PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  11.10.2011

"Katyń", 100latpolskiegofilmu.pl 

ANDRZEJ WAJDA, PRZESŁANIE REŻYSERA, 2007

[To] film o indywidualnym cierpieniu, które wywołuje obrazy mające znacznie większą uczuciową pojemność niż historyczne fakty. Film ukazujący do bólu okrutną prawdę, której bohaterami nie są zamordowani oficerowie, lecz kobiety, które czekają na ich powrót każdego dnia, o każdej godzinie, przeżywając nieludzką niepewność. Wierne i niezachwiane, pewne, że wystarczy otworzyć drzwi, a stanie w nich oczekiwany od lat mężczyzna, gdyż tragedia Katynia dotyczy tych, którzy żyją, tych, co wtedy żyli.

RAFAŁ MARSZAŁEK, FILM POLSKI I STALINIZM, "ISTORIK I CHUDOŻNIK", 2008, NR 10

Wiedziony artystyczną intuicją Wajda, długo, aż do niesamowitego finału, buduje swój film poza naturalistycznymi obrazami terroru i opresji. (...) Brak opozycji "my Polacy" – "wrodzy Rosjanie". Nie zaznacza się ona nawet w owym wstrząsającym, realistycznym finale. Sekwencja kaźni szokuje jako anonimowy obraz zagłady. Na pierwszym planie pojawiają się kolejno postaci i twarze mordowanych jeńców. Oprawcy pozostają przez cały czas w cieniu. Ich twarzy nie widać, ich uczuć nigdy nie poznamy. To są bezimienni funkcjonariusze systemu. Humanistyczną perspektywę "Katynia" buduje sekwencja pomocy okazanej żonie polskiego rotmistrza przez pewnego radzieckiego oficera. (...) Nie jest on w stanie odwrócić losów świata, robi po prostu to, co w brzemiennej godzinie dyktuje mu sumienie. Poza moralnym przebłyskiem nic mu już w życiu nie pozostało. Przebłysk ów, tak ulotny, że niedostrzegalny, kryje się jak niewielki diament wśród hałdy popiołów. Trzeba się nisko pochylić, by go odnaleźć. Wajda mówi, że warto.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2012
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Kobieta samotna
100 lat polskiego filmu. Kartka z podróży
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll