PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU

Barbara Ptak

Barbara Ptak
Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich
Filmografia
 SCENOGRAFIA (37)
2011
Oskarowe kostiumy Barbary Ptak
Kostiumy
1999
Przygody dobrego Wojaka Szwejka
Kostiumy
1994
Legenda Tatr
Kostiumy
1994
Dama Kameliowa
Kostiumy
1989
Sceny nocne
Kostiumy
1988
Chichot Pana Boga
Kostiumy
1986
W zawieszeniu
Kostiumy
1985
Dziewczęta z Nowolipek
Kostiumy
1985
Rajska jabłoń
Kostiumy
1983
Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny
Kostiumy
1983
Wierna rzeka
Kostiumy
1981
"Anna" i wampir
Kostiumy
1979
Wolne chwile
Kostiumy
1979
Zmory
Kostiumy
1979
Ojciec Królowej
Kostiumy
1978
Wśród nocnej ciszy
Kostiumy
1975
Noce i dnie
Kostiumy
1975
Jej powrót
Kostiumy
1974
Ziemia obiecana
Kostiumy
1971
Beczka Amontillado
Kostiumy
1971
Nie lubię poniedziałku
Kostiumy
1970
Twarz anioła
Kostiumy
1969
Rzeczpospolita Babska
Kostiumy
1969
Czekam w Monte Carlo
Kostiumy
1968
Człowiek z M-3
Kostiumy
1967
Julia, Anna, Genowefa...
Kostiumy
1966
Sublokator
Kostiumy
1966
Bicz Boży
Kostiumy
1965
Zawsze w niedzielę
Kostiumy
1965
Faraon
Kostiumy
1965
Zawsze w niedziele
Kostiumy
1964
Panienka z okienka
Kostiumy
1963
Mój drugi ożenek
Współpraca scenograficzna
1960
Walet pikowy, czyli kobieta zmienną jest
Współpraca scenograficzna
1960
Historia współczesna
Współpraca scenograficzna
1960
Walet pikowy, czyli kobieta zmienną jest
Asystent kostiumografa
1960
Historia współczesna
Asystent kostiumografa
 AKTORKA (1)
2011
Oskarowe kostiumy Barbary Ptak
(bohater filmu)
Opis
Jedna z najwybitniejszych autorek kostiumów w dziejach polskiej kinematografii. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Warszawie. W tej drugiej uzyskała dyplom na Wydziale Grafiki Artystycznej w pracowni prof. Józefa Mroszczaka. Karierę zawodową rozpoczęła w Gliwickim Teatrze Muzycznym. Zaprzyjaźniłam się tam ze scenografem i projektantem kostiumów Bolesławem Kamykowskim, który zaproponował mi pracę w filmie. Towarzyszyłam mu w tworzeniu scenografii i kostiumów do „Waleta pikowego” Tadeusza Chmielewskiego (1960) – mówi Barbara Ptak. W "Nożu w wodzie" była już projektantką kostiumów. W czołówce nie ma jej nazwiska, ale pani Barbara potwierdza: Kostiumy w „Nożu w wodzie” to moje dzieło. Czołówki nie zawsze oddają stan faktyczny. Mój udział w realizacji „Panienki z okienka” Marii Kaniewskiej (1964) i „Faraona” był większy niż można by sądzić z napisów – dodaje. W ciągu 45 lat pracy w kinematografii, jakie upłynęły między Waletem pikowym a jak dotąd ostatnim filmem w dorobku Barbary Ptak – "Diabłem" Tomasza Szafrańskiego (2005, scenografia i kostiumy), artystka wracała na plan zdjęciowy Tadeusza Chmielewskiego, by olśnić kostiumami widzów kryminału "Wśród nocnej ciszy" (1978), czy "Wiernej rzeki" (1983, prem. 1987). Z Kazimierzem Kutzem pracowała m.in. przy "Perle w koronie" (1971) i "Paciorkach jednego różańca" (1979). Wspierała debiutantów: Janusza Majewskiego ("Sublokator", 1966), Wojciecha Marczewskiego ("Zmory", 1978), Waldemara Krzystka ("W zawieszeniu", 1987). Nigdy nie korzystała z gotowych strojów, wszystkie sama projektowała. Nie bałam się superprodukcji. Do „Nocy i dni” stworzyłam 3,5 tysiąca projektów kostiumów. Do „Ziemi obiecanej” – około 600. To mój ulubiony film – wyznaje Barbara Ptak. Powieść Reymonta odczytałam inaczej niż Andrzej Wajda. Wymieniliśmy poglądy i reżyser dał mi wolną rękę. Niepokoił się, co też ja wymyślę, ale rezultatem był zaskoczony pozytywnie. Podczas zdjęć, jeśli chciał wprowadzić poprawkę w czyimś ubiorze, a mnie akurat nie było na planie, posyłał po mnie samochód, żebym ją naocznie zaakceptowała. Andrzej często wspomina naszą cudowną współpracę przy „Ziemi obiecanej” – zwierza się pani Barbara. Ciepłe słowa kierują do niej także inni reżyserzy. Podkreślają, że jest bezpośrednia, serdeczna, nie stwarza dystansu, a do każdego zadania podchodzi z młodzieńczym zapałem. Barbara Ptak łączy talent z pracowitością. Kiedy kręciliśmy „Królową Bonę”, niestrudzenie poszukiwała materiałów w NRD, a ozdób w Czechosłowacji. Osobiście doglądała każdego szczegółu – wspomina Janusz Majewski. Do „Wielkiej miłości Balzaka” Basia wymyśliła kostiumy o wspaniałych walorach artystycznych: pasujące do epoki, indywidualnych cech postaci, kolorystyki serialu. A zarazem funkcjonalne: aktorzy czuli się w nich swobodnie jak we własnych ubraniach – dodaje Wojciech Solarz.

Barbara Ptak została odznaczona m.in. Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis i Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Jest laureatką Nagrody Stowarzyszenia Filmowców Polskich (2015).
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll