PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
WYDARZENIA
  28.06.2013
Coś drgnęło. Zobaczymy, jakiego rodzaju będzie to poruszenie. Czy jednorazowy zryw czy trwała zmiana?

O co się rozchodzi? O dyskusje „Szczerość za szczerość”, których tradycja i nazwa zobowiązuje. W ostatnich latach były tylko cieniem tego, co najstarszy bywalcy koszalińskiego festiwalu pamiętają z przeszłości. W tym roku widać symptomy przebudzenia. Dyskusje nabrały nieco temperatury.


Autorzy filmu "Stacja Warszawa". Fot. Facebook.com

Bardzo gorąco było po czwartkowym seansie „Stacji Warszawa”, notabene premierowym. Film podpisała piątka reżyserów (Maciej Cuske, Kacper Lisowski, Nenad Miković, Mateusz Rakowicz i Tymon Wyciszkiewicz), co sami twórcy określają mianem „eksperymentu” - i słusznie. W trakcie dyskusji po seansie obraz dorobił się miana „eksperymentu nieudanego”. Nie chcę się tutaj wyzłośliwiać nad tym filmem. W moim odczuciu – nie tylko moim, co można wywnioskować z reakcji w trakcie projekcji i przywoływanej dyskusji – ta wielowątkowa opowieść o smutnych ludziach, zagubionych w meandrach nocnej Warszawy i żyjących w cieniu krzyża (a może: „Krzyża”?) okazała się kompletną porażką artystyczną. Reżyserski kwintet podszedł do sprawy śmiertelnie poważnie, w ramach swojego filmu zamykając mnóstwo historii, w dodatku opowiedzianych nazbyt dosadnie, stających się niezamierzenie groteskowymi. Domeną twórcy młodego jest próba i odwagi na tym poziomie nie można ekipie, która spotkała się w Szkole Wajdy, odmówić. Brawa także za zmierzenie się z koszalińską publicznością. Za sam film oklaski otrzymać może jedynie operator – Arkadiusz Tomiak, urastający do miana eksperta w polskim kinie od współpracy z debiutantami ("Daas" Adriana Panka, "Dziewczyna z szafy" Bodo Koksa), ale dużym plusem jest szczera i bezkompromisowa (choć momentami złośliwa) dyskusja po seansie. Brakowało, znów nie tylko mnie, takich rozmów, otwartej krytyki, tego, żeby rozmawiać o obejrzanym filmie, nawet jeśli nie przypadł nam do gustu. Wiadomo, że dla twórców sytuacja takiej rozmowy jest mniej wygodna, uderzająca w miesiące lub lata pracy intelektualnej. Dlatego cieszę się, że dyskusja miała miejsce, a tym lepiej, że nie był to odosobniony przypadek, bo w tonie krytycznym przebiegło też spotkanie z Jerzym Bończakiem, jednym z aktorów filmu "Od pełni do pełni". Tylko że w tamtym przypadku zabrakło reżysera – Tomasza Szafrańskiego. Pracuje nad nowym filmem.


Kadr z filmu "Mazurek". Fot. Studio Munka

Wysoki poziom szczerości – na niwie artystycznej – osiągnęła filmem "Mazurek" Julia Kolberger. Zresztą, potwierdziła tylko swój talent do obserwacji psychologicznej i reżyserskie oraz scenariopisarskie zacięcie, które objawiła w „Jutro mnie tu nie będzie”. W nowym filmie Kolberger pokazuje nam święta wielkanocne w pewnej rodzinie. Córka przyjeżdża z narzeczonym, który okazuje się dużo starszym mężczyzną, co wywołuje sprzeciw matki. Spotkanie obnaża wiele problemów tej rodziny, które wspaniale się uniwersalizują, dając autentyczny przekaz. Ponadto pochwalić należy poczucie humoru autorki, które rewelacyjnie wygrywają dla niej znakomici aktorzy z Kingą Preis w roli despotycznej matki i Pawłem Królikowskim w roli biologicznego ojca-lekkoducha na czele. Już dziś czekam na pełnometrażowy debiut Julii, bo choć młoda doświadczeniem, to w kinie ma na razie sporo do powiedzenia. Czego bez wątpienia nie można napisać o wszystkich twórcach, których filmy oglądamy w Koszalinie.




Lech Moliński
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  2.07.2013
Zobacz również
Szczerość za szczerość: "Stacja Warszawa"
Koszalin: Konkursów dzień czwarty i ostatni
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll