Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Luis Buñuel
URODZONY: 22 luty 1900, Calanda
ZMARŁ: 29 czerwiec 1983 w wieku 83 lat,
Filmografia
SCENARIUSZ (18)
1977
Mroczny przedmiot pożądania
Scenariusz
1972
Dyskretny urok burżuazji
Scenariusz
1971
Johnny poszedł na wojnę
Scenariusz
1970
Tristana
Scenariusz
1967
Piękność dnia
Scenariusz
1965
Szymon Pustelnik
Scenariusz
1965
Szymon Pustelnik
Na podstawie
1965
Szymon Pustelnik
Autor dialogów
1964
Dziennik panny służącej
Scenariusz
1962
Anioł zagłady
Scenariusz
1962
Anioł zagłady
Autor dialogów
1961
Viridiana
Scenariusz
1960
Dziewczyna z wyspy
Scenariusz
1958
Nazarin
Scenariusz
1955
Zbrodnicze życie Archibalda de la Cruz
Scenariusz
1950
Los Olvidados
Scenariusz
1930
Złoty wiek
Scenariusz
1929
Pies andaluzyjski
Scenariusz
PION REŻYSERSKI (14)
1977
Mroczny przedmiot pożądania
Reżyser
1972
Dyskretny urok burżuazji
Reżyser
1970
Tristana
Reżyser
1967
Piękność dnia
Reżyser
1965
Szymon Pustelnik
Reżyser
1964
Dziennik panny służącej
Reżyser
1962
Anioł zagłady
Reżyser
1961
Viridiana
Reżyser
1960
Dziewczyna z wyspy
Reżyser
1958
Nazarin
Reżyser
1955
Zbrodnicze życie Archibalda de la Cruz
Reżyser
1950
Los Olvidados
Reżyser
1930
Złoty wiek
Reżyser
1929
Pies andaluzyjski
Reżyser
AKTOR (3)
1967
Piękność dnia
Mężczyzna w ogródku (nie wymieniony w napisac
1930
Złoty wiek
(nie występuje w napisach)
1929
Pies andaluzyjski
Mężczyzna w prologu
MONTAŻ (2)
1964
Dziennik panny służącej
Montaż
1929
Pies andaluzyjski
Montaż
PRODUKCJA (2)
1970
Tristana
Producent
1929
Pies andaluzyjski
Producent
DŹWIĘK (1)
1972
Dyskretny urok burżuazji
Dźwięk
Opis
Hiszpański reżyser i scenarzysta, realizujący filmy w Hiszpanii, Francji i Meksyku. Pochodził z rodziny ziemiańskiej, został poddany surowemu wychowaniu w szkole jezuickiej, by w trakcie studiów w Madrycie zetknąć się ze środowiskiem skrajnie liberalnym. Nawiązane wówczas znajomości (m.in. z Salvadorem Dalim, Francesco Lorcą, Herbertem G. Wellsem czy Igorem Strawinskim) zaowocowały – między innymi – rekomendacją do pracy w Międzynarodowym Instytucie Współpracy Kulturalnej w Paryżu, którą rozpoczął w 1925. Związany z tamtejszym środowiskiem surrealistów zaczął publikować wiersze oraz utwory prozatorskie i dramatyczne, a także recenzje filmowe. Zafascynowany kinem studiował na Akademii Filmowej pod kierunkiem Jeana Epsteina. Jako realizator zadebiutował głośnym filmem „Pies andaluzyjski” (1928), zrealizowanym wspólnie z Salvadorem Dali, uznany wraz z późniejszym „Złotym wiekiem” (1930) za kwintesencję kina surrealistycznego, kontestującego ustalone normy moralne i obyczajowe. W 1932 nakręcił w Hiszpanii wstrząsający dokument „Ziemia bez chleba” [„Ziemia Hurdów”]. Po upadku rządu republikańskiego w Hiszpanii Buñuel wyemigrował do Ameryki, a po utracie pracy w Museum of Modern Art w n=Nowym Jorku osiedlił się w 1946 w Meksyku, który uznał za swoją drugą ojczyznę. Rozpoczął tu regularną aktywność twórczą, obfitującą w wiele ciekawych filmów, zyskujących z czasem status arcydzieł: „Los Olvidados” [Zapomniani] (1951 – nagroda za reżyserię w Cannes), „Zbrodnicze życie Archibalda de la Cruz” (1955), „Nazarin” (1958 – nagroda w Cannes), „Anioł zagłady” (1962). Po powrocie do Europy osiedlił się we Francji, gdzie zrealizował serię manifestacyjnie antymieszczańskich, hołdujących jednocześnie poetyce surrealistycznej: „Piękność dnia” (1966 – Złoty Lew w Wenecji), „Dyskretny urok burżuazji” (1972, Oscar), „Widmo wolności” (1974). Próba realizacji filmu w rządzonej przez Franco Hiszpanii, zakończyła się skandalem: nakręcona w kraju prowokacyjna „Viridiana” (1961) mimo Złotej Palma w Cannes została zakazana przez hiszpańską cenzurę. Buñuel doczekał jednak chwili, kiedy mógł nakręcić swój ostatni film, „Mroczny przedmiot pożądania” (1977) w demokratycznej Hiszpanii.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024