PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Podczas trwającego obecnie festiwalu Ars Independent odbędzie się niezwykle interesujące forum na temat festiwali filmowych w Polsce i na świecie. To pierwsza publiczna, o tak wysokiej randze, dyskusja na ten temat zorganizowana w Polsce.
 
 Rola festiwali filmowych jest ogromna. Postronnemu obserwatorowi wydawać się może, że są to imprezy dla garstki uczestników. Nic bardziej mylnego. Festiwale mają znaczący wpływ na obieg filmów w Europie i na świecie, stanowią swoistą alternatywną dystrybucję. Jest to szczególnie istotne na Starym Kontynencie, który usiłuje walczyć nawet nie o pozycję, ale o przetrwanie z globalną machiną Hollywood.


Dyskusja na Ars Independent, fot. MFF Ars Independent
 
Festiwale filmowe gwarantują obieg filmu poza krajem produkcji - a pamiętajmy, że to właśnie dystrybucja filmów europejskich w Europie jest największym problemem naszych kinematografii. Na imprezach filmowych sprzedaje się gotowy film agentom, telewizjom, kinom czy innym festiwalom; prezentuje się, chociażby jak na w Berlinie i Warszawie rozpoczęte projekty w nadziei na znalezienie koproducenta. Wreszcie, w sferze wartości "miękkich", festiwale filmowe przyczyniają się obiegu myśli, idei, kontaktów, do tworzenia sieci kreatywnych między twórcami, producentami i różnymi graczami branż kreatywnych.  Osobną sprawą, o której w Katowicach będzie mówiło się kilkakrotnie, to wpływ festiwali filmowych na rozwój i promocję lokalnych ośrodków. Przykłady Cannes i z naszego podwórka - Gdyni - najlepiej pasują do tego zagadnienia.

"Znaczenie festiwali opiera się na ich roli w swoistej 'ekonomii symbolicznej' kina artystycznego", pisze Marcin Adamczak w książce "Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku". - "To właśnie festiwalowe konkursy mają potencjalną moc przysparzania filmom kapitału symbolicznego i zapoczątkowania mechanizmu konsekracji danego twórcy lub dzieła. Festiwale i laury na nich złożone są również swoistym logo, marką - umożliwiającą identyfikację i wyróżnienie filmu ze światowego strumienia artystycznych produkcji oraz chętnie umieszczaną i podkreślaną na plakatach filmów artystycznych".  W repertuarze kinowym na całym świecie królują te same wielkie hollywoodzkie produkcje - natomiast kino artystyczne reprezentują właśnie zwycięzcy festiwali w Cannes, Berlinie, Wenecji, zauważa Adamczak.

Jeden z najmłodszych festiwali filmowych w kraju Ars Independent (skądinąd organizowany przez miasto Katowice, jak widać świadome wpływu tego typu inicjatywy na kreowanie marki miasta). postanowił zorganizować dwudniowe forum, międzynarodowe i krajowe, podczas którego uczestnicy porozmawiają o  przyszłości festiwali filmowych. Forum „Przyszłość festiwali filmowych” odbędzie się 24 i 25 września 2012 roku w Rondzie Sztuki.


Teatr Muzyczny w Gdyni w czasie festiwalu, zdjęcie sprzed remontu, fot. A. Kędzierska, SFP

"Historię kina można by pisać historią festiwali – to jasne dla każdego kinomana. Wenecja, Locarno, Cannes, Berlinale i Viennale, Toronto i San Sebastian… ale nie tylko. Bo kuszące jest, by na miasta (Tallinn, Wilno, Wrocław, Karlove Vary, Tribekę) spojrzeć przez pryzmat „filmowej fiesty”, która je definiuje i naznacza. Nowe horyzonty Wrocławia, czarne filmowe noce Tallinna, wiosenne kino Wilna (festiwal Kino Pavasaris ) Gdynia – czyli okręt flagowy polskiej kinematografii. Genius loci tych miejsc – pod rękę z dobrymi duchami festiwali, czyli ludźmi, którzy je animują własnym entuzjazmem, pasją i miłością do kina. O tym chcemy w Katowicach rozmawiać, w te (i inne) festiwalowe miasta zajrzeć" - tak o idei Forum pisze jego organizatorka i pomysłodawczyni Anita Skwara.- "A kto płaci za rozkładane w nich Czerwone Dywany? Pasja - pasją, uczucia – uczuciami, ale Kino to też maszyneria pieniędzmi napędzana, a festiwalu (nawet najbardziej „OFF”) bez budżetu zrobić się nie da.  Jak przekonać sponsora (potencjalnego), że tupot nóg widzów biegnących na festiwalowy seans i później – ich oklaski da się przełożyć na wymierny zysk dla marki, miasta, społeczności lokalnej (o sławie i chwale nie wspominając)? Czym byłoby ładne, ale wielu innym lazurowo-wybrzeżnym miejscom podobne miasteczko Cannes, gdyby nie pewna decyzja sprzed 65 lat?  I wreszcie: Mapa Polski festiwalowej – legenda (i realia), ścieżki i oby – perspektywa autostrad. Czarne punkty i białe plamy. Dokąd zmierzamy, czego pragniemy i czy możemy działać wspólnie?"


Symbole - statuetki Krakowskiego Festiwalu Filmowego, fot. M. Warszawski

Do Katowic wybierają się organizatorzy festiwali polskich i zagranicznych. Poniedziałek zaplanowany jest jako dzień międzynarodowy. Rozpocznie się on od wykładu profesora Andrzeja Gwoździa, medioznawcy i filmoznawcy. Dla polskich uczestników szczególnie istotne znaczenie będzie miała dyskusja zaplanowana na 25 września, tzw. krajowa -  rozmowa, moderowana przez niżej podpisaną, dotyczyć będzie przede wszystkim relacji między organizatorami a samorządem, sponsorami, o ograniczeniach i możliwościach, z jakimi spotykają się animatorzy kultury filmowej. Wezmą w niej udział   Anna Sienkiewicz-Rogowska z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz przedstawiciele polskich festiwali filmowych, m.in. Krzysztof Gierat, Michał Chaciński, Jerzy Armata.

Szczegółową informację na ten temat opublikujemy w poniedziałek 24 września.

Ars Independent zaprasza!


Czerwony dywan - symbol Cannes, fot. SFP

Program Forum:


Forum „Przyszlość Festiwali Filmowych – Pomiędzy Lokalnością a Globalnością” / Future of Film Festivals Forum – Between The Local and The Global

Wydarzenie towarzyszące II edycji  MFF Ars Independent, Katowice 24 – 25 września.

Miejsce: Rondo Sztuki w Katowicach

Poniedziałek (24 .09.2012)

RONDO SZTUKI

10.00 – 10.30 – Powitanie

Wprowadzenie – organizatorzy prezentują cele i założenia  forum, przedstawienie uczestników. „Słowo autorskie” moderatorów spotkania

10.30 – 13.30  -  autorskie prezentacje uczestników forum

Prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź (Uniwersytet Śląski): Festiwale jako Pamięć Kina

Bruno Chatelin (filmfestivals.com): Festivals and Web

12.00 – 12.15 przerwa na kawę

Neeme Kari (Tallin Black Nights IFF): Festival’s Real Value and the Opportunity for the Local Economy,

Sergej Stanojkovski (Avvantura FF – Zadar): Zadar Festival – between Art And Economy

Anna Sienkiewicz- Rogowska (PISF): Polski Instytut Sztuki Filmowej – polityka festiwalowa

13.30 – 14.00 Lunch

14.00 – 15.30 Dyskusja panelowa  „Miejsce – Tożsamość  – Ekonomia. Festiwale filmowe a  integracja lokalnych/globalnych społeczności” / “Place – Identity – Economy. Festivals and integration of local/global communities”

15.30 – 15.45 przerwa na kawę

15.45 – 17.00 Dyskusja panelowa “Festiwal – media – odbiorca. Strategie interaktywności”.

17.30 – 20.00  spotkania One – on – One (impreza zamknięta)

20.30   udział w projekcji filmu Atomic Age (Kinoteatr Rialto)
 
Wtorek (25.09.2012)

RONDO SZTUKI

godz.10.30 – 12.30  Dyskusja panelowa – „Polskie festiwale filmowe – bariery, szanse, perspektywy…”

godz. 13.00 – 14,30 lunch/projekcje w Rondzie Sztuki

godz.15.00 – 17.00 otwarta debata – „Polskie festiwale – i co dalej?: Postulaty, wnioski, propozycje”

godz.17.00 pożegnanie gości Forum

Anna Wróblewska
Portalfilmowy.pl / Ars Independent
Ostatnia aktualizacja:  23.09.2012
Zobacz również
Studio Filmowe Kadr: konkurs na dyrektora
Nauka aktorstwa dla najmłodszych
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll