Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Startuje nowa edycja programu ScripTeast skierowanego do najlepszych scenarzystów z Europy Środkowo-Wschodniej. W tegorocznej odsłonie weźmie udział 10 scenariuszy z ośmiu państw – w tym dwa napisane przez Polaków.
29 września w Sterdyni rozpoczęła się pierwsza sesja ósmej już odsłony programu ScripTeast. Spośród kilkudziesięciu nadesłanych scenariuszy zostało wybranych dziesięć. - Za każdym razem wybór jest bardzo trudny. Co roku otrzymujemy kilkadziesiąt zgłoszeń, mimo wysokich wymagań, które stawiany aplikującym. W tym roku tylko ze Słowenii i Chorwacji mieliśmy kilkanaście zgłoszeń. Praktycznie mogliśmy mieć tylko słoweńsko-chorwacką grupę uczestników – mówi Violetta Kamińska z Niezależnej Fundacji Filmowej, dyrektor generalny programu.
29 września w Sterdyni rozpoczęła się pierwsza sesja ósmej już odsłony programu ScripTeast. Spośród kilkudziesięciu nadesłanych scenariuszy zostało wybranych dziesięć. - Za każdym razem wybór jest bardzo trudny. Co roku otrzymujemy kilkadziesiąt zgłoszeń, mimo wysokich wymagań, które stawiany aplikującym. W tym roku tylko ze Słowenii i Chorwacji mieliśmy kilkanaście zgłoszeń. Praktycznie mogliśmy mieć tylko słoweńsko-chorwacką grupę uczestników – mówi Violetta Kamińska z Niezależnej Fundacji Filmowej, dyrektor generalny programu.
Przez kolejne miesiące, podczas dwóch sesji on-line, a także sesji stacjonarnych, w trakcie festiwali filmowych w Berlinie i Cannes, projekty będą dopracowywane pod okiem międzynarodowej grupy doradców kreatywnych oraz kierowników naukowych: Christiana Routha (wieloletni szef Europejskiego Funduszu Scenariuszowego programu Media, konsultant, wykładowca i ekspert developmentu scenariuszowego) i Toma Abramsa (profesor nadzwyczajny wydziału scenariusza i produkcji School of Cinematic Arts, UCS, scenarzysta i reżyser, autor scenariusza do nominowanego do Oscara filmu „Shoeshine”), którzy z projektem związani są od kilku lat.
Sesja w Sterdyni to tydzień niezwykle twórczej, intensywnej i owocnej pracy. Główny nacisk kładziony jest na indywidualny tok pracy nad każdym ze scenariuszy w trakcie spotkań jeden do jednego. Te spotkania to pierwsze zderzenie z międzynarodową opinią, bo doradcy pochodzą z różnych krajów i kultur.
Sesja w Sterdyni to tydzień niezwykle twórczej, intensywnej i owocnej pracy. Główny nacisk kładziony jest na indywidualny tok pracy nad każdym ze scenariuszy w trakcie spotkań jeden do jednego. Te spotkania to pierwsze zderzenie z międzynarodową opinią, bo doradcy pochodzą z różnych krajów i kultur.
Uczestnicy poprzedniej edycji ScripTeast przed pałacem Ossolińskich w Sterdyni. Fot. ScripTeast
Do końca grudnia potrwa sesja online, w trakcie której uczestnicy korzystając z konsultacji z doradcami i szefami naukowymi muszą napisać kolejną wersję scenariusza. Sesja w trakcie MFF w Berlinie to już początek promocji projektów a dla uczestników możliwość nawiązywania międzynarodowych kontaktów i szansa na wgłębienie się w funkcjonowanie rynku. Potem następuje czas na ostateczny szlif kolejnego draftu, który musi trafić do organizatorów do 5 kwietnia. Sesja kończąca program odbywa się w maju, podczas MFF w Cannes, gdzie Rada Artystyczna przyznaje Nagrodę ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego za Najlepszy Scenariusz. Spośród siedmiu nagrodzonych tym wyróżnieniem scenariuszy, cztery zostały już zrealizowane, a kolejne są w fazie produkcji.
Projekty zakwalifikowane do 8. edycji: „Born in Vienna” - Eva Pataki, Marta Meszaros, Zoltan Jancso (Węgry), „Holiday” - Paweł Ferdek, Arkadiusz Milcarz (Polska), „King’s Shift” - Ignas Miškinis, Saulius Drunga (Litwa), “Life Beats Reality” – Andrea Valean (Rumunia), “Merian Chick” - Evita Naušová, Viktor Taus (Czechy), “Ministry of Love” - Pavo Marinkovic (Chorwacja), “My Friend Boeing” - Matevz Luzar (Słowenia), “My Name Is Damjan” - Suzana Tratnik, Maja Weiss (Słowenia), “Not For Your Eyes” – Agnieszka Trzos, Jarosław Sokół (Polska), “Shakespeare As a Street Name” – Valeri Yordanov (Bułgaria).
ScripTeast to program treningowy dla najlepszych scenarzystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Celem projektu jest pomoc autorom w udoskonaleniu napisanego już scenariusza, uczytelnienie jego przekazu dla międzynarodowej publiczności oraz zwiększenie jego marketingowego potencjału na etapie finansowania i dystrybucji. ScripTeast organizowany jest przez Niezależną Fundację Filmową przy wsparciu Programu Unii Europejskiej Media, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Narodowego Centrum Kultury i Apple Film Production, we współpracy m.in. z Europejską Akademią Filmową, renomowanymi sieciami międzynarodowych producentów Producers Network i ACE, oraz Film New Europe i Final Draft.
ScripTeast to program treningowy dla najlepszych scenarzystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Celem projektu jest pomoc autorom w udoskonaleniu napisanego już scenariusza, uczytelnienie jego przekazu dla międzynarodowej publiczności oraz zwiększenie jego marketingowego potencjału na etapie finansowania i dystrybucji. ScripTeast organizowany jest przez Niezależną Fundację Filmową przy wsparciu Programu Unii Europejskiej Media, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Narodowego Centrum Kultury i Apple Film Production, we współpracy m.in. z Europejską Akademią Filmową, renomowanymi sieciami międzynarodowych producentów Producers Network i ACE, oraz Film New Europe i Final Draft.
KJZ
ScripTeast
Ostatnia aktualizacja: 1.10.2013
Multikino z nową nazwą?
Cyfrowe wyzwania w produkcji filmowej
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024