Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
M. Night Shyamalan
URODZONY: 06 sierpień 1970, Mahé
Filmografia
SCENARIUSZ (10)
2019
Glass
Scenariusz
2016
Split
Scenariusz
2015
Wizyta
Scenariusz
2008
Zdarzenie
Scenariusz
2006
Kobieta w błękitnej wodzie
Scenariusz
2004
Osada
Scenariusz
2002
Znaki
Scenariusz
2000
Niezniszczalny
Scenariusz
1999
Szósty zmysł
Scenariusz
1999
Stuart Malutki
Scenariusz
PION REŻYSERSKI (10)
2019
Glass
Reżyser
2016
Split
Reżyser
2015
Wizyta
Reżyser
2013
1000 lat po Ziemi
Reżyser
2008
Zdarzenie
Reżyser
2006
Kobieta w błękitnej wodzie
Reżyser
2004
Osada
Reżyser
2002
Znaki
Reżyser
2000
Niezniszczalny
Reżyser
1999
Szósty zmysł
Reżyser
PRODUKCJA (7)
2016
Split
Producent
2015
Wizyta
Producent
2008
Zdarzenie
Producent
2006
Kobieta w błękitnej wodzie
Producent
2004
Osada
Producent
2002
Znaki
Producent
2000
Niezniszczalny
Producent
AKTOR (5)
2008
Zdarzenie
Joey (głos)
2006
Kobieta w błękitnej wodzie
Vick Ran
2004
Osada
Strażnik przy biurku
2002
Znaki
Ray Reddy
1999
Szósty zmysł
Doktor Hill
Opis
Reżyser, scenarzysta, producent, aktor. Urodził się w indyjskim Mahé, ale wkrótce wraz z rodzicami lekarzami wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Dorastał na przedmieściach Filadelfii, do których to miejsc często powraca w swoich filmach. Pod wpływem fascynacji twórczością Stevena Spielberga już od wczesnych dziecięcych lat marzył o tym, by zostać reżyserem, kręcił wówczas amatorskie wprawki na kamerze Super 8. Swój pełnometrażowy debiut, autobiograficzny „Praying with Anger” (1992), zrealizował jeszcze w czasie studiów na Uniwersytecie Nowojorskim. Produkcja, w której oprócz reżyserii był także autorem scenariusza, producentem oraz grał jedną z głównych ról, powstała za pieniądze pożyczone od rodziny i przyjaciół. Kolejne lata to nie najlepsze doświadczenia we współpracy z wielkimi studiami produkcyjnymi, aż do czasu „Szóstego zmysłu” (1999), który okazał się spektakularnym sukcesem finansowym i otworzył młodemu wówczas reżyserowi niemal wszystkie drzwi. Następne filmy, takie jak „Znaki” (2002) czy „Osada” (2004), były pewnego rodzaju kontynuacją strategii twórczej przyjętej przez Shyamalana. Powracają w nich podobne tematy – duchy, paranormalne zjawiska, tajemnice – ubrane w niekonwencjonalną formułę. Amerykański reżyser sprawnie porusza się wśród filmowych konwencji, żonglując chwytami narracyjnymi, a jego znakiem firmowym są zaskakujące zakończenia. Sam zazwyczaj występuje w swoich filmach w rolach epizodycznych. Jest postacią kontrowersyjną, wzbudzającą skrajne uczucia. Niektórzy uważają go za innowatora i spadkobiercę tradycji kina gatunków, inni za filmowego hochsztaplera.
KA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024