PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  6.06.2015
Smutna wiadomość przyszła do nas z Niemiec. 4 czerwca 2015 roku zmarł w Moguncji w Niemczech w wieku 87 lat Kurt Weber, jeden z najwybitniejszych polskich operatorów filmowych.
W 1953 roku ukończył Szkołę Filmową w Łodzi.  Debiutował w 1958 r. zdjęciami do filmu "Baza ludzi umarłych". 
Był autorem zdjęć do m.in. "Kamiennego nieba", "Zaduszek", "Ludzi z pociągu", "Salta", "Sublokatora" oraz filmu "Morderca zostawia ślad".

Jak podaje portal PWSTViT filmpolski.pl, Kurt Weber w latach 60. był wykładowcą Wydziału Operatorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi, w latach 1968-69 jego dziekanem. W roku 1969 wyemigrował z Polski.

„Gazeta Wyborcza” cytuje Janusza Majewskiego, przyjaciela i współpracownika artysty- To był niezwykle światły człowiek i wszechstronny operator - wspomina Majewski. - Gdy pojechaliśmy do Rzymu kręcić "Urząd" wg Tadeusza Brezy zrobił zdjęcia o charakterze dokumentalnym, a w "Sublokatorze" świetnie wykonał sekwencje imaginacyjne. Zdjęcia do tego ostatniego filmu doceniłem w pełni na festiwalu w Mannheim, gdzie "Sublokatora" wyświetlono, używając projektora i ogromnego ekranu, jakich wtedy w Polsce nie było.

- Jakie cechy powinien wykazywać młody człowiek, który chce zostać operatorem? Powinien mieć wyobraźnię jak Leonardo da Vinci, powinien mieć siłę przebicia jak czołg i umiejętność dostosowania się do sytuacji jak kurtyzana -  mówił Kurt Weber o swojej pracy  w rozmowie z Joanną Sławińską w radiowej Jedynce.
WRÓB
filmpolski.pl, Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza
Ostatnia aktualizacja:  17.10.2016
Zobacz również
Oswoić zło
55. KFF, Doc Lab Poland: dowiedz się, co się kręci
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll