PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Na 15. Festiwalu Filmów Kultowych odbędzie się retrospektywa Alejandro Jodorowsky’ego – jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci w historii kina.

Kino Jodorowsky’ego lokuje się gdzieś między „dobrze ułożonym”, kroczącym dumnie po czerwonym dywanie, kinem hollywoodzkim z lat 50. a futurystycznym światem połyskujących zimną stalą maszyn rodem z kina lat 80. XX w. Jodorowsky to wybitne „dziecko swojej epoki”; megatwórca, którego rozległą ścieżkę profesji i zainteresowań znaczyły kolejne przystanki, zarówno jako człowieka - w realnej czasoprzestrzeni, jak i artysty - „niespokojnego ducha” - na obszarze pokrewnych dziedzin sztuki.


Alejandro Jodorowsky, fot. EFE/Forum

Alejandro Jodorowsky jest synem żydowskich emigrantów z Rosji, urodził się w Chile, gdzie zdobył szerokie wykształcenie oraz stawiał swoje pierwsze kroki w teatrze. Później zakosztował europejskiej kultury, by następnie przenieść się do Meksyku, gdzie kręcił swoje najważniejsze filmy a potem dzielić czas między Europę a Stany Zjednoczone. Klown, mim, reżyser teatralny i filmowy, aktor, scenarzysta komiksów, pisarz oraz mistyk zafascynowany tarotem i okultyzmem. Przez Amerykanów okrzyknięty ikoną kontrkultury, a w środowiskach związanych z magią i sztuką awangardy uznany za jednego z najwybitniejszych surrealistów ubiegłego stulecia.

Z filmami Jodorowsky’ego bywa jak z pikantną meksykańską potrawą – po konsumpcji niejeden widz może mieć problemy z trawieniem. Jodorowsky-alchemik wrzuca do swojej hipnotyzującej mikstury filmowej składniki ciężko przyswajalne i na dodatek w dużych ilościach! Epatuje z ekranu przemocą, krwią, nagością, gwałtem, kalectwem, przeplatając egzystencjalne przemyślenia z krytyką konsumpcyjnego społeczeństwa, świętokradczymi scenami szargającymi symbole wszystkich religii oraz perwersyjnym obliczem piękna.

Wizualnie filmy Jodorowsky’ego są misternie zaprojektowanymi wielowarstwowymi strukturami, zachwycającymi przepychem symboli, które widz ma odsłaniać stopniowo w trakcie oglądania, a następnie ponownie wracać do lektury filmu, by lepiej ją pojąć. Dla reżysera jednak kino to przede wszystkim przestrzeń dla eksperymentów z psychologią. Jodorowsky, wykorzystując własne teorie psychomagii i psychoszamanizmu, przekonany o niezwykłości własnego umysłu wyposażonego w „monstrualną wyobraźnię” – jak się wyraził – zawsze wierzył w terapeutyczne właściwości sztuki, dlatego stawia jej jeden cel: uzdrawianie ludzkiej psyche. Pomagam ludziom – twierdzi. Psychodeliczne obrazy Jodorowsky’ego, porównywane do narkotycznych wizji, zdaniem autora, nie mają pokazywać wyobrażenia osoby, która połknęła pigułkę. Chodzi o to, by wyprodukować pigułkę – mówi artysta.

Jodorowsky-lekarz podał swoją „pigułkę” przynajmniej trzy razy. Debiutancką „pigułką” "Fando i Lis" (1968) Jodorowsky spowodował zamieszki w Meksyku, gdy po godzinie premierowej projekcji filmu publiczność zaczęła tłumnie wybiegać z sali. Następny film - undergroundowy "Kret" (1970) stał się fenomenem kin o północy - zachwycił Johna Lennona i Yoko Ono. W świętokradczej "Świętej Górze" (1973) Jodorowsky, osiągając jako artysta pełnię sztuki filmowej, zgłębiwszy odwieczną zagadkę człowieczeństwa i duchowego potencjału istoty ludzkiej, sam także posiłkował się autentyczną „magiczną” pigułką (wraz ze swoimi aktorami Jodorowsky przebył miesięczne odosobnienie, na którym sesje z użyciem LSD łączono z medytacją zen).

Szokujące praktyki i skandalizująca otoczka, jaka towarzyszyła filmom (wszystkie trzy będziemy mogli zobaczyć na 15. Festiwalu Filmów Kultowych), sprawiły, że wiele rozkwitających „dzieci-kwiatów” ówczesnego pokolenia dało się zaczarować i… być może uzdrowić, przy pomocy niezaprzeczalnie kultowych obrazów Alejandro Jodorowsky’ego. Pozwólmy więc i my dać się oczarować tym obrazom, zwłaszcza, że mamy rzadką okazję zobaczyć je na dużym ekranie. A na deser czwarta „pigułka” – dokument "Konstelacja Jodorowsky"
, czyli po prostu… Jodorowsky w pigułce.

15. Festiwal Filmów Kultowych odbędzie się w terminie 10-20 maja 2012. Karnety w cenie 100 zł (studenci) oraz 125 zł można kupić poprzez ticketportal.pl Szczegóły o FFK na stronie www.filmykultowe.pl oraz facebook.com/festiwalfilmowkultowych.
GU
ffk
Ostatnia aktualizacja:  20.06.2012
Zobacz również
10 lat Szkoły Wajdy na Off Plus Camera
Produkcje TVP nagrodzone w Nowym Jorku
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll