PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  18.07.2012
Jednym z bohaterów tegorocznej edycji wrocławskiego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty będzie klasyk filmu animowanego – Witold Giersz.

Artysta do tej pory zrealizował blisko pół setki filmów, za które otrzymał aż 82 nagrody i wyróżnienia na najbardziej prestiżowych festiwalach, m.in. w Cannes, Cork, Edynburgu, Honolulu, Lipsku, La Felguera, Londynie, Mamai, Melbourne, Moskwie, Oberhausen, Paryżu, San Francisco, Teheranie, Turynie, Warnie, Wiedniu, Krakowie i Poznaniu. Giersz bardzo szybko wypracował sobie własny, natychmiast rozpoznawalny charakter filmowego pisma. Ze względu na rolę koloru, a także sposoby nakładania barw oraz ich ożywiania, które preferuje w swej sztuce, często nazywany bywa malarzem ekranu, a jego animacje – ruchomym malarstwem.


Witold Giersz, "Koń", fot. SMF

Jest nie tylko znakomitym artystą, lecz i wspaniałym pedagogiem. Wprawdzie nie naucza sztuki animacji w żadnej szkole filmowej, ale bardzo często prowadzi warsztaty, zwłaszcza kierowane do najmłodszych fanów ożywiania plastyki, czego najlepszym przykładem coroczne zajęcia w liczącej już dwadzieścia lat Letniej Akademii Filmowej w Legnicy. Artysta jest także niezwykle aktywny w działalności społecznej na rzecz środowiska filmowego. Członek-założyciel Stowarzyszenia Filmowców Polskich, wieloletni członek jego Zarządu Głównego. „Witold, jako twórca i człowiek, jest dla mnie uosobieniem najlepszych cech środowiska twórczego filmu animowanego, tego, co w tym kręgu wartościowe, profesjonalne, trwałe, stabilne, etyczne. Nie jest łatwo być autorytetem przez wiele lat, uwzględniając fakt, że nasz film animowany miał okresy lepsze i gorsze. Były czasy rozkwitu, ale też sytuacje kryzysowe, a wtedy nie ma autorytetów. Witold daje środowisku poczucie stabilności i powagi" – tak charakteryzuje go kolega po fachu, inny mistrz naszej animacji, prof. Jerzy Kucia. A Maciej Wojtyszko, reżyser filmowy i teatralny, który ma na swym koncie i filmy animowane, dodaje: „Kiedy myślę o Witoldzie Gierszu, to mam uczucie, że myślę o wzorcu z Sèvres. Wzorze, jeżeli chodzi o takt, wiedzę i talent”.

Podczas wrocławskiej retrospektywy Giersza zostaną zaprezentowane wszystkie jego filmy nakręcone w Polsce (zabraknie jedynie kilku tytułów jugosłowiańskich, przy realizacji których współpracował, oraz nakręconej dla producenta norweskiego „Rodziny indonezyjskiej”). Filmy zostaną pokazane w pięciu zestawach: I – Tradycyjnie, rysunkowo („Tajemnica starego zamku”, 1956; „W dżungli”, 1957; „Przygoda marynarza”, 1958; „Wiosenne przygody krasnala”, 1959; „Skarb Czarnego Jacka”, 1961; „W piaskach pustyni”, 1962; „Podarta książka”, 1962; „Madame Soprani”, 1963; „Kierowca doskonały”, 1971), II – Coraz dłuższe metraże („Dinozaury” cz. I i II, 1963; "Wielkie koty", 1976; "Skansen", 1978; "Proszę słonia", 1978), III – Poszukiwanie nowych form („Neonowa fraszka”, 1959; "Mały western", 1960; "Oczekiwanie", współreżyseria z Ludwikiem Perskim, 1962; "Czerwone i czarne", 1963; „Ladies and Gentlemen”, 1964; "Kłopoty z ciepłem", 1964; „Korzeń”, 1965; "Kartoteka", 1966; "Admirał", 1968; "Kaskader", 1972; "Ślady", 1974), IV – Filmy warte Poznania („Reinkarnacja – andante”, 1986; „Reinkarnacja – allegro vivace”, współreżyseria z Krzysztofem Gierszem, 1986; „Reinkarnacja – finall”, 1986; „Dżungla”, 1988; „Premiera”, 1988; „Mściwy Jose”, 1988; „Porwanie”, 1988; „Pożegnanie”, 1991; „Żywa woda”, 2003; „Czerwone wzgórze”, 2004; „Rondo alla Turca”, 1993; „W grocie króla gór”, 1996), V – Malowanie (i rysowanie) na ekranie („Koń”, 1967; „Intelektualista”, 1969; "Wspaniały marsz", 1970; „Stary kowboj”, 1973; "Pożar", 1975; "Gwiazda", 1984).

Projekcje animacji uzupełni prezentacja trzeciego odcinka telewizyjnego serialu „Anima – „Witold Giersz” (2000) Jerzego Armaty oraz dwóch dokumentów poświęconych artyście: „Witold Giersz 24/sek.” (1977) Marii Piszczatowskiej i „Witold Giersz – sztuka animacji” (2011) Macieja Kura. Wrocławskiej retrospektywie towarzyszyć będzie okazjonalna wystawa oraz – wydana przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty – książka Joanny Prosińskiej-Giersz i Jerzego Armaty „Witold Giersz – malarz ekranu” z dołączoną płytą z najlepszymi filmami jej bohatera.

Więcej o twórczości bohatera wrocławskiej retrospektywy w artykule Jerzego Armaty –  Mistrzowie Polskiej Animacji – część IV: Witold Giersz  (portalfilmowy.pl).


Jerzy Armata
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  18.07.2012
Zobacz również
"Glasgow" nagrodzony w Turcji
Polskie filmy w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i Norwegii
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll