PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
W dniach 19-25 maja 2016 roku w stołecznym kinie Iluzjon odbędzie się przegląd filmów tego niezwykle cenionego w okresie międzywojennym artysty.
W ramach Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Ryszard Bolesławski, jego twórczość i jego czasy”, organizowanej przez Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie wraz z Fundacją Leona Schillera Filmoteka Narodowa zaprasza na przegląd filmów tego niezwykle interesującego polskiego artysty.

 Przed II wojną światową filmy w reżyserii Bolesławskiego prezentowane były na ekranach całego świata, a jego spektakle zobaczyć można było na deskach teatralnych Broadwayu, West Endu, Warszawy, Moskwy czy Paryża. Ogromny talent artysty bardzo szybko zauważony został w Hollywood. Pod koniec lat 20. pracował już dla wytwórni „Pathe”, a w późniejszych latach także dla takich filmowych gigantów jak Columbia, RKO Pictures i MGM. Dzięki silnej pozycji w amerykańskiej branży filmowej, którą Bolesławski osiągnął w bardzo krótkim czasie, w jego produkcjach występowały największe gwiazdy tamtego czasu, m.in Greta Garbo, Marlene Dietrich czy Joan Crawford. Doskonale rozwijającą się karierę Polaka przerwała przedwczesna śmierć. Artysta zmarł na atak serca w 1937 roku. Cieszące się niegdyś uznaniem krytyków i wielką popularnością wśród widzów dzieła reżysera są dziś niesłusznie zapomniane. A są wśród nich takie filmowe perełki jak: „Ogród Allaha”, „Malowana zasłona”, „Koniec pani Cheyney” czy też „Cud nad Wisłą”, do którego muzykę na żywo wykona Paweł Szamburski.

Plan projekcji:

sala Mała Czarna

19 V; godz. 20.00    Cud nad Wisłą reż. Ryszard Bolesławski, Polska 1921 52’ (nap. ang.)
seans z muzyką na żywo w wykonaniu Pawła Szamburskiego + prelekcja prof. Małgorzaty Hendrykowskiej
20 V; godz. 17:45    Clive z Indii (Clive of India) reż. Ryszard Bolesławski, USA 1935 90’
20 V; godz. 20:00    Ogród Allaha (The Garden of Allah) reż. Ryszard Bolesławski, USA 1936 79’
21 V; godz. 20:00    Malowana zasłona (The Painted Veil) reż. Ryszard Bolesławski, USA 1934 84’
22 V; godz. 18:00    Napiętnowani (Die Gezeichneten) reż. Carl Theodor Dreyer, Niemcy 1922 105’
22 V; godz. 20:15    Koniec pani Cheyney (The Last of Mrs. Cheyney) reż. Ryszard Bolesławski, USA 1937 97’
23 V; godz. 20:00    Teodora robi karierę (Theodora Goes Wild) reż. Ryszard Bolesławski, USA 1936 86’
25 V; godz. 18:00    Zapomniany człowiek (O'Shaughnessy's Boy) reż. Ryszard Bolesławski, USA 1935 85’

Ryszard Bolesławski (właśc. Srzednicki) – aktor, scenarzysta, reżyser teatralny i filmowy, jeden z nielicznych Polaków, którzy zrobili reżyserską karierę w Hollywood. Urodził się w 1889 roku w Dębowej Górze koło Płocka. Od najmłodszych lat przejawiał talent aktorski, wokalny i malarski. Dzieciństwo i młodość spędził w Odessie, gdzie w okresie gimnazjalnym uczęszczał do amatorskiego zespołu teatralnego. Podczas jednego z występów dostrzegł go Konstanty Stanisławski, słynny reformator teatru, który zaprosił go na egzaminy do Moskiewskiego Teatru Artystycznego. Po kilku latach występów w teatrze, m.in. w sztukach Szekspira i Czechowa, Bolesławski zaczął reżyserować pod kierunkiem Władimira Niemirowicza-Danczenki. W 1920 roku przyjechał do Polski. Współpracował z poznańskim Teatrem Wielkim, później przeniósł się do Warszawy, do zespołu Teatru Polskiego prowadzonego przez Arnolda Szyfmana. Z Warszawy wyjechał w połowie 1921 roku. Zanim jednak opuścił Polskę, został przydzielony – jako oficer szwoleżerów w wojnie polsko-bolszewickiej – do realizacji filmów propagandowych. Nakręcił wtedy m.in. „Bohaterstwo polskiego skauta”(1920) i „Cud nad Wisłą” (1921). Przez kolejny rok podróżował po Europie i pracował w Paryżu, Pradze, Wiedniu, Berlinie, Kopenhadze, gdzie zetknął się z Carlem Theodorem Dreyerem i znalazł się w obsadzie jego filmu „Napiętnowani”, zrealizowanego w Niemczech. Pod koniec 1922 roku wyjechał do Nowego Jorku. W Ameryce początkowo statystował w filmach, a z czasem zajął się reżyserią i z sukcesem wystawił kilka sztuk na Broadwayu. W latach 1928-29 kierował American Laboratory Theatre – szkołą aktorską prezentującą, obok klasyki dramatu, także sztuki własnych autorów, które często on sam reżyserował. Wraz z wprowadzeniem dźwięku do filmu, zaczęła się jego kariera w Hollywood.  Początkowo współpracował z wytwórniami Pathé, Columbia i RKO. Od 1932 roku związany był już stałym kontraktem z Metro Goldwyn Mayer, dla której nakręcił większość swoich filmów. Do najważniejszych obrazów Bolesławskiego należą: „Uciekinierzy” (1934), „Ludzie w bieli” (1934), „Malowana zasłona” (1934), „Zapomniany człowiek” (1935). Kasowym i artystycznym sukcesem okazały się dwa inne jego dzieła: „Clive z Indii” (gościnnie zrealizowany dla wytwórni 20th Century w roku 1935) oraz „Teodora robi karierę” (wyprodukowany przez Columbię w 1936 r.). Także w 1936 roku zrealizował wielkie ekranowe widowisko pt. „Ogród Allaha”, z kolorowymi zdjęciami, za które film został uhonorowany Oscarem.

MZ
Filmoteka Narodowa
Ostatnia aktualizacja:  17.05.2016
Zobacz również
Zbigniew Wichłacz nowym dziekanem Wydziału Operatorskiego
Oficjalny plakat festiwalu Animator 2016
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll