PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  6.04.2020
Kostiumy zaprojektowane przez Barbarę Ptak podziwiamy w około 80 filmach i serialach.
Cztery obrazy kinowe: Nóż w wodzie Romana Polańskiego (1961), Faraon Jerzego Kawalerowicza (1965), Ziemia obiecana Andrzeja Wajdy (1974) oraz Noce i dnie Jerzego Antczaka (1975) nominowano do Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny. Wśród seriali są Wielka miłość Balzaka Wojciecha Solarza (1973) i Królowa Bona Janusza Majewskiego (1980). Dorobek artystyczny Barbary Ptak liczy też blisko 140 spektakli teatralnych i operowych.

Barbara Ptak pochodzi z Chorzowa. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Warszawie. W tej drugiej uzyskała dyplom na Wydziale Grafiki Artystycznej w pracowni prof. Józefa Mroszczaka. Karierę zawodową rozpoczęła w Gliwickim Teatrze Muzycznym. Zaprzyjaźniłam się tam ze scenografem i projektantem kostiumów Bolesławem Kamykowskim, który zaproponował mi pracę w filmie. Towarzyszyłam mu w tworzeniu scenografii i kostiumów do „Waleta pikowego” Tadeusza Chmielewskiego (1960) – mówi Barbara Ptak. W Nożu w wodzie była już projektantką kostiumów. W czołówce nie ma jej nazwiska, ale pani Barbara potwierdza: Kostiumy w „Nożu w wodzie” to moje dzieło. Czołówki nie zawsze oddają stan faktyczny. Mój udział w realizacji „Panienki z okienka” Marii Kaniewskiej (1964) i „Faraona” był większy niż można by sądzić z napisów – dodaje.

W ciągu 45 lat pracy w kinematografii, jakie upłynęły między Waletem pikowym a jak dotąd ostatnim filmem w dorobku Barbary Ptak – Diabłem Tomasza Szafrańskiego (2005, scenografia i kostiumy), artystka wracała na plan zdjęciowy Tadeusza Chmielewskiego, by olśnić kostiumami widzów kryminału Wśród nocnej ciszy (1978), czy Wiernej rzeki (1983, prem. 1987). Z Kazimierzem Kutzem pracowała m.in. przy Perle w koronie (1971) i Paciorkach jednego różańca (1979). Wspierała debiutantów: Janusza Majewskiego (Sublokator, 1966), Wojciecha Marczewskiego (Zmory, 1978), Waldemara Krzystka (W zawieszeniu, 1987). Nigdy nie korzystała z gotowych strojów, wszystkie sama projektowała. Nie bałam się superprodukcji. Do „Nocy i dni” stworzyłam 3,5 tysiąca projektów kostiumów. Do „Ziemi obiecanej” – około 600. To mój ulubiony film – wyznaje Barbara Ptak. Powieść Reymonta odczytałam inaczej niż Andrzej Wajda. Wymieniliśmy poglądy i reżyser dał mi wolną rękę. Niepokoił się, co też ja wymyślę, ale rezultatem był zaskoczony pozytywnie. Podczas zdjęć, jeśli chciał wprowadzić poprawkę w czyimś ubiorze, a mnie akurat nie było na planie, posyłał po mnie samochód, żebym ją naocznie zaakceptowała. Andrzej często wspomina naszą cudowną współpracę przy „Ziemi obiecanej” – zwierza się pani Barbara.

Ciepłe słowa kierują do niej także inni reżyserzy. Podkreślają, że jest bezpośrednia, serdeczna, nie stwarza dystansu, a do każdego zadania podchodzi z młodzieńczym zapałem. Barbara Ptak łączy talent z pracowitością. Kiedy kręciliśmy „Królową Bonę”, niestrudzenie poszukiwała materiałów w NRD, a ozdób w Czechosłowacji. Osobiście doglądała każdego szczegółu – wspomina Janusz Majewski. Do „Wielkiej miłości Balzaka” Basia wymyśliła kostiumy o wspaniałych walorach artystycznych: pasujące do epoki, indywidualnych cech postaci, kolorystyki serialu. A zarazem funkcjonalne: aktorzy czuli się w nich swobodnie jak we własnych ubraniach – dodaje Wojciech Solarz. Barbara Ptak, członek SFP, została odznaczona m.in. Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis i Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski nadanym przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego.

Barbara Ptak jest laureatką Nagrody Stowarzyszenia Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia artystyczne i wkład w rozwój polskiej kinematografii (2015).
Andrzej Bukowiecki
SFP
Ostatnia aktualizacja:  9.04.2020
Zobacz również
fot. Borys Skrzyński/SFP
Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy przenosi swój program do sieci
Ola Salwa szefową działu polskiego "Kina"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll