PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  10.02.2013
W najciekawszych pokazach z sekcji Panorama dominuje temat pornografii. Zaprezentowane w tym cyklu filmy, takie jak „Lovelace”, „Don Jon's Addiction” i „Something in the Way” przybliżają różne aspekty tego samego problemu, skupiając się na ciemnych stronach produkcji i niebezpieczeństwach recepcji kina dla dorosłych.

Linda Lovelace to gwiazda „Głębokiego gardła” (1972), pierwszego filmu pornograficznego dopuszczonego do normalnej dystrybucji, a zarazem bohaterka biografii Roba Epsteina i Jeffreya Friedmana (grana przez Amandę Seyfried). Kobieta, która rolę seks-symbolu zamieniła na pozycję aktywistki walczącej z wyzyskiem słabszej płci. Opowieść o jej sukcesie i upadku ma dwie wersje. Pierwsza to love story zwieńczona erotycznym spełnieniem. Druga – obraz domowej przemocy i źle rozumianej miłości małżeńskiej. Ten podział pozwala na postawienie pytań o granice między faktem a fikcją, o prawdę, jaka stoi za każdą legendą. Szkoda, że twórcy nie poświęcili więcej uwagi fenomenowi "Głębokiego gardła" i jego miejscu w historii obyczajowych przemian.


Joseph Gordon-Levitt . Fot. Summit Entertainment.

Trochę więcej społecznych obserwacji przemyca w swoim reżyserskim debiucie Joseph Gordon-Levitt (jednocześnie odtwórca głównej roli). Bohater „Don Jon's Addiction” jest uzależniony od pornografii. Filmowy seks kręci go o wiele bardziej niż intymność w realu. Oczywiście do czasu, gdy spotka „odpowiednią kobietę”. To, co na papierze brzmi sztampowo do bólu, na ekranie zamienia się w zabawny, choć niepozbawiony gorzkich akcentów portret współczesnego Don Juana. Playboya, który w pogoni za wirtualnym ideałem pogrąża się w samotności i gubi umiejętność odczuwania prawdziwej rozkoszy.

Bohater uzależniony od erotycznych fantazji powraca w „Something in the Way” – kameralnej indonezyjskiej produkcji Teddy’ego Soeriaatmadji. Ahmad jest taksówkarzem pracującym na nocne zmiany w Dżakarcie. Swoim pragnieniom nie daje jednak ujścia w relacjach z kobietami – jest samotnikiem spędzającym wieczory na oglądaniu pornograficznych filmów, a zarazem głęboko wierzącym muzułmaninem, niedopuszczającym do siebie myśli o rozpoczęciu życia seksualnego przed zawarciem małżeństwa. Żyje więc w ciągłym poczuciu grzechu – co tylko wzmaga się w chwili, gdy zaczyna się fascynować pewną piękną nieznajomą. Film indonezyjskiego autora stanowi smakowitą zabawę z widzem i jego oczekiwaniami, która znajduje zaskakujący i brutalny finał, podkreślający religijne wątki wybrzmiewające w tej opowieści.


Amanda Seyfried jako Linda Lovelace w filmie "Lovelace". Fot. Materiały prasowe.

Równie brutalnym zakończeniem opatrzył swój obraz inny obiecujący azjatycki twórca, Lee Dong-ku. Jego ponury debiut „Fatum” porusza mocno obecny w koreańskim kinie wątek przemocy wśród nastolatków – przemocy, która promieniuje i zostawia bolesny ślad na wszystkich jej uczestnikach. Główny bohater (znakomita kreacja młodego Nama Yeon-woo) powraca po latach do traumatycznej przeszłości rekonstruując w pamięci zarówno agresję, której był ofiarą, jak i tę, której był sprawcą. Zaczyna brać odpowiedzialność za swoje czyny – tym samym uruchamia jednak kolejny ciąg przemocy, którego nie da się zatrzymać. W swych wyborach pozostaje wciąż samotny – co staje się zresztą kolejną cechą zbliżającą do go bohaterów pozostałych wymienionych filmów. Zabawne, brutalne bądź mroczne obrazy wspomnianych autorów stają się czymś więcej niż zwierciadłem naszej współczesności. Skutecznie też dowodzą, że samotność w Nowym Jorku bądź New Jersey nie różni się niczym od tej w Dżakarcie czy Seulu.



Magdalena Bartczak, Ewa Szponar
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  10.02.2013
Zobacz również
Marion Cotillard i Daniel Day-Lewis nagrodzeni w Irlandii
Berlinale 2013: Pragnienie miłości według Szumowskiej i Seidla
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll