć, co dzieje się na ekranie.
Spróbujmy jeszcze raz – proszę wygodnie usiąść, zamknąć oczy i uważnie słuchać. Dyskretny głos opisuje pogrążony w mroku pokój i chłopca w okularach i niebieskiej piżamie, czytającego pod kołdrą. Na dźwięk otwieranych drzwi (skrzypienie), chłopiec pośpiesznie się kładzie (dziwny szelest) i udaje, że śpi. Do pokoju wchodzi gruby mężczyzna, zapala światło (pstryk), spogląda na łóżko, po czym gasi światło (pstryk) i wychodzi (skrzypienie). Chłopiec daje nura pod kołdrę (dziwny szelest) i wymachując różdżką mówi: ‘lumos maxima’. Właśnie ‘zobaczyliśmy’ fragment filmu z audiodeskrypcją.”
Portalfilmowy.pl gratuluje organizatorom Festiwalu wspaniałej idei i życzy jej rozszerzania w latach kolejnych. Przypomnijmy, że portal prowadzony jest przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich, które od samych początków audiodeskrypcji w Polsce wspiera aktywnie jej ideę, m.in. przyczyniając się do wprowadzenia do Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni pokazów dla osób niewidomych i niedowidzących i współpracując z białostocką Fundacją Audiodeskrypcja.
Portalfilmowy.pl jest patronem prasowym imprezy.
Były to - na dobry początek - dwie projekcje w sobotę 19. listopada, na które złożyły się etiudy studenckie z polskich szkół filmowych.
Audiodeskrypcja to dodatkowy komentarz pojawiający się w przerwach pomiędzy dialogami aktorskimi. Komentarz zawiera opis wyglądu bohaterów, zmieniającej się mimiki twarzy, miejsca i przebiegu akcji, scenerii, ubiorów, trudnych do rozpoznania dźwięków itp. Audiodeskrypcja ma nie tyle opowiedzieć film, co pomóc nadążyć za fabułą i umożliwić samodzielną interpretację niedostępnych dla niewidomych treści wizualnych. Na potrzeby dwóch festiwalowych projekcji przygotowały ją: studentka i absolwentka Katedry UNESCO do Badań nad Przekładem i Komunikacją Międzykulturową UJ Justyna Drożdż oraz Agata Psiuk, wspólnie z pracującą w Katedrze Anną Jankowską.
„Proszę wygodnie usiąść, zamknąć oczy i uważnie słuchać” – opisują techniki audiodeskrypcyjne organizatorzy festiwalu.- „Z ciemności dobiega muzyka. Chwila ciszy. Skrzypienie. Dziwny szelest. Pstryk. Pstryk. Skrzypienie. Dziwny szelest. Chłopięcy głos powtarza kilkakrotnie ‘lumos maxima’. Teraz można już otworzyć oczy – ‘zobaczyliśmy’ właśnie jedną z pierwszych scen filmu ‘Harry Potter i więzień Azkabanu’. Co się wydarzyło? Nie wiadomo. Dlaczego oglądaliśmy z zamkniętymi oczami? Aby zrozumieć, jak w kinie czuje się osoba niewidoma. Bo większość z nas, jeżeli w ogóle zastanawiała się kiedykolwiek nad tym, czy niewidomi chodzą do kina, zazwyczaj myśli, że wystarczy słyszeć, by zrozumieć, co dzieje się na ekranie.
Spróbujmy jeszcze raz – proszę wygodnie usiąść, zamknąć oczy i uważnie słuchać. Dyskretny głos opisuje pogrążony w mroku pokój i chłopca w okularach i niebieskiej piżamie, czytającego pod kołdrą. Na dźwięk otwieranych drzwi (skrzypienie), chłopiec pośpiesznie się kładzie (dziwny szelest) i udaje, że śpi. Do pokoju wchodzi gruby mężczyzna, zapala światło (pstryk), spogląda na łóżko, po czym gasi światło (pstryk) i wychodzi (skrzypienie). Chłopiec daje nura pod kołdrę (dziwny szelest) i wymachując różdżką mówi: ‘lumos maxima’. Właśnie ‘zobaczyliśmy’ fragment filmu z audiodeskrypcją.”
Portalfilmowy.pl gratuluje organizatorom Festiwalu wspaniałej idei i życzy jej rozszerzania w latach kolejnych. Przypomnijmy, że portal prowadzony jest przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich, które od samych początków audiodeskrypcji w Polsce wspiera aktywnie jej ideę, m.in. przyczyniając się do wprowadzenia do Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni pokazów dla osób niewidomych i niedowidzących i współpracując z białostocką Fundacją Audiodeskrypcja.
Portalfilmowy.pl jest patronem prasowym imprezy.
WRÓB
Etiuda&Anima
Ostatnia aktualizacja: 6.12.2013
Dokumentaliści zapraszają na spotkanie do TVP2
Nabór dokumentów w TVP1
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024