Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Tom pod redakcją Tadeusza Lubelskiego i Macieja Stroińskiego wpisuje się w coraz wyraźniejszy nurt refleksji filmoznawczej dociekającej narodowej specyfiki kina, sytuującej kinematografie narodowe na tle historii, przemian społecznych, życia umysłowego czy szeroko rozumianych dziejów kultury danego narodu. W takim ujęciu, jakby wbrew tezom o „globalnej wiosce” i makdonaldyzacji kultury, kinematografia jawi się jako dokument określonego czasu i miejsca, a jednocześnie – współtwórczyni mitów, aktywna interpretatorka historii, dostarczycielka obrazów i narracji, które organizują życie wspólnoty narodowej.
Jak w książce „Historia kina polskiego” – wychodzącej od podobnych założeń - pisał Tadeusz Lubelski: kino z jednej strony – dzięki swej iluzyjności – rejestruje codzienność, wygląd ludzi i przedmiotów, architekturę, obyczaj, modę, całą zmieniającą się ikonosferę, z drugiej zaś – poprzez swoje fabuły – potrafi odsłaniać korzenie narodowych mitologii. Ta jego szczególna natura sprawia, że znakomicie nadaje się ono do stawiania podobnych pytań.
Książka składa się z trzynastu artykułów dotyczących między innymi „mitu ułańskiego”, filmowych obrazów powstania warszawskiego, reprezentacji męskości i kobiecości, ulubionych polskich komedii, współczesnego kina politycznego i narodowej specyfiki filmu dokumentalnego.
Spis treści:
Jak w książce „Historia kina polskiego” – wychodzącej od podobnych założeń - pisał Tadeusz Lubelski: kino z jednej strony – dzięki swej iluzyjności – rejestruje codzienność, wygląd ludzi i przedmiotów, architekturę, obyczaj, modę, całą zmieniającą się ikonosferę, z drugiej zaś – poprzez swoje fabuły – potrafi odsłaniać korzenie narodowych mitologii. Ta jego szczególna natura sprawia, że znakomicie nadaje się ono do stawiania podobnych pytań.
Książka składa się z trzynastu artykułów dotyczących między innymi „mitu ułańskiego”, filmowych obrazów powstania warszawskiego, reprezentacji męskości i kobiecości, ulubionych polskich komedii, współczesnego kina politycznego i narodowej specyfiki filmu dokumentalnego.
Spis treści:
- Tadeusz Lubelski: Wstęp
- Mariola Dopartowa: Artystyczne „szkoły polskie” wobec tożsamości narodowej w XIX i XX wieku
- Grażyna Stachówna: Ułan, dziewczyna (i koń)
- Sebastian Jagielski: (Melo)dramaty polskości. Naród i płeć w polskim filmie patriotycznym
- Maciej Stroiński: Naród jako wspólnota umierania: Andrzej Wajda, niemiecki idealizm i mesjański witalizm
- Agnieszka Morstin-Popławska: Persefona czy Mała Polonia? O dziewczynce w filmach Andrzeja Wajdy
- Martyna Olszowska: Mit Powstania Warszawskiego a polskie kino narodowe. Przypadek Kanału Andrzeja Wajdy
- Monika Maszewska-Łupniak: Czerwień i biel w odcieniach szarości. Kino narodowe braci Różewiczów
- Tadeusz Lubelski: Nasza komedia narodowa
- Marta Hauschild: Pokolenia z inicjatywą i zdrada historii. Polskie filmy o szkole jako narodowa autobiografia
- Małgorzata Smoleń: Poszukiwanie stylu narodowego w polskim filmie dokumentanym
- Witold Mrozek: Film pamięci narodowej. Najnowsze kino polskie w dyskursie polityki historycznej
- Monika Nahlik: Katyń w czasach popkultury
- Joanna Zabłocka-Skorek: Polskie kino narodowe oczami licealistów
Kino polskie jako kino narodowe
Wydawnictwo: Ha!Art
ISBN: 978-83-61407-94-2
Redakcja: Tadeusz Lubelski i Maciej Stroiński
Seria: Linia Filmowa
Liczba stron: 392
EJ
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja: 10.04.2012
Małżeństwo stulecia - Liz Taylor i Richard Burton
O lokacjach i budżetach, czyli inne książki filmowe
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024