PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Na czele tegorocznego Jury Konkursu Głównego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych PLUS CAMERIMAGE stanie amerykański reżyser Joel Schumacher, laureat Specjalnej Nagrody Plus Camerimage dla Reżysera z 2010 roku.

Joel Schumacher jest znany ze swej wszechstronności, oryginalnego stylu, umiejętności płynnego poruszania się między rozmaitymi gatunkami filmowymi. Powyższe cechy przynoszą mu uznanie zarówno ze strony publiczności, jak i krytyki. Karierę rozpoczynał w latach 70., zarabiając na życie między innymi jako kostiumolog, scenarzysta i początkujący twórca telewizyjny, natomiast już kolejna dekada wprowadziła jego nazwisko do panteonu obiecujących reżyserów. Filmami "Ognie Świętego Elma" oraz "Straceni chłopcy" zaskarbił sobie szacunek młodej widowni oraz wielkich studiów, które obie produkcje sfinansowały. Lata 90. przyniosły rozkwit jego kariery, gdyż producenci zaczęli powierzać mu coraz większe projekty: "Linię życia", "Upadek", "Czas zabijania", "Klienta" oraz dwa filmy o przygodach Człowieka-Nietoperza. Schumacher zyskał sobie nie tylko reputację reżysera, który ciągle poszukuje nowych wyzwań, poruszając się po różnych obszarach kina, ale również twórcy dającego młodym, nieznanym aktorom szansę na zaistnienie w branży. Wprawdzie Colin Farrell, Kiefer Sutherland, Demi Moore, Matthew McConaughey czy Rob Lowe nie zagrali u Schumachera swoich pierwszych ról, ale to właśnie występy w jego filmach przyniosły im sławę.


Kadr z filmu "Czas zabijania", fot. Camerimage

Po serii sukcesów finansowych Schumacher zdecydował nieco zmienić kierunek swojej kariery i zaczął tworzyć kino skromniejsze, nastawione na eksplorację mroków ludzkiej psychiki. Powstały "Osiem milimetrów", "Kraina Tygrysów", "Telefon", "Veronica Guerin" oraz "Numer 23". Walcząc z wieloma ograniczeniami, potwierdził jedynie swoją reputację świetnego organizatora pracy na planie, który doprowadza do zakończenia zdjęć w terminie i - co najważniejsze - w ramach wcześniej ustalonego budżetu. Jeśli można pokusić się o nazwanie cechy charakteryzującej styl reżyserski Joela Schumachera, byłoby to jego bezdyskusyjne przywiązanie do strony wizualnej swoich filmów. Wynika to po części z faktu, iż Schumacher zaczynał w nowojorskim świecie mody, a po części z jego młodzieńczego uwielbienia niepowtarzalnego dla czaru wielkich ekranowych gwiazd klasycznego Hollywood - Audrey Hepburn, Cary'ego Granta, Grace Kelly, Gary'ego Coopera i innych

Bohaterowie filmów Joela Schumachera zawsze wyglądają dobrze na ekranie, obojętnie, czy są to urzędnicy, czy mniej lub bardziej ekscentryczni ludzie na skraju szaleństwa. Zdjęcia z kolei zawsze są dostosowane do stylu opowiadanej historii; w "Batman Forever" była to estetyka multikolorowej psychodeliczności, z kolei "Kraina Tygrysów" była inspirowana założeniami manifestu Dogma 95. Pomimo tego, że nigdy nie miał "swojego" operatora, strona wizualna zawsze stanowiła dodatkowego bohatera jego filmów.

EJ
inf. prasowa
Ostatnia aktualizacja:  7.11.2012
Zobacz również
Bollywood, Smita Patil i coś dla najmłodszych
Ogłoszono nominacje do BIFA
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll