Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
W 2016 roku Komisja Europejska planuje zwiększenie budżetu Programu Kreatywna Europa aż o 8%. Informacje te pochodzą z draftu budżetu UE, odnoszącego się do „zobowiązań finansowych” na działania prowadzone przez komponenty MEDIA, Kultura i część międzysektorową.
Z draftu budżetu wynika, że zasoby finansowe Programu mogą wynieść w następnym roku 191.8 mln euro, w porównaniu do 177.7 mln euro w roku bieżącym. Jednocześnie „płatności” mogą wzrosnąć o 18.7%, co przekłada się na zwiększenie kwoty całościowej ze 162.2 mln euro na 196.4 mln euro w roku 2016.
Termin „zobowiązania finansowe” odnosi się do środków, które mogą zostać przyznane beneficjentom w umowach na dany rok, podczas gdy termin „płatności” odnosi się do kwoty wypłaconej już w tym roku, także na pokrycie wcześniejszych zobowiązań.
Proponowany podział budżetu komponentu MEDIA w ramach poszczególnych działań i przewidywanej liczby dofinansowanych projektów rysuje się w następujący sposób:
• Szkolenia dla profesjonalistów sektora audiowizualnego i networking:
budżet w wysokości 7 mln € i 48 dofinansowanych kursów/warsztatów/szkoleń rozwijających kompetencje europejskich profesjonalistów i sprzyjające nawiązaniu sieci kontaktów branżowych
• Development projektów audiowizualnych i produkcja filmów telewizyjnych:
budżet w wysokości 33 mln € i 350 dofinansowanych projektów audiowizualnych
• Międzynarodowe fundusze koprodukcyjne:
budżet w wysokości 1.4 mln € i 5 dofinansowanych międzynarodowych funduszy koprodukcyjnych
• Dostęp do rynków:
budżet w wysokości 9.2 mln € na poczet 56 działań i wydarzeń branżowych (targi filmowe oraz narzędzia promujące europejski sektor audiowizualny)
• Dystrybucja:
budżet w wysokości 29.7 mln € oraz 677 dofinansowanych kampanii dystrybucyjnych europejskich filmów niekrajowych
• Sieci kin:
budżet w wysokości 10 mln € zostanie przekazanych na działania prowadzone przez 1 sieć zrzeszającą kina, prezentujące w większości repertuar europejski
• Festiwale filmowe:
budżet w wysokości 2.9 mln € i 77 festiwali i wydarzeń filmowych
• Edukacja filmowa:
budżet w wysokości 2.1 mln € na poczet 14 inicjatyw związanych z rozwojem edukacji filmowej
• Narzędzia promocji:
budżet w wysokości 5.4 mln € oraz 17 nowych narzędzi promocji i marketingu (np. internetowe platformy filmowe).
UWAGA: Pierwsze nabory wniosków w ramach schematów dofinansowań: Development – projekt pojedynczy, Festiwale filmowe, Dystrybucja – schemat selektywny zostaną ogłoszone już we wrześniu 2015 r. Bieżące terminy wezwań komponentu MEDIA dostępne są tutaj.
Ponadto od 2016 roku Program Kreatywna Europa będzie dysponował nowym instrumentem w formie mechanizmu gwarancji finansowych dla małych i średnich przedsiębiorstw sektorów kultury i kreatywnego, o zakładanym budżecie w wysokości 14.8 mln euro. 13.3 mln euro z tej kwoty zostanie przeznaczone na udzielenie 281 kredytów bankowych, natomiast pozostałe 1.5 mln euro pokryje 7 inicjatyw szkoleniowych z budowy potencjału firm.
4.8 mln euro z planowanego budżetu zostanie przekazane na sfinansowanie działań prowadzonych przez sieć Creative Europe Desks, biur reprezentujących Program Kreatywna Europa w 28 krajach członkowskich UE.
Nowy unijny program wszedł w życie z początkiem ubiegłego roku. Program Kreatywna Europa (2014-2020) w ciągu siedmiu lat przeznaczy 1.46 mld euro na wzmocnienie europejskich sektorów audiowizualnego, kultury i kreatywnych. Jednym z celów Programu jest wzrost PKB sektorów w krajach członkowskich UE do 4.8% w 2020 r. (w porównaniu do obecnego, wahającego się pomiędzy 3.3% a 4.5%) oraz zwiększenie udziału zatrudnienia ww. sektorach do 4.8% z aktualnych 3.8% europejskiej siły roboczej.
Co więcej, na 2020 rok Program Kreatywna Europa zakłada: stworzenie 8.000 międzynarodowych partnerstw, obejmujących minimum trzy różne kraje każde, profesjonalizację 240.000 przedstawicieli ww. sektorów oraz 145 mln widzów z krajów członkowskich UE, którzy skorzystają z dostępu do europejskich niekrajowych filmów (w porównaniu do 122 mln kinomanów w 2009 roku).
Termin „zobowiązania finansowe” odnosi się do środków, które mogą zostać przyznane beneficjentom w umowach na dany rok, podczas gdy termin „płatności” odnosi się do kwoty wypłaconej już w tym roku, także na pokrycie wcześniejszych zobowiązań.
Proponowany podział budżetu komponentu MEDIA w ramach poszczególnych działań i przewidywanej liczby dofinansowanych projektów rysuje się w następujący sposób:
• Szkolenia dla profesjonalistów sektora audiowizualnego i networking:
budżet w wysokości 7 mln € i 48 dofinansowanych kursów/warsztatów/szkoleń rozwijających kompetencje europejskich profesjonalistów i sprzyjające nawiązaniu sieci kontaktów branżowych
• Development projektów audiowizualnych i produkcja filmów telewizyjnych:
budżet w wysokości 33 mln € i 350 dofinansowanych projektów audiowizualnych
• Międzynarodowe fundusze koprodukcyjne:
budżet w wysokości 1.4 mln € i 5 dofinansowanych międzynarodowych funduszy koprodukcyjnych
• Dostęp do rynków:
budżet w wysokości 9.2 mln € na poczet 56 działań i wydarzeń branżowych (targi filmowe oraz narzędzia promujące europejski sektor audiowizualny)
• Dystrybucja:
budżet w wysokości 29.7 mln € oraz 677 dofinansowanych kampanii dystrybucyjnych europejskich filmów niekrajowych
• Sieci kin:
budżet w wysokości 10 mln € zostanie przekazanych na działania prowadzone przez 1 sieć zrzeszającą kina, prezentujące w większości repertuar europejski
• Festiwale filmowe:
budżet w wysokości 2.9 mln € i 77 festiwali i wydarzeń filmowych
• Edukacja filmowa:
budżet w wysokości 2.1 mln € na poczet 14 inicjatyw związanych z rozwojem edukacji filmowej
• Narzędzia promocji:
budżet w wysokości 5.4 mln € oraz 17 nowych narzędzi promocji i marketingu (np. internetowe platformy filmowe).
UWAGA: Pierwsze nabory wniosków w ramach schematów dofinansowań: Development – projekt pojedynczy, Festiwale filmowe, Dystrybucja – schemat selektywny zostaną ogłoszone już we wrześniu 2015 r. Bieżące terminy wezwań komponentu MEDIA dostępne są tutaj.
Ponadto od 2016 roku Program Kreatywna Europa będzie dysponował nowym instrumentem w formie mechanizmu gwarancji finansowych dla małych i średnich przedsiębiorstw sektorów kultury i kreatywnego, o zakładanym budżecie w wysokości 14.8 mln euro. 13.3 mln euro z tej kwoty zostanie przeznaczone na udzielenie 281 kredytów bankowych, natomiast pozostałe 1.5 mln euro pokryje 7 inicjatyw szkoleniowych z budowy potencjału firm.
4.8 mln euro z planowanego budżetu zostanie przekazane na sfinansowanie działań prowadzonych przez sieć Creative Europe Desks, biur reprezentujących Program Kreatywna Europa w 28 krajach członkowskich UE.
Nowy unijny program wszedł w życie z początkiem ubiegłego roku. Program Kreatywna Europa (2014-2020) w ciągu siedmiu lat przeznaczy 1.46 mld euro na wzmocnienie europejskich sektorów audiowizualnego, kultury i kreatywnych. Jednym z celów Programu jest wzrost PKB sektorów w krajach członkowskich UE do 4.8% w 2020 r. (w porównaniu do obecnego, wahającego się pomiędzy 3.3% a 4.5%) oraz zwiększenie udziału zatrudnienia ww. sektorach do 4.8% z aktualnych 3.8% europejskiej siły roboczej.
Co więcej, na 2020 rok Program Kreatywna Europa zakłada: stworzenie 8.000 międzynarodowych partnerstw, obejmujących minimum trzy różne kraje każde, profesjonalizację 240.000 przedstawicieli ww. sektorów oraz 145 mln widzów z krajów członkowskich UE, którzy skorzystają z dostępu do europejskich niekrajowych filmów (w porównaniu do 122 mln kinomanów w 2009 roku).
PZ
Kreatywna Europa
Ostatnia aktualizacja: 22.06.2015
Jest wyrok w sprawie serwisu Chomikuj.pl
"Miejsce w raju" z Grand Prix festiwalu im. W. Puchalskiego
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024