Docs to Start oraz Docs to Go (prezentacja zaplanowana jest na 2 czerwca) to część pitchingowa programu Doc Lab Poland, współorganizowana przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego, Krakowską Fundację Filmową i Polski Instytut Sztuki Filmowej. W ramach dobrze znanego już wydarzenia (spora grupa tytułów z minionych lat nie tylko doczekała się już premier, ale trafiła na wiele krajowych i zagranicznych festiwali, zdobywając często nagrody) polscy dokumentaliści przedstawiają swoje nowe projekty międzynarodowemu gronu potencjalnych koproducentów, selekcjonerów i przedstawicieli instytucji finansujących.
Poza znalezieniem nowych partnerów prezentacja daje szansę na zdobycie nagród w postaci grantów finansowych, bonów produkcyjnych i postprodukcyjnych oraz zaproszeń na najważniejsze europejskie markety koprodukcyjne. W tym roku będą to: w ramach programu Doc Lab Start: nagroda HBO w wysokości 10 000 złotych, nagroda Krakowskiego Klastra Filmowego: świadczenia produkcyjne i postprodukcyjne w wysokości 25 000 złotych, wyróżnienie DOK Leipzig: zaproszenie na market do Lipska oraz wyróżnienie European Documentary Network: zaproszenie warsztaty na Lisbon Doc. W programie Doc Lab Go na prezentujących czekają: nagroda Krakowskiego Parku Technologicznego (świadczenia postprodukcyjne w wysokości 20 000 złotych) i wyróżnienie Instytutu Dokumentalnego Filmu z Pragi: zaproszenie na Project Market.
W czwartek odbył się pitching Docs to Start, w ramach którego przedstawiono dziesięć projektów. Przedstawiamy je poniżej:
„Sztuka przetrwania”, reż. Konrad Szołajski, prod. ZK Film – Małgorzata Prociak
Dokument, nad którym pracuje Konrad Szołajski przybliży
zjawisko ludzi, którzy swój wolny czas poświęcają szkoleniom wojskowym i marzą
o wstąpieniu do Obrony Terytorialnej lub paramilitarnych organizacji, coraz
popularniejszych nie tylko w Polsce. „W moim pokoleniu unikaliśmy służby
wojskowej” - mówił w Krakowie reżyser. „Dziś ludzie mają inne podejście. Chcą
nauczyć się jak strzelać, jak być żołnierzami”.
Film przybliży motywacje, cele i obawy tych „wojskowych wolontariuszy”.
Zastanowi się czy też nad ich rolą w społeczeństwie i demokracji. Czy dzięki
nim będzie bezpieczniejsza?
Joanna Rożen, fot. Tomasz Korczyński/SFP
„Absolwent”, reż. Adrian Apanel, prod. Furia Film – Małgorzata Małysa
„Film oparty jest na doświadczeniach moich i moich znajomych, z okresu, gdy po studiach szukaliśmy pracy” - przybliżał swój projekt Adrian Apanel. „Bohater jest prywatnie moim przyjacielem. Przez jego historię, drogę chcę sportretować całe pokolenie ludzi, którzy posiadają wysokie kwalifikacje, ale mogą znaleźć tylko dość marne prace, w których zostają na lata”.
Twórca zamierza również przybliżyć świat rozmów kwalifikacyjnych i cały biznes różnego rodzaju szkoleń i publikacji, który jest z nim związany. „To trochę świat, jak z ‘Procesu’ Kafki” - dodawał twórca.
„Lekcja miłości”, reż. Małgorzata Goliszewska, prod. Warsaw Film Center – Anna Stylińska
Główną bohaterką „Lekcji miłości” jest 67-letnia Jola, kobieta, która po latach nieszczęśliwego małżeństwa postanawia odzyskać kontrolę nad swoim życiem. Z Włoch, gdzie do tej pory mieszkała, przenosi się do Szczecina, miasta swojego dzieciństwa. Tu nie wszystko układa się tak, jak być może sobie wymarzyła. Są jednak też dobre strony decyzji. Jola realizuje swoje pasje: taniec oraz tworzenie piosenek i wierszy. Wsparciem jest dla niej również przyjaźń.
„List do mojej mamy”, reż. Jędrzej Michalak, prod. Silver Frame – Daria Maślona
Dokument Jędrzeja Michalaka to rodzaj filmowego listu
reżysera do zmarłej w 2012 roku matki. Piórem jest tu kamera. Twórca najpierw
nagrywał różne swoje refleksje, opowieści o tym, co dzieje się w jego życiu,
wszystko, co chciałby przekazać ukochanej mamie. Później postanowił (również w
towarzystwie kamery) realizować jej marzenia.
Dokument opowie o miłości, bliskości, znajdowaniu siły w samym sobie i
pożegnaniu.
„Wylinka”, reż. Olaf Malinowski, prod. Furia Film – Małgorzata Małysa
Bohaterem dokumentu Olafa Malinowskiego będzie Andrzej, mężczyzna, który 30 lat temu uciekł od cywilizacji, żeby głęboko w bieszczadzkim lesie mieszkać ze zwierzętami. Tam znalazł swoją wolność. Teraz kontaktu z nim poszukują dzieci, które przed laty pozostawił. Czy będzie w stanie się z nimi skonfrontować, wziąć odpowiedzialność za swoją przeszłość i zachować swoją wolność i niezależność?
Diana Kadłubowska, Krzysztof Kadłubowski, fot. Tomasz Korczyński/SFP
„Dziś, jutro… wczoraj”, reż. Diana Kadłubowska, Krzysztof Kadłubowski, prod. Plus Tv Film Studio – Krzysztof Kadłubowski
„Dziś, jutro... wczoraj” będzie opowieścią o skonfliktowanej rodzinie trzech kobiet: babki, która jako dziecko przeżyła Holocaust i ciągle się z tym zmaga, jej córki - zbuntowanej artystki, oraz wnuczki, która postanowiła wrócić do żydowskich korzeni i tradycji. „Wojna w mojej rodzinie trwa nadal” - mówi najmłodsza członkini rodziny w pokazanym w Krakowie fragmencie przygotowywanego dokumentu. Po chwili wyraża nadzieję, że konflikt może jednak zostać zakończony i rodzina znowu będzie mogła być razem. To pytanie intryguje twórców i jego tropem podążają.
„Transfer”, reż. Joanna Rożen, prod. Plesnar & Krauss Films – Maria Krauss
Film Joanny Rożen opowie o pragnieniu posiadania dzieci i metodzie in vitro. Główną bohaterką będzie Kasia, która po latach prób znajduje klinikę „ostatniej szansy”. Przekonuje męża do konsultacji z uznanym profesorem. Dokument przybliży wyzwania, przed którymi staje para, ale będzie miał też szerszy wydźwięk - społeczny. Będzie filmem o nadziei, kobiecości i męskości oraz wolności współczesnego człowieka.
„Ściana cieni”, reż. Eliza Kubarska, prod. Braidmade Films – Monika Braid
Bohaterami nowego dokumentu autorki „K2. Dotknąć nieba” i
„Badjao. Duchów z morza” będą szerpowie, którzy wbrew swoim wierzeniom decydują
się na ciężką pracę przy ekspedycjach wspinających się na najwyższe himalajskie
szczyty. Opowieść ma być przedstawiona z ich punktu widzenia, czego nikt
wcześniej nie zrobił.
„War Watchers”, reż. Vita Drygas, prod. Drygas Production – Maciej Drygas
Inspirację dla swojego filmu Vita Drygas znalazła niemal przez przypadek. Pewnego razu zauważyła ogłoszenie, które zachęcało do wyjazdu do strefy wojny, żeby zrobić sobie „ekstremalne selfie”. Początkowo sądziła, że to żart. Okazało się jednak, że to cały biznes i bardzo dobrze na świecie egzystuje turystyka wojenna. Na polu tym działają profesjonalne agencje, które organizują wyjazdy do najbardziej niebezpiecznych miejsc świata. Swoich klientów uczą przetrwania w sytuacji ekstremalnej, np. porwania przez ekstremistów. Reżyserka znalazła bohatera z Wielkiej Brytanii, który od tego typu wypraw już się uzależnił. Właśnie szykuje się do wyjazdu do Syrii.
Eliza Kubarska i Monika Braid, fot. Tomasz Korczyński/SFP
„Wieloryb z Lorino”, reż. Maciej Cuske, prod. Pokromski Studio – Mikołaj Pokromski
Kamera Macieja Cuske zabierze nas na Półwysep Czukocki. Bohaterami będą jego mieszkańcy - ludzie, żyjący na końcu świata. Jakie mają marzenia, przed jakimi wyzwaniami stają każdego dnia? Kim są? Jak dzielą się obowiązkami? Dlaczego mieszkają w tym bezwzględnym zakątku świata? Dlaczego trzymają się z dala od cywilizacji, chociaż bywa w tym miejscu tak ciężko, że sześć lat temu, żeby przeżyć zimę, musieli zjeść własne psy. Twórca chce nam pokazać ich życie przez cztery pory roku.
Docs to Start oraz Docs to Go to część pitchingowa programu Doc Lab Poland, współorganizowana przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego, Krakowską Fundację Filmową i Polski Instytut Sztuki Filmowej.