PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Mirella i Jarosław Kurkowscy, autorzy książki „«Kardiogram» przemian obyczajowych w polskim kinie na progu dekady Gierka”, wydanej nakładem Wydawnictwa LTW, przypominają najgłośniejsze filmy ekscytujące ówczesną opinię publiczną, a także kontekst, jaki towarzyszył ich powstaniu.
W jakim stopniu rewolucja seksualna w Europie Zachodniej wpłynęła na produkcję filmową w PRL? Które z filmów końca lat sześćdziesiątych i początku siedemdziesiątych ubiegłego wieku można uznać za przełomowe pod tym względem? Na te pytania próbują odpowiedzieć Mirella i Jarosław Kurkowscy. Tematem ich książki jest całościowa analiza prasy codziennej, zapisów kolaudacyjnych oraz archiwaliów związanych z polską produkcją filmową przełomu lat 60. i 70. Ważnym uzupełnieniem tych materiałów są wywiady z twórcami i artystami uczestniczącymi w życiu artystycznym tamtej epoki.

Tytułowy „Kardiogram” (1971) w reż. Romana Załuskiego udowadniał, że coś się mocno zmieniło w propagandowym podejściu władz do kina. Pożądaną treść należało przemycać w atrakcyjnej formie. Widzów przyciągały zaś piękne aktorki, zwłaszcza te choć odrobinę rozebrane. W „Kardiogramie” twórcy „rozebrali” Annę Seniuk, aktorkę, znaną wtedy z desek krakowskiego Teatru Starego oraz z ról drugoplanowych w filmach Janusza Nasfetera, Wojciecha Jerzego Hasa czy Stanisława Różewicza. Teresa w „Kardiogramie” to jej pierwsza duża rola filmowa.

Aktorkę, jak wspominał reżyser, cechowała nie tylko śmiałość w ukazywaniu swej fizyczności, ale też pełna świadomość zawodowa. „Zagranie scen nagości razem z Tadeuszem Borowskim nie  stanowiło dla nas obojga żadnego problemu – potwierdzała Anna Seniuk w rozmowie z Mirellą Kurkowską. – Był fantastycznym partnerem. Najpierw ćwiczyliśmy w ubraniach. Zastanawialiśmy się wieczorami w hotelowym pokoju w Szczebrzeszynie nad ułożeniem rąk, głowy, oddaniem atmosfery, wzajemnej relacji kochanków”. Profesjonalizm wykonawców nie uchronił filmu przed opinią „skandalizującego”, a fotografie Anny Seniuk z odsłoniętym biustem robiły prawdziwą furorę. Sceny „golizny” okazały się, jak pisała prasa, „najbardziej pikantnym wydarzeniem sezonu”.

Innym ważnym filmem, nieco wcześniejszym od „Kardiogramu”, była odważna obyczajowo „Gra” (1968) w reżyserii Jerzego Kawalerowicza. W tym roku przypada setna rocznica urodzin reżysera i z tej okazji będzie on bohaterem sekcji „Czysta Klasyka”, czyli prezentacji zrekonstruowanych cyfrowo arcydzieł polskiej kinematografii podczas zbliżającego się Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (12-17 września). Festiwalowej publiczności zostanie zaprezentowana m.in. „Gra”. Film nie stronił od nagości. Cenzurę zbulwersowała „wulgarna” rzekomo erotyka. Podczas kolaudacji – co przywołują autorzy książki – protestowano przeciwko niektórym scenom „z powodu ich stylistyki” i zalecano ich złagodzenie, a także ograniczenie scen „quasi-lesbijskich”. Dziś „Gra”, niechętnie przyjęta w momencie premiery, należy do najbardziej frapujących dokumentów tamtej epoki.



LK
LTW
Ostatnia aktualizacja:  9.09.2022
Zobacz również
„Kulisy” i „Lata świetlne” we Francji
Film Bridge - Ukraine: startuje program dla ukraińskich filmowców
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll