PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Powstanie KIPA było jedną z pierwszych przesłanek, że o filmie zaczyna się mówić nie tylko w kategoriach artystycznych czy filmoznawczych, ale także jako o przemyśle kultury.
KIPA to izba gospodarcza działająca w branży audiowizualnej. Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych chroni przede wszystkim producentów filmów, programów i reklam. Na rynku filmowym KIPA spełnia ważną rolę reprezentując środowisko, uzupełniając luki w wiedzy filmowej czy angażując się w nowe przedsięwzięcia, czego najbardziej wyrazistym przykładem są Regionalne Fundusze Filmowe.

KIPA bardzo często bierze udział w przedsięwzięciach realizowanych przez SFP i PISF. I odwrotnie – instytucje te mogą liczyć na wsparcie KIPA w najważniejszych działaniach. Konsolidacja sił w środowisku filmowym buduje jego przewagę konkurencyjną, powoduje, że jest ono traktowane przez tzw. decydentów poważniej, a wśród innych środowisk artystycznych ma opinię silnego zawodnika, umiejącego walczyć o swoje prawa.


Maciej Strzembosz, Prezes KIPA, fot. AKPA

Izba została utworzona w listopadzie 2000 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Niezależnych Producentów Filmowych i Telewizyjnych. Dziś należy do niej większość liczących się producentów filmowych i wielu telewizyjnych (obecnie ma ok. 130 członków). Mądrym krokiem w rozwoju organizacji było rozszerzenie formuły tak, by do Izby mogli przystępować także producenci państwowi, czyli instytucje filmowe podlegające ministrowi kultury. Dzięki temu Izba nie dzieliła, a wręcz przeciwnie - integrowała środowisko producenckie, mimo iż producenci mieli (i mają do tej pory) różne poglądy na organizację polskiej kinematografii.

Od 2004 roku na czele KIPA stoi Maciej Strzembosz, który zastąpił na tym stanowisku Dariusza Jabłońskiego, pierwszego prezesa Izby. Wspólna walka o Ustawę o kinematografii zbliżyła do siebie KIPA i SFP. Podobnie jak Stowarzyszenie, Izba stała się partnerem PISF w realizacji celów, których ten nie byłby w stanie osiągnąć samodzielnie – choćby z uwagi na status urzędu państwowego. Klasycznym tego przykładem jest Regionalna Inicjatywa Audiowizualna, czyli program wsparcia i rozwoju Regionalnych Funduszy Filmowych. Jednym z największych przedsięwzięć jest prowadzenie od 5 lat przez wspomnianą fundację biura Media Desk Polska.

W ostatnich latach KIPA wiele energii angażuje w walkę o nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji. Jest to też jeden z priorytetów KIPA na ten rok. Obok niego prezes Strzembosz i dyrektor Ewa Borguńska wymieniają jednym tchem: regulacja stosunków producent – nadawca (w tym zwłaszcza praw tego pierwszego), porządkowanie środowiska prawnego produkcji filmowej, pozyskiwanie nowych źródeł finansowania filmów oraz „profesjonalizacja zawodu producenta filmowego i telewizyjnego”. Profesjonalizacja to szkolenia, warsztaty, dostarczanie filmowcom narzędzi, dzięki którym praca będzie łatwiejsza. KIPA pracuje właśnie nad regulaminem ekipy filmowej (dawniej zwanym regulaminem grupy zdjęciowej) i systemem konsultacji prawnych dla środowiska audiowizualnego.  Izba zamierza pomagać w organizacji kolejnych RFF-ów i tzw. „komisji filmowych”, czyli organizacji odpowiedzialnych za rozwój sztuki filmowej w regionie. Fundusze regionalne utworzyły właśnie w KIPA swoją sekcję. Jednym z najciekawszych przedsięwzięć ostatniego roku jest powołanie przy KIPA Sądu Arbitrażowego Rynku Audiowizualnego, czyli forum do polubownego rozstrzygania sporów.

W działalności KIPA w pełni odbija się dysonans, który stanowi o wyjątkowości branży filmowej. „Wizje artystyczne scenarzysty i reżysera są realizowane przez zespół ludzi w określonej przestrzeni techniczno-organizacyjno-prawnej” - mówi dyrektor Ewa Borguńska. – „Obie sfery są od siebie bezwzględnie zależne, ale o ile walory sztuki filmowej czy wartość merytoryczna audycji zależą od indywidualnej inspiracji, wyobraźni i warsztatu autora, o tyle przestrzeń prawno-finansowa jest uwarunkowana przepisami prawa i koniunkturą gospodarczą”. I z tego właśnie wynika sens istnienia izby gospodarczej w sferze sztuki i kultury.

Więcej o działalności KIPA na prowadzonym przez nią portalu: www.audiowizualni.pl



Anna Wróblewska
Magazyn Filmowy SFP 1/2011
Ostatnia aktualizacja:  14.12.2013
Zobacz również
Jak być Autorem w polskim przemyśle audiowizualnym?
55 lat minęło… Jubileusz Filmoteki Narodowej
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll