PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  1.01.2018
Przedstawiamy tradycyjne podsumowanie branży filmowej w 2017 roku. Wybór faktów - jak zwykle subiektywny.
Styczeń zaczął się pięknie. W sporze między SFP i UPC 25 stycznia Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał bardzo korzystny dla twórców wyrok, w którym orzekł, że prawo unijne nie sprzeciwia się uregulowaniu krajowemu. W Serocku Koło Młodych SFP zorganizowało znakomity zjazd filmowców i literatów, który zaowocował kolejnymi spotkaniami i ożywieniem kontaktów między tymi dwoma słabo skomunikowanymi światami. Kolejne tego typu inicjatywy podejmowane były następnie kilkukrotnie – przez Studio Munka SFP (które powołało Zespół Literacki), Festiwal Młodzi i Film czy Dwa Brzegi. W Łodzi w EC1 odbyła się uroczysta premiera „Powidoków” Andrzeja Wajdy – trzy miesiące po śmierci reżysera. Większość gości przyjechała z Warszawy do Łodzi specjalnym pociągiem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, którego składy po dotarciu na nowy Dworzec Łódź Fabryczna otrzymały nazwy nawiązujące do twórczości Wajdy. Jan P. Matuszyński został laureatem Paszportu Polityki. Złote Taśmy podzieliły między siebie najgłośniejsze filmy minionego sezonu, czyli „Ostatnia Rodzina” i „Wołyń”.
 
 
"Powidoki", materiały dystrybutora

W lutym 15-lecie świętowała Szkoła Wajdy. Ruszył nowy serwis VOD ShowMax.

W regulaminie Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych wprowadzono znaczące zmiany. Połączono funkcję Dyrektora Festiwalu i Dyrektora Programowego. Komitet Organizacyjny powierzył tę funkcję dotychczasowemu Dyrektorowi Festiwalu Leszkowi Kopciowi. Stanowisko Przewodniczącego Rady Programowej Festiwalu powierzono Wojciechowi Marczewskiemu.
  
W programie 67. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie znalazło się kilka polskich filmów oraz wydarzenia związane z polskim kinem. „Pokot” Agnieszki Holland zdobył Srebrnego Niedźwiedzia, nagroda im. Alfreda Bauera dla filmu otwierającego nowe perspektywy. Nagrodę Baumi, która pozwoli zrealizować następny film, odebrał Kuba Czekaj. „Butterfly Kisses” Rafaela Kapelińskiego został wyróżniony nagrodą dla najlepszego filmu w sekcji Generation 14plus.

"Pokot", materiały dystrybutora

W marcu rozdano Orły – Nagrody Polskiej Akademii Filmowej. Najlepszym polskim filmem okazał się "Wołyń" Wojtka Smarzowskiego. Cztery nagrody odebrali twórcy „Ostatniej Rodziny” Jana P. Matuszyńskiego.

Stowarzyszenie Filmowców Polskich wystartowało z programem „System wsparcia dystrybucji filmów polskich, europejskich i klasyki kina”. Od tego czasu odbyły się już trzy sesje, w ramach których wsparto już ponad 40 tytułów, wśród nich wiele polskich.

Pierwszy kwartał to także czas bolesnych rozstań: pożegnaliśmy m.in. Halinę Paszkowską, Wojciecha Młynarskiego, Jerzego Stawickiego, Gustawa Lutkiewicza, Witolda Adamka, Danutę Szaflarską, Krystynę Sienkiewicz… Środowiskiem polskiej animacji wstrząsnęła śmierć Przewodniczącego Sekcji Filmu Animowanego Marka Serafińskiego. Nowym Przewodniczącym Sekcji został Jerzy Kucia. Chwilę później, w kwietniu, żegnaliśmy Zdzisława Pietrasika i Witolda Pyrkosza.

W maju reprezentanci środowiska filmowego zaapelowali do premiera Piotra Glińskiego o podjęcie inicjatywy w sprawie uaktualnienia przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w związku z rozwojem technologicznym i zmianą modelu dystrybucji filmowej: chodzi o prawo do pobierania wynagrodzeń (tantiem) z dwóch pól eksploatacji kluczowych z punktu komercyjnej eksploatacji, tj. reemisji i udostępniania utworów w internecie. Kwestia ta, podobnie jak sprawa rozszerzenia katalogu tzw. czystych nośników na nowoczesne przyrządy, jak karta pamięci, tablet, smartfon, dysk twardy (o czym była mowa na Forum Dokumentu i Animacji w Krakowie) nadal pozostaje nierozwiązana.

"Najpiękniejsze fajerwerki ever", fot. Studio Munka SFP


Podczas MFF w Cannes odbyła się uroczysta premiera zrekonstruowanego cyfrowo „Człowieka z żelaza” Wajdy z udziałem licznej polskiej ekipy. Aleksandra Terpińska odebrała dwie nagrody Canal+ oraz Rail d`Or za film „Najpiękniejsze Fajerwerki Ever” ze Studia Munka-SFP, pokazywany w sekcji Semaine de la Ciritique. Polskie media zelektryzowała informacja, że Netflix zajmie się produkcją animowanego „Wiedźmina”. Z polskiej strony produkcją zajmą się Jarosław Sawko i Tomasz Bagiński (Platige Image).
 
Wraz z wiosną ruszyły kolejne edycje najważniejszych polskich festiwali filmowych. Na Off Camera triumfowały "Ostatnia Rodzina" i "Wołyń". W Koszalinie na Młodzi i Film Wielkiego Jantara za pełnometrażowy debiut fabularny otrzymał Bartosz M. Kowalski za „Plac zabaw”. W Annecy Nagroda Publiczności dla "Twojego Vincenta" zwiastowała kolejne sukcesy tego niezwykłego filmu. A na Krakowskim Festiwalu Filmowym triumfował Zbigniew Czapla, który za „Dziwny przypadek” dostał i Srebrnego Smoka i Srebrnego Lajkonika; Złoty Lajkonik trafił do Grzegorza Szczepaniaka za film „Najbrzydszy samochód świata”, a Srebrne do Grzegorza Brzozowskiego „Obcego na mojej kanapie” i do  Damiana Kocura za etiudę „Nic nowego pod słońcem”. Projekty nowych polskich filmów poznaliśmy w czasie Polish Days na Nowych Horyzontach.

Latem pożegnaliśmy Konstantego Lewkowicza i Janusza Głowackiego. We wrześniu zmarł Wiesław Michnikowski. Wiadomość o śmierci Grzegorza Królikiewicza położyła się cieniem na  Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, którego wybitny reżyser miał być gościem specjalnym.

"Cicha Noc", materiały dystrybutora

42. edycja Festiwalu była, wedle licznych opinii gości i dziennikarzy, jedną z najlepszych od lat. Podobnie jak kilka lat temu, w 2013 roku, bardzo dobrych filmów było znacznie więcej, niż nagród. Wśród faworytów wymieniano: „Najlepszego” Palkowskiego, „Atak paniki” Pawła Maślony, „Ptaki  śpiewają w Kigali” małżeństwa Krauzów, "Pokot" Agnieszki Holland, „Twojego Vincenta” Hugh Welchmana i Doroty Kobieli, "Wieżę. Jasny dzień" Jagody Szlec, "Pomiędzy słowami" Urszuli Antoniak. Po raz drugi z rzędu wygrał debiut - "Cicha Noc" Pawła Domalewskiego ze Studia Munka- SFP, Srebrne Lwy otrzymał film Krauzów. Sekcję Inne Spojrzenie - "Photon" Normana Leto, konkurs krótkich metraży - "Nic nowego pod słońcem" Damiana Kocura.

W wyniku internetowego głosowania publiczności najlepszym filmem na 30-lecie EAF została "Ida" Pawła Pawlikowskiego. Film otrzymał 29 procent głosów. Drugie miejsce z 14 procentami zajął "Krótki film o zabijaniu" Krzysztofa Kieślowskiego. Film "Książę i dybuk" w reżyserii Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego otrzymał nagrodę Venice Classics Award dla najlepszego filmu dokumentalnego o kinie na 74. La Biennale di Venezia.

Ostatni kwartał należał do najbardziej burzliwych w historii polskiego środowiska filmowego, a sprawy związane z polskim kinem były przedmiotem burzliwych polemik w mediach publicznych i prywatnych. Jednakże nie za sprawą filmów – na które zresztą chodziło coraz więcej widzów – ale Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński odwołał Magdalenę Srokę z funkcji dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. „Przyczyną odwołania dyrektor PISF z pełnionej funkcji jest naruszenie podstawowych obowiązków na zajmowanym stanowisku oraz naruszenie przepisów prawa w związku z listem dyrektor PISF do Christophera J. Dodda, prezesa Stowarzyszenia Amerykańskich Producentów Filmowych (Motion Picture Association of America) w USA”, czytamy w komunikacie. Decyzję tę poprzedziły zorganizowane protesty filmowców. Rada Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, działająca pod przewodnictwem Jacka Bromskiego - prezesa SFP, przedstawiła opinię dla Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie zamiaru odwołania Magdaleny Sroki z funkcji Dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowego - negatywą. W liście otwartym do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotra Glińskiego siedemset osób zaprotestowało przeciw odwołaniu Sroki z funkcji Dyrektora PISF. „Jak wskazała w swym stanowisku Rada PISF, nie zachodzi żadna z wymienionych w ustawie o kinematografii przesłanek umożliwiających odwołanie dyrektora w trakcie kadencji”, pisali filmowcy.  W związku z odwołaniem przez MKiDN dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Magdaleny Sroki głos zabrała Europejska Akademia Filmowa, której obecny prezydent Wim Wenders napisał list otwarty do ministra Glińskiego. "Polskie kino nie należy jedynie do Polski. Jest ważną częścią europejskiej i światowej kultury, dlatego więc wszyscy się o nie troszczymy" – pisał Wenders w liście.


Protest filmowców, fot. SFP

Po odwołaniu przez ministra kultury Piotra Glińskiego Magdaleny Sroki z funkcji dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej - Izabela Kiszka-Hoflik została p.o. dyrektora. Ministerstwo rozpisało konkurs na dyrektora, termin – dwa tygodnie.

Rozstrzygnięto zorganizowany przez MKiDN konkurs stypendialny na stworzenie scenariusza filmu fabularnego z zakresu historii Polski. Przysłano 856 pomysłów na film historyczny, 48 treatmentów i wreszcie - 8 scenariuszy. Trzy spośród powstałych tekstów zostały wyróżnione pozaregulaminowymi nagrodami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W listopadzie Minister  Gliński powołał Radę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej V kadencji.
  1. Jacek Bromski
  2. Tomasz Dąbrowski
  3. Joanna Szymańska
  4. Jarosław Szoda
  5. Andrzej Jakimowski
  6. Andrzej Bubeła
  7. Zbigniew Żmigrodzki
  8. Mateusz Matyszkowicz
  9. Krzysztof Turkowski
10. Igor Ostrowski
11. Rafał Wieczyński (który we wrześniu, jako kandydat ministra, zastąpił zmarłego Janusza Głowackiego).

Szefem Rady PISF wybrano Rafała Wieczyńskiego.
  
Komisja Konkursowa do przeprowadzenia konkursu na dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej opublikowała listę siedmiu kandydatów ubiegających się o to stanowisko. 30 listopada przy wejściu do  PISF odbył się briefing Kobiet filmu – nowego ruchu środowiskowego.  - Kobiety Filmu, jak również inni członkowie całego środowiska filmowego, wystosowali do Piotra Glińskiego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pismo popierające profesjonalnego kandydata – informowały przedstawicielki ruchu. 

Rozstrzygnięto pierwszą edycję nowego programu Studia Munka „60 minut” na produkcję średniometrażowych filmów fabularnych: zwycięskie projekty zrealizują  Piotr Adamski i Bartosz Kruhlik. Polskie filmy: "Dzikie róże" Anny Jadowskiej i „Jestem mordercą” Macieja Pieprzycy triumfowały w Cottbus. Pożegnaliśmy kolejnych wybitnych artystów: Alinę Janowską, Marka Frąckowiaka i Macieja Kijowskiego.

Na początku grudnia resort kultury wydał komunikat, iż: „W świetle przyjętych wcześniej kryteriów oceny, żaden z kandydatów nie przedstawił koncepcji w pełni odpowiadającej wyzwaniom stojącym przed Polskim Instytutem Sztuki Filmowej i jednocześnie uwzględniającej zmieniające się realia społeczno-polityczne oraz technologiczne w kraju i na świecie. Po przeprowadzonej dyskusji w gronie członków Komisji Konkursowej, najwyższe oceny uzyskali następujący kandydaci:  Radosław Śmigulski, Izabela Kiszka-Hoflik”. W wyniku decyzji ministra kultury szefem PISF został Radosław Śmigulski.  Nowy dyrektor PISF jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji  Uniwersytetu  Warszawskiego. W ostatnich latach pełnił obowiązki dyrektora Agencji Filmowej Telewizji Polskiej, następnie dyrektora generalnego Syrena Films sp. z o.o. Przez kilka lat związany był z Totalizatorem Sportowym sp. z o.o., gdzie pracował jako zastępca dyrektora ds. marketingu i sprzedaży oraz członek zarządu spółki.

"Twój Vincent", materiały dystrybutora

Grudzień okazał się miesiącem ogromnych sukcesów polskiego kina na arenie międzynarodowej. Zarówno animowany "Twój Vincent" Hugh Welchmana i Doroty Kobieli, jak i dokumentalna "Komunia" Anny Zameckiej, zdobyły Europejskie Nagrody Filmowe.  Wśród laureatów znalazła się także Katarzyna Lewińska, nagrodzona za kostiumy do "Pokotu".  "Twarz" w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej dostała się do Konkursu Głównego 68. MFF w Berlinie. "Twój Vincent" został nominowany do Złotych Globów w kategorii Najlepszy Film Animowany.

Dyrektor Wietnamskiego Urzędu Kinematografii Ngô Phương Lan oraz Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich Jacek Bromski podpisali porozumienie o współpracy między Stowarzyszeniem Filmowców Polskich a Wietnamskim Urzędem Kinematografii Ministerstwa Kultury i Turystyki.


„Listy do M. 3", materiały dystrybutora

  Listy do M. 3” Tomasza Koneckiego potrzebowały czterech tygodni na detronizację dotychczasowego lidera polskiego box office’u, "Botoksu" Patryka Vegi. W chwili, kiedy piszemy to podsumowanie, a więc bez pełnych wyników za 2017, film Koneckiego zebrał już 2 891 618 widzów; "Botoks" - 2 314 517, „Sztuka kochania….” Marii Sadowskiej – 1 803 218 widzów. O wynikach rozpowszechniania polskich filmów w 2017 roku napiszemy szczegółowo po otrzymaniu całkowitego box office’u za zeszły rok.

W chwili publikacji tego tekstu, wciąż czekamy na ogłoszenie nazwisk liderów komisji eksperckich PISF. Nowy dyrektor Instytutu spotykał się w tej sprawie z przedstawicielami środowiska filmowego, gildii (m.in. reżyserskiej), stowarzyszeń filmowych. PISF ogłosił, że nabór w sesji 1/2018 w PO Produkcja Filmowa odbędzie się w dniach 17-31 stycznia 2018 roku.
 
Mamy za sobą rok wielkich sukcesów, ale i wielkich wstrząsów. Dyskusji, konfliktów, ale i konsolidacji różnych środowisk filmowych. Co przyniesie rok 2018? To pytanie stawiają sobie dzisiaj wszyscy filmowcy.


Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja:  4.01.2018
Zobacz również
fot. Kuba Kiljan
Filmowe urodziny Mai Komorowskiej
Allan Starski – życie kinem
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll