Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Satyajit Ray
URODZONY: 02 maj 1921, Kalkuta
ZMARŁ: 23 kwiecień 1992 w wieku 70 lat, Kalkuta (Indie)
Filmografia
PION REŻYSERSKI (11)
1984
Dom i świat
Reżyser
1976
Pośrednik
Reżyser
1973
Odległy grom
Reżyser
1971
Przeciwnik
Reżyser
1971
Towarzystwo z ograniczoną odpowiedzialnością
Reżyser
1969
Dni i noce w lesie
Reżyser
1966
Idol
Reżyser
1964
Samotna kobieta
Reżyser
1962
Kanczendżanga
Reżyser
1956
Nieugięty
Reżyser
1955
Droga do miasta
Reżyser
SCENARIUSZ (11)
1984
Dom i świat
Scenariusz
1976
Pośrednik
Scenariusz
1973
Odległy grom
Scenariusz
1971
Przeciwnik
Scenariusz
1971
Towarzystwo z ograniczoną odpowiedzialnością
Scenariusz
1969
Dni i noce w lesie
Scenariusz
1966
Idol
Scenariusz
1964
Samotna kobieta
Scenariusz
1962
Kanczendżanga
Scenariusz
1956
Nieugięty
Scenariusz
1955
Droga do miasta
Scenariusz
MUZYKA (10)
1984
Dom i świat
Muzyka
1976
Pośrednik
Muzyka
1973
Odległy grom
Muzyka
1971
Przeciwnik
Muzyka
1971
Towarzystwo z ograniczoną odpowiedzialnością
Muzyka
1969
Dni i noce w lesie
Muzyka
1966
Idol
Muzyka
1965
Szekspirowska kompania
Muzyka
1964
Samotna kobieta
Muzyka
1962
Kanczendżanga
Kompozytor
PRODUKCJA (2)
1962
Kanczendżanga
Producent
1956
Nieugięty
Producent
MONTAŻ (1)
1966
Idol
Montaż
Opis
Hinduski twórca, jeden z najsłynniejszych w historii swojego kraju, urodził się w 1921 roku w Kalkucie. To właśnie Satyajit Ray, który w trakcie kariery nakręcił prawie czterdzieści filmów fabularnych i dokumentalnych, po raz pierwszy pokazał światu, że kino rodem z Indii może być wartościową wypowiedzią artystyczną. Jego nazwisko znajduje się na wielu prestiżowych listach najważniejszych twórców filmowych XX wieku.
Pierwsze kontakty Raya z kinem sytuowały go w roli twórcy komercyjnego, jednak po spotkaniu z Jeanem Renoirem oraz obejrzeniu neorealistycznych „Złodziei rowerów” Vittorio De Sici, hinduski reżyser związał się z kinem niezależnym i zaczął poszukiwać własnej ścieżki. Jego pełnometrażowy debiut „Pater Panchali” („Droga do miasta”, 1955 r.) przyniósł mu między innymi nominację do Złotej Palmy festiwalu w Cannes. Kolejny projekt, „Nieugięty” z 1957 roku, zdobył Złotego Lwa MFF w Wenecji. Filmy Raya, często podejmujące problematykę społeczną związaną z życiem w Indiach, zainspirowały niezliczoną ilość europejskich twórców.
Satyajit Ray był także uznanym pisarzem, grafikiem oraz krytykiem filmowym, udzielał się w branży oraz starał pomagać młodym twórcom. Akira Kurosawa tak podsumował twórczość hinduskiego reżysera: „Nie poznać filmów Raya to tak, jakby żyć na świecie bez świadomości istnienia księżyca i słońca”.
Pierwsze kontakty Raya z kinem sytuowały go w roli twórcy komercyjnego, jednak po spotkaniu z Jeanem Renoirem oraz obejrzeniu neorealistycznych „Złodziei rowerów” Vittorio De Sici, hinduski reżyser związał się z kinem niezależnym i zaczął poszukiwać własnej ścieżki. Jego pełnometrażowy debiut „Pater Panchali” („Droga do miasta”, 1955 r.) przyniósł mu między innymi nominację do Złotej Palmy festiwalu w Cannes. Kolejny projekt, „Nieugięty” z 1957 roku, zdobył Złotego Lwa MFF w Wenecji. Filmy Raya, często podejmujące problematykę społeczną związaną z życiem w Indiach, zainspirowały niezliczoną ilość europejskich twórców.
Satyajit Ray był także uznanym pisarzem, grafikiem oraz krytykiem filmowym, udzielał się w branży oraz starał pomagać młodym twórcom. Akira Kurosawa tak podsumował twórczość hinduskiego reżysera: „Nie poznać filmów Raya to tak, jakby żyć na świecie bez świadomości istnienia księżyca i słońca”.
dk
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024