PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Krzysztof Wierzbiański, scenarzysta i reżyser filmów dokumentalnych oraz fabularnych, przewodniczący Koła Seniora Stowarzyszenia Filmowców Polskich, 11 września kończy 80 lat.
Kilka miesięcy wcześniej sam sobie zrobił cenny prezent urodzinowy, zdobywając Nagrodę Specjalną za swój najnowszy dokument „Kosarewicz. Ktoś kto widzi lepiej”, na 21. Przeglądzie Filmów o Sztuce w Zakopanem. Z urodzenia jest krakowianinem, z wyboru – warszawiakiem. Zanim został absolwentem Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi (1968), skończył etnografię na Uniwersytecie Jagiellońskim (1962). Warszawie poświęcił swój przedostatni film – „Czarodziejski świat Łazienek” (2006), Krakowowi – dokument „Laszczka” (2005). Jego bohater – Konstanty Laszczka (1865-1956) – artysta o pełnej dramatycznych wydarzeń biografii, to jeden z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy, także wieloletni pedagog krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Swą filmową karierę rozpoczynał Wierzbiański na planie „Klubu profesora Tutki” (1966-1968), serialu Andrzej Kondratiuka, będącego ekranizacją uroczych opowiadań Jerzego Szaniawskiego. Później terminował m.in. u Jerzego Passendorfera („Kierunek Berlin”, 1968; „Ostatnie dni”, 1969; „Dzień oczyszczenia”, 1969) i Stanisława Wohla („Złote koło”, 1971). Do Wohla powrócił trzynaście lat później, współreżyserując z nim pełnometrażowy film telewizyjny „Hania” (1984), według scenariusza Józefa Hena, opartego na dwóch opowiadaniach Henryka Sienkiewicza: tytułowym i „Starym słudze”. Notabene, zdjęcia do Sienkiewiczowskiej adaptacji rozpoczęły się w… 1939 roku, reżyserował Józef Lejtes, a operatorem był Wohl, który 45 lat później powrócił do niezrealizowanego wskutek wybuchu wojny pomysłu, zapraszając do współpracy Wierzbiańskiego i dedykując wspólny film – Lejtesowi.

Wierzbiański, zanim podjął samodzielną pracę reżyserską, asystował Andrzejowi Żuławskiemu (Diabeł, 1972), pełnił funkcję II reżysera przy realizacji m.in. serialu „Doktor Ewa” (1970) Henryka Kluby i głośnych fabuł Andrzeja Trzosa-Rastawieckiego – „Trąd” (1971) i „Skazany” (1975). Jako dokumentalista zadebiutował „Konfrontacją” (1970), podejmującą trudną problematykę edukacji seksualnej, a jako fabularzysta – telewizyjną ekranizacją opowiadania Kazimierza Przerwy-Tetmajera „Myśliwy” (1973). Na debiut pełnometrażowy wybrał adaptację powieści Michała Promińskiego „Cyrk przyjechał”, którą zatytułował… „Cyrk odjeżdża” (1987). Ten nieco niesłusznie zapomniany film w niekonwencjonalny sposób opowiadał o polskiej rzeczywistości tużpowojennej z perspektywy… prowincjonalnego cyrku.

Wierzbiański, choć „miastowy”, znakomicie czuje prowincję, opowiada o niej zajmująco, niekiedy z dozą czułości, niekiedy humoru, czego najlepszym przykładem „Romans prowincjonalny” (1976), adaptacja prozy „realisty metafizycznego”, jak zwano Kornela Filipowicza. Nikt tak jak on nie potrafił opiewać uroków – jednocześnie dostrzegając i cienie – rodzimej prowincji. Po jego prozę często sięgał Stanisław Różewicz („Trzy kobiety”, 1956; „Miejsce na ziemi”, 1959; „Piekło i niebo”, 1966; „Szklana kula”, 1972), z którym był blisko zaprzyjaźniony. Ekranizacja Krzysztofa Wierzbiańskiego nie ustępuje tamtym realizacjom, co jest chyba najlepszą rekomendacją.
Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  13.09.2018
Zobacz również
fot. Borys Skrzyński/SFP
Polskie dokumenty na wrześniowych festiwalach
Wama Film Festival poszukuje wolontariuszy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll