Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aż siedem nagród na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym zdobyły filmy rozwijane lub prezentowane na DOC LAB POLAND. Złotego Lajkonika otrzymał „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego, srebrne laury zdobyły „Wieloryb z Lorino” Macieja Cuske i „Synek” Pawła Chorzępy, a wśród wyróżnionych tytułów znalazły się „Pollywood” Pawła Ferdka i „xABo: Ksiądz Boniecki” Aleksandry Potoczek.
W Konkursie Polskim Grand Prix i statuetkę
Złotego Lajkonika otrzymał „Zwyczajny kraj” Tomasza Wolskiego (prod.
Anna Gawlita, Kijora Film), którego jury pod przewodnictwem Magdaleny
Łazarkiewicz doceniło „za doskonałość warsztatową filmu pokazującego jak
niepostrzeżenie zło wkrada się w codzienne życie”. To już kolejna
nagroda dla „Zwyczajnego kraju”, który miał swoją międzynarodową
premierę na szwajcarskim festiwalu Visions du Réel gdzie zdobył Jury
Clinique de Genolier. Podczas tegorocznej edycji DOC LAB POLAND Tomasz
Wolski i Anna Gawlita zaprezentowali swój kolejnych film, rozwijany
przez nich obecnie projekt „Wielki Szef”, w którym opowiedzą o
Leopoldzie Trepperze, pochodzącym z Polski tajemniczym agencie
sowieckiego wywiadu wojskowego.
Najlepszym filmem dokumentalnym Konkursu
Polskiego, uhonorowanym Srebrnym Lajkonikiem, został „Synek” Pawła
Chorzępy (prod. Dominika Mandla – Stowarzyszenie Filmowców Polskich oraz
Joanna Dobrzańska, Studio „Młodzi i Film” im. Andrzeja Munka). Dokument
jest wyróżniającą się wizualnie opowieścią o relacji ojca z synem.
Wcześniej film został nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmów
Dokumentalnych „MiradasDoc”, gdzie zdobył wyróżnienie w Konkursie
Krótkich Dokumentów.
Najwięcej nagród zebrał natomiast najnowszy
obraz Macieja Cuske p.t. „Wieloryb z Lorino” (prod. Mikołaj i Aldona
Pokromscy; Pokromski Studio Sp. z o.o. Sp. k.). Film otrzymał Srebrny
Róg dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych, Nagrodę
Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż dla Katarzyny
Orzechowskiej oraz Nagrodę dla najlepszego producenta polskich filmów
krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowaną przez Krajową Izbę
Producentów Audiowizualnych. Międzynarodowe jury pod przewodnictwem
operatora Łukasza Żala, przyznając filmowy Srebrny Róg, podkreśliło
osiągnięte w nim „doświadczenie głębi budowane przez metaforyczne obrazy
i dźwięk pozwalające zanurzyć się w rzeczywistość rdzennej syberyjskiej
wioski położonej w odległym i zapomnianym zakątku Rosji”.
Wyróżnienie za film dokumentalny w
Konkursie Polskim „za wielobarwną podróż w krainę filmowych snów i
nadzieję, że wszystko jest możliwe” trafił do „Pollywood" w reżyserii
Pawła Ferdka (prod. Małgorzata Kozioł, East Beast). Projekt był
prezentowany w ramach DOC LAB POLAND w 2018 roku. Producentka Małgorzata
Kozioł podczas tegorocznej edycji warsztatów rozwija w zespole z
reżyserką Weroniką Mliczewską kolejny projekt - dokument „Bui Doi. Pył
życia”.
Z kolei prezentowany na tegorocznej edycji
DOC LAB POLAND „xABo: Ksiądz Boniecki” Aleksandry Potoczek (prod.
Aleksander Kardyś, Fundacja Tygodnika Powszechnego) otrzymał nagrodę im.
Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne. Film
jest dokumentalną opowieścią o ks. Adamie Bonieckim, jednej z
najbardziej kontrowersyjnych i niepokornych postaci Kościoła
katolickiego w Polsce.
Dzień wcześniej, podczas Gali Industry
rozdano nagrody DOC LAB POLAND o łącznej wartości 80 tys. złotych.
Znalazły się wśród nich: nagroda HBO Award w wysokości 10 000 PLN, dwie
nagrody ColorOffOn w postaci bonów na usługi postprodukcyjne o wartości
25 000 PLN, zaproszenie na market koprodukcyjny do Lipska od DOK
Leipzig, zaproszenie na pitching od FIPA DOC Festival International
Documentaire, zaproszenie od Institute of Documentary Film do udziału w
East Doc Platform, wyróżnienia dla trzech projektów przyznane przez
organizatora wydarzenia, Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego,
będące zaproszeniami na kluczowe europejskie wydarzenia branżowe dla
filmów dokumentalnych (np. na IDFA Forum, DOK Co-Pro Market, Sheffield
Marketplace) oraz wyróżnienie polegające na wsparciu międzynarodowej
promocji filmu i zaproszenie na jedno z kluczowych wydarzeń branżowych
poświęconych kinu dokumentalnemu od Polish Docs Pro.
MR
DOC LAB POLAND
Ostatnia aktualizacja: 8.06.2020
fot. materiały prasowe
Kto otrzymał dotacje z Mazowieckiego i Warszawskiego Funduszu Filmowego?
Forum Dokumentu i Animacji. Wirus, pomoc, czyste nośniki, tantiemy i daniny z VOD
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024