PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Do 1945 roku Pierwszym docenionym na świecie artystą związanym z polskim kinem był Bolesław Matuszewski. Na przełomie XIX i XX wieku Matuszewski realizował filmy niemal w całej Europie – Polsce, Rosji, we Francji.
Kręcił dokumenty dla cara, organizował produkcję filmów naukowych (na przykład o tematyce medycznej), w Paryżu współpracował z braćmi Lumière, był także cenionym teoretykiem kina – autorem prekursorskich broszur: „Nowe źródło historii” i „Fotografia ożywiona”.
W pierwszej dekadzie XX wieku ziemie polskie opuszcza Kazimierz Prószyński, wynalazca pleografu. W kolejnych latach Prószyński odkryje m.in. kamerę ręczną.



Łódzkie kino Polonia - jedno z najstarszych w Polsce, z 1911 roku. fot. Paweł Pietrzak / SFP


Stanisława Winawerówna jako Soava Gallone zrobi karierę aktorską we Włoszech. W czasie pierwszej wojny światowej wielu Polaków związanych z kinematografią znajdzie natomiast zatrudnienie w wytwórniach niemieckich, francuskich i rosyjskich. W Rosji karierę zrobi aktor komediowy – Antoni Fertner. W Berlinie, pod czujnym okiem Ernsta Lubitscha, gwiazdą numer jeden stanie się Pola Negri. Jej spektakularna kariera w Hollywood do dzisiaj nie ma sobie równych. Ryszard Bolesławski po powrocie z Moskwy przybył do USA, gdzie założył cenioną szkołę aktorską, oraz nakręcił kilkadziesiąt filmów z udziałem gwiazd: Grety Garbo, Clarka Gable’a, braci Barrymore.
Po odzyskaniu niepodległości sprawa popularyzacji polskiej kinematografii na świecie zeszła na dalszy plan. W 1934 roku powstała jednak „Rada Przemysłu Filmowego”, zajmująca się m.in. kierowaniem polskich tytułów na europejskie i światowe festiwale. W Wenecji nagrodzono wówczas m.in. filmy Józefa Lejtesa („Dzień wielkiej przygody”) i Romualda Gantkowskiego („Geniusz sceny”). Specjalnością polskiego kina stały się także filmy kręcone w języku jidysz i kierowane przede wszystkim na rynek amerykański. W ten sposób powstał na przykład wybitny "Dybuk" (1937) w reżyserii Michała Waszyńskiego. Jeden z najlepszych polskich filmów zrealizowanych przed wojną.
W czasie drugiej wojny światowej film w Polsce pełnił przede wszystkim rolę dokumentacyjną i propagandową. Po wojnie, rodzima kinematografia szukała swojej drogi. Zginęło wielu przedwojennych reżyserów, aktorów i scenografów, inni wyjechali za granicę (najbardziej utytułowany polski filmowiec, Józef Lejtes, w USA kręcił filmy syjonistyczne i telewizyjne).



Łukasz Maciejewski
Ostatnia aktualizacja:  14.12.2013
Zobacz również
Kino drogi - po polsku
Film polski na świecie do 1989 r. cz. II
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll