PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU

Drugi dzień 63. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie upłynął pod znakiem Konkursu Głównego. W programie znalazły się obrazy tak różne, jak: "W imię…" Małgorzaty Szumowskiej, "Promised Land" Gusa Van Santa czy "Raj: Nadzieja" Ulricha Seidla.

Małgorzata Szumowska podczas konferencji prasowej po pokazie "W imię…" zarzekała się, że nie chce, by jej film wykorzystywano w politycznych dyskusjach ani szufladkowano jako "gejowski" czy "lewicowy". Podkreślała, że nie zrobiła go przeciwko Kościołowi katolickiemu i że nie ma na celu szokowania publiczności. Zależy jej raczej na przekazaniu emocji, opowiedzeniu historii samotności i wykluczenia.

Andrzej Chyra w filmie "W imię...". Fot. Michał Englert/Kino Świat

Głównym bohaterem "W imię…" jest charyzmatyczny ksiądz pracujący z trudną młodzieżą. Kapłan – homoseksualista zakochany w jednym z podopiecznych. Polska reżyserka po raz kolejny nakręciła film, który prowokuje do dyskusji wokół przedstawionego problemu bardziej niż do rozmów o nim samym. Subtelnie prowadzona narracja znajduje tu bowiem zbyt mocny finał, a całość broni się tylko dzięki wybornemu aktorstwu (Andrzej Chyra!) i klimatycznym zdjęciom niezawodnego Michała Englerta.

Matt Damon w filmie "Ziemia obiecana". Fot. ITI Cinema

Być może kontrowersyjny temat podjęty przez Szumowską sprawi, że "W imię…" zainteresuje szerszą publiczność. Na powodzenie wśród europejskich widzów nie może jednak liczyć "Promised Land" Gusa Van Santa, obraz, który sprawia wrażenie, jakby w berlińskim konkursie znalazł się przez przypadek. Scenariusz opowieści o sprzedawcy-idealiście wyszedł spod pióra Matta Damona i Johna Krasinskiego udzielających się tu także aktorsko. Bezbarwności "Ziemi obiecanej" nie usprawiedliwia fakt, że jest to głos w słusznej sprawie. Nawet obecność - zabawnej jak zwykle - Frances McDormand nie dodaje jej rumieńców.

Kadr z filmu "Raj: Nadzieja". Fot. Against Gravity

Znacznie mniejszym rozczarowaniem okazał się najnowszy film Ulricha Seidla, zamykający jego głośną trylogię. "Raj: Nadzieja" nie posiada, co prawda, tej samej siły, którą odznaczał się znakomity początek cyklu - "Raj: Miłość"; nie wydaje się też dziełem równie wyrazistym, jak najbardziej gorzka ze wszystkich jego fabuł "Raj: Wiara". Zdecydowanie jednak trzyma poziom wcześniejszych dzieł austriackiego autora, który tym razem sięgnął po temat nastoletniej fascynacji dziewczyny dużo starszym od niej mężczyzną, tworząc jedną z najbardziej subtelnych historii w swoim dorobku. Być może owa subtelność wynika właśnie z tego, że Seidl nie przyglądał się dotąd zbyt często tematowi dojrzewania - znacznie częściej portretował ukształtowanych już bohaterów, których nie da się już zmienić. Główna bohaterka jego najnowszej opowieści stoi dopiero na początku swojej drogi - będąc tym samym jedną z nielicznych mieszkanek jego filmowego uniwersum, do których można poczuć sympatię. W pewnych miejscach  zbliża się jednak do postaci, jakie poznaliśmy już w pierwszym segmencie trylogii - przypominając o tym, jak gorzkim ironistą potrafi być Seidl, który nie traci w tym filmie pazura i chętnie wyciąga ze swych bohaterów cechy, jakie najchętniej skryliby przed światem.

Ewa Szponar, Magdalena Bartczak
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  9.02.2013
Zobacz również
Panorama: Samotność po berlińsku
[Kraków] Od latarni magicznej do kamery współczesnej
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll