Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
W ramach lubianej przez widzów Festiwalu sekcji "Historie kina" pokazywane są znakomite filmy należące do kanonu klasyki.
Festiwal zaprezentował
m.in. film „Życie rodzinne” Krzysztofa Zanussiego, który był gościem Festiwalu.
Widzowie spotkali się z tym wybitnym, świętującym w tym roku
80. urodziny oraz 60. rocznicę debiutu reżyserskiego twórcą. „Życie rodzinne” jest słodko-gorzką wiwisekcją relacji między pokoleniem przedwojennych
kapitalistów (ojca i ciotki), mieszkającą z nimi córką Bellą oraz
próbującym odciąć się od rodziny synem Ziemowitem - młodym inżynierem
pracującym na Górnym Śląsku.
"Prezentowane filmy tematycznie
krążą wokół poszukiwania nowych lepszych światów (także tych
prywatnych, w które uciekają bohaterowie), rozmaitych prób zmiany
rzeczywistości oraz pytania o to, co dzisiaj miałby znaczyć nowy
wspaniały świat” - tak o sekcji “Historie kina” mówi Joanna Łapińska, Dyrektor Programowa Festiwalu Transatlantyk.
W
sekcji „Historie kina” pokazywanych jest trzynaście starannie
wyselekcjonowanych filmów zrealizowanych pomiędzy latami 60. a
początkiem bieżącej dekady. Zdobycie praw do prezentacji części z nich
wymagało od programerów Festiwalu pomysłowości,
sprytu i dużych pokładów cierpliwości. Efektem wielomiesięcznych
przygotowań jest sekcja pełna wybitnych filmów w całego świata.
Jednym
z wydarzeń w ramach tej sekcji był niewątpliwie pokaz filmu w
reżyserii nieżyjącej już legendy kanadyjskiego kina Jean-Claude'a
Lauzona, czyli „Léolo” (Francja, Kanada 1992). Film, którego producent z zasady odmawia zgody na pokazy, wyjątkowo można było zobaczyć w Łodzi podczas Transatlantyku! Poprzez nieszablonową ścieżkę muzyczną i czytane zza kadru zapiski
dwunastoletniego chłopca “Léolo” wciąga widzów w sam środek osobliwych
zdarzeń, które są mieszanką jego doświadczeń oraz ukrytych lęków i
fantazji.
Tegoroczna sekcja „Historie kina” to także „Hiroszima, moja miłość” Alaina Resnais („Hiroshima mon amour”, Francja 1959) - przełomowe dzieło francuskiej Nowej Fali opowiadające o romansie pomiędzy francuską aktorką kręcącą film w
Hiroszimie a Japończykiem, którego rodzina zginęła w wyniku wybuchu
bomby atomowej. Temat kontestacji obowiązujących norm
podejmuje z kolei „Jeżeli…” („If…”, Wielka Brytania 1968) Lindsaya
Andersona - obraz narastającego buntu młodych uczniów elitarnej
brytyjskiej szkoły. Idealnie wpisał się on w radykalne nastroje roku
1968 i na stałe wszedł do kanonu wywrotowych filmów wymierzonych
przeciwko marazmowi status quo. Jednym z ostrzejszych społecznym manifestów młodych twórców pozostaje też wciąż boleśnie
aktualna „Nienawiść” („La haine”, Francja 1995) w reżyserii Mathieu
Kassovitza. To jeden z najważniejszych francuskich filmów ostatnich
dekad, opowieść o kilkunastu godzinach z życia trzech kumpli
imigranckiego pochodzenia zamieszkujących biedne przedmieścia Paryża, w
których trwają brutalne starcia z policją. To portret pozbawionego
perspektyw świata pełnego przemocy oraz opowieść o podzielonej i opartej
na nierównościach Europie.
9. edycja Festiwalu Transatlantyk potrwa do 19 lipca w Łodzi.
MR
Transatlantyk
Ostatnia aktualizacja: 17.07.2019
fot. materiały prasowe
11. Krakow Summer Animation Days, czyli to co najlepsze w animacji w ostatnim sezonie
„Czarny młyn”. Zobacz zdjęcia z planu
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024