PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  20.11.2014
Kolejna dawka emocji dla prawdziwych kinomanów. My wyłapujemy również te polskie akcenty.
W ramach projektu „Kino Wolność” odbyło się spotkanie z Ryszardem Bugajskim, połączone z projekcją filmu "Przesłuchanie" i lekcją historii Polski wygłoszoną po angielsku dla gości zagranicznych. „Kino Wolność” to projekt społeczny, który służyć ma rozbudzaniu świadomości narodowej, poczucia jedności i wspólnoty wolnego, demokratycznego społeczeństwa w 25. rocznicę pierwszych wolnych wyborów parlamentarnych w Polsce. Projekt „Kino Wolność” jest realizowany pod Patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego „25-lecie Wolności”. Słowa Bugajskiego na wykładzie mieszczą się w pewnej myśli, którą już wcześniej podzielił się z widzami reżyser. - "Przesłuchanie"  to był mój manifest. Pokazałem tam mój stosunek do rzeczywistości, która mnie otaczała przez większą część życia, a która tak dalece odbiegała od moich potrzeb, od moich wyobrażeń o tym, jak powinno być. […] Mój film jest manifestem człowieka, który chce być wolny bez względu na cenę, jaką musi zapłacić. Nie sądzę, żeby był to film możliwy do zrobienia tylko w Polsce. Walka o wolność indywidualną jest wszędzie, tyle że w demokratycznych krajach nie przybiera ona tak drastycznych form”. Warto dodać, że Ryszard Bugajski zasiada w składzie Jury w Konkursie Głównym na festiwalu Camerimage.

  W ramach Retrospektywy fotografii Zofii Nasierowskiej, odbyło się spotkanie z Januszem Majewskim, wieloletnim mężem zmarłej w 2011 roku znanej fotografki, specjalizującej się w portretach. W latach 60. i 70. XX w. fotografowała się u niej duża część polskich artystów i intelektualistów stąd mówi się o niej „polska Annie Leibovitz”. Wykonała portrety takich artystów jak Beata Tyszkiewicz, Krystyna Janda, Jerzy Kawalerowicz, Anna German, Roman Polański, Tadeusz Konwicki, Anna Jantar, Piotr Fronczewski, Gustaw Holoubek, Irena Jarocka, Aleksandra Śląska i Irena Santor. W tym też czasie jej fotografie były publikowane na wielu okładkach tygodników: "Filmu", "Ekranu", "Zwierciadła", "Przekroju" oraz "Kobiety i Życia". Portrety w jej wykonaniu cechowały zawsze: staranne oświetlenie i odpowiednie ujęcie modela, często nieco idealizujące człowieka stojącego przed obiektywem. Janusz Majewski oprócz wspomnień o żonie mówił również wiele o swojej nowej książce „Glaciar Express 9.15”. Tego roku Janusz Majewski zasiada w Jury Konkursu Debiutów Reżyserskich na Camerimage.

Na Camerimage odbywa się również Konkurs Etiud Studenckich. Zwycięzców wyłania międzynarodowe Jury złożone z uznanych twórców z branży filmowej oraz innych przedstawicieli świata sztuki i kultury. W tym roku przewodniczącym Jury został Rob Epstein – znany z filmów „Skowyt", czy dokumentu nagrodzonego Oscarem – „Czasy Harveya Milka”. W składzie zasiadło również dwóch Polaków – producentka Irena Strzałkowska i reżyser Marcin Wrona ("Chrzest"). W tej kategorii startuje również kilka filmów polskich: "Albert" Daniela Wawrzyniak (również autor zdjęć), "Las cieni" Andrzeja Cichockiego (również autor zdjęć), "Mocna kawa wcale nie jest taka zła" Aleksandra Pietrzaka (zdjęcia – Mateusz Pastewka), "Skanonizacja" Jana Groblińskiego (również autor zdjęć) i Dawida Makowskiego oraz „Śmiech w ciemności” Marty Treli (zdjęcia – Michał Łuka).

Albert Kiciński
SFP
Ostatnia aktualizacja:  24.11.2014
Zobacz również
fot. Camerimage/ Ewelina Kamińska
Koniec zdjęć do debiutu zwycięzcy Sundance!
Ten film jest jak dziecko
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll