Początek inwazji Rosji na Ukrainę. Ludzie zawieszeni w czasie i przestrzeni, w obliczu niepewnego tu i teraz, decydują się na porzucenie tego, co mają najcenniejsze i wsiadają bez zastanowienia do zakurzonego vana na obcych rejestracjach. Samochód przemierza tysiące kilometrów, pełniąc rozmaite funkcje: poczekalni, szpitala, schronu, a przede wszystkim przestrzeni do zwierzeń i wyznań, którymi w sposób naturalny zaczynają dzielić się współtowarzysze podróży z przypadku.
Ekipa filmu w Cannes, fot. MFF w Cannes
„Skąd dokąd” to portret zbiorowy złożony z doświadczeń ludzi, którzy mają jeden cel: znaleźć bezpieczne schronienie. W vanie, ich tymczasowym azylu, zniesione są różnice płci, wieku, koloru skóry, sprawności fizycznej, pochodzenia, tożsamości, poglądów czy wiary. W języku ukraińskim „skąd” (zvidky) i „dokąd” (kudy), to też rutynowe pytania zadawane podczas próby przebicia się przez liczne punkty kontrolne, rozmieszczone na terenie Ukrainy.
Q&A po premierze w Cannes, fot. MFF w Cannes
Autorem scenariusza i reżyserem „Skąd dokąd” jest Maciek Hamela, który powraca do Cannes z kolejnym tytułem poruszającym m.in. tematykę praw człowieka — jego dokumentalny krótki metraż „Pozdrawiam” o infolinii dla starszych osób w trakcie pandemii, został nagrodzony Doc Alliance Award w ramach sekcji Cannes Docs (2021). Autorami zdjęć są Yura Dunay, Wawrzyniec Skoczylas, Marcin Sierakowski i Piotr Grawender. Za muzykę odpowiada Antoni Komasa Łazarkiewicz, za postprodukcję dźwięku Marcin Lenarczyk, a za postprodukcję koloru Aleksandra Kraus. Producentami filmu są Piotr Grawender (Affinity Cine) i Maciek Hamela (Impakt Film), a koproducentami Jean-Marie Gigon (SaNoSi Productions) i Anna Palenchuk (435 FILMS). Film uzyskał dofinansowanie z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Warto wspomnieć, że film "Skąd dokąd" otrzymał nagrodę dla Najlepszego Filmu Polskiego 20. Millennium Docs Against Gravity.