PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Howard Hawks
URODZONY: 30 maj 1896, Goshen
ZMARŁ: 26 grudzień 1977 w wieku 81 lat, Palm Springs (USA)
Filmografia
 PION REŻYSERSKI (11)
1959
Rio Bravo
Reżyser
1953
Mężczyźni wolą blondynki
Reżyser
1952
Bezkresne niebo
Reżyser
1952
Full House
Reżyser
1948
Rzeka czerwona
Reżyser
1946
Wielki sen
Reżyser
1943
Mściwy jastrząb
Reżyser
1943
Wyjęty spod prawa
Reżyser
1941
Sierżant York
Reżyser
1940
Dziewczyna Piętaszek
Reżyser
1932
Człowiek z blizną
Reżyser
 SCENARIUSZ (6)
1971
Francuski łącznik
Scenariusz
1943
Wyjęty spod prawa
Scenariusz
1938
Patrol o świcie
Na podstawie
1932
Człowiek z blizną
Scenariusz
1927
Ludzie podziemi
Scenariusz
1925
Droga do jutra
Współpraca scenariuszowa
 PRODUKCJA (5)
1959
Rio Bravo
Producent
1952
Bezkresne niebo
Producent
1946
Wielki sen
Producent
1941
Sierżant York
Producent
1932
Człowiek z blizną
Producent
Opis
Amerykański reżyser, scenarzysta i producent. Jeszcze w trakcie studiów inżynieryjnych trafił do Hollywood, gdzie powrócił w 1924 po obyciu służy wojskowej w lotnictwie. Zaczynał jako montażysta i rekwizytor, by w 1925 wyreżyserować swój pierwszy film „Droga do chwały. Obdarzony szczególnym wyczuciem kina odnosił sukcesy w każdym gatunku, którego spróbował, tworząc dzieła archetypiczne dla rozwoju wielu gatunków – filmu gangsterskiego („Człowiek z blizną” 1932), komedii sofistycznej („Drapieżne maleństwo” 1938, „Dziewczyna Piętaszek” 1940), przygodowego filmu akcji („Tylko aniołowie mają skrzydła” 1939) czy filmu noir („Wielki sen” 1946). Osobną rolę w historii kina spełniły „Sierżant York” (1941) – apel o przełamanie amerykańskiego izolacjonizmu wobec II wojny światowej oraz „Rio Bravo” (1959) – polemika z „W samo południe” (1952) Freda Zinnemanna, rozszerzająca gatunkowe granice westernu. W 1975 otrzymał honorowego Oscara za swój wkład w historię światowego kina.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll