PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
ZAWODY FILMOWE
  27.09.2011
Kim jest Filmowiec? Klasyfikacje prawne zawodów filmowych. Fenomen grupy zdjęciowej. Varia. Encyklopedia zawodów filmowych.

 
fot. A. Kędzierska / SFP

Filmowe zawodoznawstwo jest zawiłym i niewdzięcznym przedmiotem badań, gdyż większość profesjonalnych umiejętności przydatnych w typowej produkcji filmowej kształtowała się nie w drodze skrystalizowanych kierunków kształcenia czy biurokratycznych zaleceń, lecz w drodze praktyki rozwoju kinematografii i innych mediów i wynikających z tego rozwoju potrzeb. O ile na ogół nie budzi wątpliwości istnienie samodzielnego zawodu reżysera czy operatora lub kierownika produkcji i scenografa, to już np. zawód aktora filmowego czy fotosisty są traktowane jako pochodne innych zawodów. Kryteria kwalifikacyjne poszczególnych kategorii zawodowych i specjalności były i są nieprecyzyjne, mimo wysiłków GUS, Inspekcji Pracy, Ministerstw czy stosownych władz branżowych.

O ile więc w epoce początków kina było jasne kim jest Filmowiec (autor filmu), obecnie to pojęcie rozszerzyło się nawet na wykonawców i grupy zawodów uczestniczące w produkcji filmu w charakterze podwykonawców. Postęp techniczny w realizacji filmu i towarzyszący proces profesjonalizacji, doprowadził do powstania swoistych enklaw i specjalizacji zawodowych, dotyczących np. realizacji komputerowych efektów specjalnych, skomplikowanego udźwiękowienia, obsługi sprzętu elektronicznego na planie, itp. nie mających odpowiedników w innych branżach, co irytuje urzędników zajmujących się klasyfikacjami zawodów.    

Encyklopedycznie: zawód, to spójny i wyodrębniony system trwale wykonywanych czynności skierowanych na tworzenie dóbr i usług, które są wykorzystywane przez inne osoby i dających podstawę utrzymania. Do wykonywania każdego zawodu są potrzebne kwalifikacje, wiedza, doświadczenie i – np. w wypadku filmu – także  konieczne są predyspozycje psychofizyczne. Proces profesjonalizacji pracy w kinematografii wykształcił szereg specyficznych specjalności, które dotyczą zarówno tzw. twórców (głównych realizatorów) jak i pracowników towarzyszących (nazwanych w literaturze branżowej pomocniczo-twórczymi). Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że istnieje potężna grupa zawodów „około-filmowych” składających się również z twórców i rzemieślników a także innych unikalnych zawodów dla których praca w filmie (lub przy filmie) jest podstawowym źródłem utrzymania. W warunkach wolnego rynku zdarzają się przypadki powierzania odpowiedzialnych funkcji realizatorskich i organizatorskich osobom bez formalnego przygotowania zawodowego – zresztą wielu specjalności występujących w kinematografii nie uczy żadna szkoła czy kursy zawodowe.

Osobom zainteresowanym bliżej historią zawodoznawstwa filmowego polecam książkę Stanisława Wohla („Zawody filmowe i telewizyjne”, Warszawa, 1976) oraz różne prace prof. Edwarda Zajička (m.in. rozdział „Twórcy i współtwórcy filmu. Zawody i specjalizacje filmowe” w: Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, Kinematografia, Warszawa, 1994 oraz świetne opracowanie „Praca i Film” – tom I i II, Łódź, 1997)

O bezradności resortu pracy w klasyfikacji zawodów związanych z mediami, dowodzi obowiązująca od 1 lipca 2010 r. nowa klasyfikacja wprowadzona rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. Nr 82 z dnia 17 maja 2010 r., poz. 537). Znajdziemy tam jedynie ogólne opisy czynności ludzi sztuki, np.: „Producenci filmowi, reżyserzy i pokrewni nadzorują i kontrolują techniczne i artystyczne aspekty produkcji filmowych, telewizyjnych i radiowych oraz występów scenicznych. Podejmują inicjatywę produkcji filmu, pozyskują środki na jego realizację oraz organizują i nadzorują proces produkcji a także podejmują działania związane z promocją i dystrybucją filmu. Zadania wykonywane przez producentów filmowych, reżyserów i pokrewnych zazwyczaj obejmują…” itd.  Szczególnie interesujące jest słowo „pokrewni” w tej klasyfikacji!

Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej wydało w 2003 trzytomowy „Przewodnik po zawodach” ale hasła Filmowiec w nim nie znajdziemy. Jest natomiast Realizator Filmu Wideo (WideoFilmowiec – kod: 313114) z którego się można m.in. dowiedzieć że „jedną z najważniejszych cech jego pracy jest nieustanne i bardzo urozmaicone kontakty z ludźmi”, „może pracować 9 do 12 godzin dziennie i więcej. Może wykonywać swoje obowiązki o każdej porze doby, także w święta i dni wolne” ale za to „największe zagrożenie dla zdrowia to osłabienie wzroku i słuchu, choroby kręgosłupa, zwyrodnienie stawu barkowego” natomiast „możliwości rozwoju i zdobywania coraz wyższych kwalifikacji są prawie nieograniczone”.
Michał J. Zabłocki
Ostatnia aktualizacja:  14.12.2013
Zobacz również
Kierownik produkcji filmu
Polskie zawody filmowe cz. II
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll