PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
NIEPODLEGŁOŚĆ
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
Niepodległość
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Marek Koterski
URODZONY: 03 czerwiec 1942, Kraków
Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (23)
2011
Baby są jakieś inne
Reżyser
2006
Wszyscy jesteśmy Chrystusami
Reżyser
2002
Dzień świra
Reżyser
1999
Ajlawju
Reżyser
1995
Nic śmiesznego
Reżyser
1989
Porno
Reżyser
1986
Życie wewnętrzne
Reżyser
1986
Pieśń wojenna
Reżyser
1984
Dom wariatów
Reżyser
1984
Polski bohater współczesny
Reżyser
1982
Przyczyny narkomanii
Reżyser
1981
Przyszłość
Reżyser
1979
"Na to wszystko trzeba popatrzeć z drugiej, pogodniejszej strony"
Reżyser
1978
Teatr - reżyser i tworzywo
Reżyser
1978
Teatr - reżyser i aktor
Reżyser
1977
Dziwny świat Thomasa Puckey'a
Reżyser
1976
Piąty międzynarodowy festiwal festiwali teatrów studenckich (fragmenty)
Reżyser
1976
Naprzód
Reżyser
1975
Lekka tkliwość
Reżyser
1974
Chleba naszego powszedniego
Współpraca
1972
Sen na każdy dzień
Reżyser
1972
Ech
Reżyser
1971
Uciec jak najbliżej
I Asystent reżysera, II Reżyser
 SCENARIUSZ (18)
2011
Baby są jakieś inne
Scenariusz
2006
Wszyscy jesteśmy Chrystusami
Scenariusz
2002
Dzień świra
Scenariusz
1999
Ajlawju
Scenariusz
1995
Nic śmiesznego
Scenariusz
1989
Porno
Scenariusz
1986
Życie wewnętrzne
Scenariusz
1984
Polski bohater współczesny
Scenariusz
1984
Dom wariatów
Scenariusz
1979
"Na to wszystko trzeba popatrzeć z drugiej, pogodniejszej strony"
Scenariusz
1978
Teatr - reżyser i tworzywo
Scenariusz
1978
Teatr - reżyser i aktor
Scenariusz
1977
Dziwny świat Thomasa Puckey'a
Scenariusz
1976
Naprzód
Scenariusz
1976
Piąty międzynarodowy festiwal festiwali teatrów studenckich (fragmenty)
Scenariusz
1975
Lekka tkliwość
Scenariusz
1972
Sen na każdy dzień
Scenariusz
1972
Ech
Scenariusz
 AKTOR (2)
1990
Seszele
doktor Janik
1971
Uciec jak najbliżej
działacz
 MONTAŻ (2)
1976
Naprzód
Montaż
1972
Sen na każdy dzień
Montaż
 MUZYKA (1)
2018
7 uczuć
Muzyka
Opis
Jeden z najciekawszych polskich reżyserów swojego pokolenia. Choć reżyserii filmów fabularnych oddał się dopiero po czterdziestce, kilka nakręconych przez niego obrazów, których bohaterem jest w większości jego alter ego, Adaś Miauczyński, zyskało sobie liczne grono wielbicieli. Koterski studiował polonistykę i historię sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim, kończąc tylko pierwszy kierunek, później przez rok studiował malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, lecz dopiero Wydział Reżyserii łódzkiej Szkole Filmowej wyklarował przed nim drogę na przyszłość (ukończył studia w 1972 roku, dyplom zdobył w 1977 roku).

Karierę zaczynał przy realizacji filmów średnio- i krótkometrażowych w łódzkiej Wytwórni Filmów Oświatowych, po czym przez wiele lat pracował jako asystent reżysera, co ostro wykpił w jednym ze swoich filmów, „Nic śmiesznego” (1995). Od zawsze interesował się teatrem, poza reżyserią spektakli nakręcił także kilka filmów dokumentalnych poświęconych teatrowi, a przez jakiś czas sam prowadził eksperymentalny Teatr Otwartej Sceny. Już pracując w Wytwórni Filmów Oświatowych zaczął porzucać stylistykę dokumentalną oraz przynależność do nurtu kina moralnego niepokoju na rzecz inscenizacji oraz projektowania własnych przeżyć i refleksji na filmową materię. W swoich filmach fabularnych, poczynając od „Domu wariatów (1984), a kończąc na „Wszyscy jesteśmy Chrystusami” (2006), Koterski mierzył się z wszystkimi swoimi lękami i żalami. Stworzywszy postać kultowego polskiego inteligenta, opowiadał równocześnie za jego pomocą o tym, co go boli w zmieniającej się polskiej rzeczywistości. Najpierw na poważnie, później coraz bardziej ironicznie i komediowo, wreszcie tragikomicznie.

Krytycy nie zawsze chwalili jego filmy, często ganiąc je za niekonsekwencję w doborze konwencji, a widzowie, którzy pokochali Koterskiego, nie potrafili przeboleć zmiany tonacji jego obrazów – a jednak kręcone przez niego obrazy z filmu na film mają coraz większą widownię. Jego najnowsza produkcja, „Baby są jakieś inne” (2011), potwierdziła tę prawidłowość, gromadząc ponad 800 tysięcy widzów. Podstawowymi cechami filmów Koterskiego, które przyciągały do kin zarówno młodszą, jak i starszą widownię, były eksperymenty z językiem polskim (liczne cytaty z filmów weszły do popkultury), a także uniwersalne refleksje nad stanem polskiej tożsamości narodowej. Koterski napisał scenariusze do wszystkich swoich filmów fabularnych, najpierw spisując je jako sztuki sceniczne, a później przekładając je na warunki filmowe.

Marek Koterski zdobył dwie Polskie Nagrody Filmowe „Orzeł” – za Najlepszy Scenariusz do „Dnia Świra” oraz „Wszyscy jesteśmy Chrystusami”, a także nagrody Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni – Nagrodę Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za „Dzień świra” oraz nagrodę dla Najlepszego Reżysera za „Wszyscy jesteśmy Chrystusami”. Jego wcześniejsze filmy "Dom wariatów" i "Życie wewnętrzne" również zdobyły liczne nagrody. Odznaczony Złotym Medalem "Zasłużony Kulturze - Gloria Artis" (2014) oraz "Laurem Cisowym" za wybitne osiągnięcia zawodowe na 20. Festiwalu „Lato z Muzami” w Nowogardzie (2016).
dk
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll