PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Ethan Coen
URODZONY: 21 wrzesień 1957, Minneapolis
Filmografia
 SCENARIUSZ (23)
2017
Suburbicon
Scenariusz
2016
Ave, Cezar!
Scenariusz
2015
Most szpiegów
Scenariusz
2014
Niezłomny
Scenariusz
2013
Co jest grane, Davis?
Scenariusz
2012
Gambit, czyli jak ograć króla
Scenariusz
2010
Prawdziwe męstwo
Scenariusz
2009
Poważny człowiek
Scenariusz
2008
Tajne przez poufne
Scenariusz
2007
To nie jest kraj dla starych ludzi
Scenariusz
2006
Zakochany Paryż
Scenariusz
2004
Ladykillers, czyli zabójczy kwintet
Scenariusz
2003
Okrucieństwo nie do przyjęcia
Scenariusz
2001
Człowiek, którego nie było
Scenariusz
2000
Bracie, gdzie jesteś?
Scenariusz
1998
Nagi człowiek
Scenariusz
1998
Big Lebowski
Scenariusz
1996
Fargo
Scenariusz
1994
Hudsucker Proxy
Scenariusz
1991
Barton Fink
Scenariusz
1990
Ścieżka strachu
Scenariusz
1987
Arizona Junior
Scenariusz
1984
Śmiertelnie proste
Scenariusz
 PRODUKCJA (18)
2017
Suburbicon
Producent
2016
Ave, Cezar!
Producent
2013
Co jest grane, Davis?
Producent
2010
Prawdziwe męstwo
Producent
2009
Poważny człowiek
Producent
2008
Tajne przez poufne
Producent
2007
To nie jest kraj dla starych ludzi
Producent
2004
Ladykillers, czyli zabójczy kwintet
Producent
2003
Okrucieństwo nie do przyjęcia
Producent
2001
Człowiek, którego nie było
Producent
2000
Bracie, gdzie jesteś?
Producent
1998
Big Lebowski
Producent
1996
Fargo
Producent
1994
Hudsucker Proxy
Producent
1991
Barton Fink
Producent
1990
Ścieżka strachu
Producent
1987
Arizona Junior
Producent
1984
Śmiertelnie proste
Producent
 PION REŻYSERSKI (18)
2016
Ave, Cezar!
Reżyser
2013
Co jest grane, Davis?
Reżyser
2010
Prawdziwe męstwo
Reżyser
2009
Poważny człowiek
Reżyser
2008
Tajne przez poufne
Reżyser
2007
Kocham kino
Reżyser
2007
To nie jest kraj dla starych ludzi
Reżyser
2004
Ladykillers, czyli zabójczy kwintet
Reżyser
2003
Okrucieństwo nie do przyjęcia
Reżyser
2001
Człowiek, którego nie było
Reżyser
2000
Bracie, gdzie jesteś?
Reżyser
1998
Big Lebowski
Reżyser
1996
Fargo
Reżyser
1994
Hudsucker Proxy
Reżyser
1991
Barton Fink
Reżyser
1990
Ścieżka strachu
Reżyser
1987
Arizona Junior
Reżyser
1984
Śmiertelnie proste
Reżyser
 MONTAŻ (13)
2016
Ave, Cezar!
Montaż
2010
Prawdziwe męstwo
Montaż
2009
Poważny człowiek
Montaż
2008
Tajne przez poufne
Montaż
2007
To nie jest kraj dla starych ludzi
Montaż
2004
Ladykillers, czyli zabójczy kwintet
Montaż
2003
Okrucieństwo nie do przyjęcia
Montaż
2001
Człowiek, którego nie było
Montaż
2000
Bracie, gdzie jesteś?
Montaż
1998
Big Lebowski
Montaż
1996
Fargo
Montaż
1991
Barton Fink
Montaż
1984
Śmiertelnie proste
Montaż
Opis
Amerykańscy scenarzyści, reżyserzy, producenci, a także montażyści (pod pseudonimem Roderick Jaynes), do 2003 oficjalnie dzielili się produkcją (Ethan) i reżyserią (Joel), by ostatecznie przyznać się do wspólnej pracy na wszystkich etapach realizacji filmu. Ethan ukończył studia filozoficzne na Uniwersytecie Princeton, Joel – reżyserię filmową na Uniwersytecie Nowy Jork. Zadebiutowali czarnym kryminałem „Śmiertelnie proste” (1984, poprawiona wersja reżyserska 2000), szybko zdobywając uznanie w kręgach kina niezależnego jako pełni inwencji autorzy, kreujący zgodnie z duchem postmodernizmu własne dzieła czerpiąc z dorobku i tradycji kina amerykańskiego, tworząc parodie klasycznych gatunków, wydobywając jednocześnie ich lekceważone dotąd walory. Ich oryginalne podejście wkrótce zostało docenione na świecie, czego wyrazem nagroda za reżyserię w Cannes oraz trzy nominacje do Oscara dla „Bartona Finka” (1991), penetrującego Hollywood lat 40., oraz ponownie nagrodzone za reżyserię w Cannes i wyróżnione dwoma Oscarami (w tym za scenariusz) „Fargo” (1997). Mistrzowie filmowej makabry, wciągający widza w grę konwencjami i klasycznymi motywami filmowymi, chętnie posługujący się karykaturą i groteską, pozostają na poboczu głównych nurtów Hollywood, jakkolwiek bez trudności zaznaczają swą czołową rolę w kinie amerykańskim, czego dowodem cztery Oscary dla filmu „To nie jest kraj dla starych ludzi” (2007) – w tym dla filmu roku, za scenariusz i reżyserię. Bywalcy światowych festiwali odnieśli wielki sukces komercyjny, kręcąc najbardziej kasowy western w historii kina „Prawdziwe męstwo” (2010) – nominowany do dziesięciu Oscarów remake filmu Henry Hathawaya z 1969.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll