PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  30.09.2017
Z Normanem Leto, reżyserem filmu „Photon” w nowym numerze „Magazynu Filmowego” (nr 10/2017) rozmawia Albert Kiciński. Oto fragment wywiadu, który w całości będzie można przeczytać na łamach pisma już 10 października.
Przy realizacji „Photonu” kierowała tobą zwykła ciekawość, czy chciałeś od podstaw zrozumieć świat?

Już od dziecka interesowałem się tym, co dzieje się w niektórych urządzeniach, np. zawsze intrygowała mnie spłuczka toaletowa. Co się dzieje w tej białej skrzynce, skoro jedna akcja wywołuje taką reakcję? W końcu zacząłem przyglądać się coraz bardziej skomplikowanym urządzeniom. Kolejno obserwowałem działania zwierząt, a na końcu ludzi. "Photon" to pokłosie tych zainteresowań. Człowiek jednak jest tak skomplikowanym mechanizmem, że od razu nasuwają się kolejne pytania, dotyczące umysłu, rzeczywistości czy natury postrzegania. Kierowała mną ciekawość i chęć pokazania tego tematu od podstaw.

Chęć pokazania rzeczy od najmniejszej cząstki...

Interesuje mnie pytanie: co przeciętny człowiek wie o swoim ciele? To, co dzieje się w naszych ciałach na co dzień, wydaje mi się niezwykłe. Nawet w tej sekundzie, w naszych komórkach dochodzi do replikacji DNA. To jest tak piękne wizualnie… Dziwne, że nikt tego dotąd nie pokazał, mimo że technika powoli pozwala to zobaczyć. Nawet mikroskop, może nie w takiej rozdzielczości, jak widać w „Photonie”, pozwala zaobserwować ten drżący ruch materii. Znamy swoje wnętrze z reklam leków przeciwbólowych, ale nikt nie podkreśla tego drżenia, które jest istotą wielu zjawisk. Chciałem pokazać to tak, jak wygląda – zasięgając oczywiście konsultacji u naukowców.

Mamy pojęcie, z jakich cząstek zbudowany jest wszechświat?

Podstawy. W XXI wieku wiemy, że świat jest zbudowany z atomów, że są procesy chemiczne itd. Ale w naszych umysłach wszystko to funkcjonuje raczej jako abstrakcja. Zapominamy, że zjawiska te funkcjonują tu i teraz. Jako artysta wizualny, chciałem to właśnie pokazać. "Photon" generuje też wiele pytań na temat natury rzeczywistości.

Pokazujesz nawet przekrój mózgu w chwili podejmowania decyzji, co dla wielu ludzi nie jest oczywiste. Z jednej strony dowiadujemy się, jak funkcjonuje człowiek, a z drugiej, kiedy to wszystko widzimy, rodzi się pytanie: czy decydujemy o czymkolwiek?

To, co w filmie jest pokazane jako funkcjonowanie mózgu, cały czas jest badane. To najnowszy dział nauki o tym narządzie układu nerwowego. Ciężko w ogóle znaleźć miejsce dla wolnej woli we współczesnych obserwacjach. Mózg podejmuje decyzje w milisekundach, a później nam się wydaje, że to myśmy autonomicznie zdecydowali. Oczywiście mówię: my. Ale co to oznacza? Czym jest świadomość? Ten problem będzie jeszcze długo nierozwiązany. Ciężko uchwycić ideę, że informacja przepływająca z mózgu po neuronach, zamienia się w doznania. Jak połączyć te dwa światy? Wciąż nie mamy pełnej definicji świadomości.

Albert Kiciński
Magazyn Filmowy 10/2017
Ostatnia aktualizacja:  28.09.2017
Zobacz również
fot. Alter Ego Pictures
Found Footage: ożywianie archiwów
Nie żyje Wiesław Michnikowski
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll