Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Smutna wiadomość przyszła do nas z Niemiec. 4 czerwca 2015 roku zmarł w Moguncji w Niemczech w wieku 87 lat Kurt Weber, jeden z najwybitniejszych polskich operatorów filmowych.
W 1953 roku ukończył Szkołę Filmową w Łodzi. Debiutował w 1958 r. zdjęciami do filmu "Baza ludzi umarłych".
Był autorem zdjęć do m.in. "Kamiennego nieba", "Zaduszek", "Ludzi z pociągu", "Salta", "Sublokatora" oraz filmu "Morderca zostawia ślad".
Jak podaje portal PWSTViT filmpolski.pl, Kurt Weber w latach 60. był wykładowcą Wydziału Operatorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi, w latach 1968-69 jego dziekanem. W roku 1969 wyemigrował z Polski.
„Gazeta Wyborcza” cytuje Janusza Majewskiego, przyjaciela i współpracownika artysty- To był niezwykle światły człowiek i wszechstronny operator - wspomina Majewski. - Gdy pojechaliśmy do Rzymu kręcić "Urząd" wg Tadeusza Brezy zrobił zdjęcia o charakterze dokumentalnym, a w "Sublokatorze" świetnie wykonał sekwencje imaginacyjne. Zdjęcia do tego ostatniego filmu doceniłem w pełni na festiwalu w Mannheim, gdzie "Sublokatora" wyświetlono, używając projektora i ogromnego ekranu, jakich wtedy w Polsce nie było.
- Jakie cechy powinien wykazywać młody człowiek, który chce zostać operatorem? Powinien mieć wyobraźnię jak Leonardo da Vinci, powinien mieć siłę przebicia jak czołg i umiejętność dostosowania się do sytuacji jak kurtyzana - mówił Kurt Weber o swojej pracy w rozmowie z Joanną Sławińską w radiowej Jedynce.
Był autorem zdjęć do m.in. "Kamiennego nieba", "Zaduszek", "Ludzi z pociągu", "Salta", "Sublokatora" oraz filmu "Morderca zostawia ślad".
Jak podaje portal PWSTViT filmpolski.pl, Kurt Weber w latach 60. był wykładowcą Wydziału Operatorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi, w latach 1968-69 jego dziekanem. W roku 1969 wyemigrował z Polski.
„Gazeta Wyborcza” cytuje Janusza Majewskiego, przyjaciela i współpracownika artysty- To był niezwykle światły człowiek i wszechstronny operator - wspomina Majewski. - Gdy pojechaliśmy do Rzymu kręcić "Urząd" wg Tadeusza Brezy zrobił zdjęcia o charakterze dokumentalnym, a w "Sublokatorze" świetnie wykonał sekwencje imaginacyjne. Zdjęcia do tego ostatniego filmu doceniłem w pełni na festiwalu w Mannheim, gdzie "Sublokatora" wyświetlono, używając projektora i ogromnego ekranu, jakich wtedy w Polsce nie było.
- Jakie cechy powinien wykazywać młody człowiek, który chce zostać operatorem? Powinien mieć wyobraźnię jak Leonardo da Vinci, powinien mieć siłę przebicia jak czołg i umiejętność dostosowania się do sytuacji jak kurtyzana - mówił Kurt Weber o swojej pracy w rozmowie z Joanną Sławińską w radiowej Jedynce.
WRÓB
filmpolski.pl, Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza
Ostatnia aktualizacja: 17.10.2016
Oswoić zło
55. KFF, Doc Lab Poland: dowiedz się, co się kręci
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024