PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1952

Rzym, godzina 11

Dramat , Włochy, Francja, 107 min
plakat: Rzym, godzina 11
Opis filmu
Włochy u progu lat 50. XX w. W kraju rośnie bezrobocie. Na jedno wolne miejsce maszynistki biurowej zgłasza się tłum kandydatek. Zajmie je ta spośród nich, która najlepiej zda egzamin z maszynopisania. Opowieść koncentruje się na losach kilku kobiet. Wszystkie przywiodła pod bramę biura zła sytuacja materialna w rodzinie. Kiedy stojąca na końcu kolejki Luciana dowiaduje się, że mąż nie dostał pracy, przepycha się do przodu i wchodzi na egzamin poza kolejnością. Zdaje go pomyślnie, o czym świadczy dobiegający zza drzwi wartki stukot maszyny. Maleją szanse kontrkandydatek. Poirytowane, po wyjściu Luciany przepychają się do biura jedna przez drugą. Pod ich naporem zawala się klatka schodowa. Wiele kobiet odnosi obrażenia, jedna umiera. W trakcie policyjnego przesłuchania Luciana, poczuwając się do winy, próbuje popełnić samobójstwo. Ratuje ją mąż, który odważnie uzmysławia śledczym absurdalność dochodzenia, gdy winę ponosi bezrobocie. Dochodzenie zostaje zamknięte. Przed biurem siedzi inna
z kobiet, Gianina. Dziś nikogo nie przyjęto do pracy, jutro ona będzie pierwsza w kolejce.

Jedno z ostatnich wybitnych osiągnięć neorealizmu włoskiego i najlepszy film Giuseppe
De Santisa. W styczniu 1951 r. tragedia ukazana na ekranie – runięcie schodów pod ciężarem tłumu kobiet ubiegających się o pracę maszynistki – miała naprawdę miejsce w Rzymie.
Po lekturze pierwszej wersji scenariusza, którego współautorem był czołowy neorealistyczny scenarzysta Cesare Zavattini, De Santis i jego współpracownicy, uznawszy ją za zbyt daleką od autentyzmu, zamieścili w prasie takie samo ogłoszenie, jak to, które w rzeczywistości przyciągnęło rzesze kandydatek na maszynistkę. Znów przyszło mnóstwo reflektantek. Przyszły sławny reżyser Elio Petri przeprowadził wśród nich ankietę, w której odpowiadały na pytania dotyczące przyczyn szukania zatrudnienia. Kilku kobietom, których losy wydały się twórcom filmu najciekawsze, zaproponowano statystowanie w nim, w zamian za użyczenie losów postaciom granym przez aktorki. Tą drogą przedostała się na ekran, tak droga neorealistom, prawda ulicy, prawda zwykłych ludzi. Powstało emocjonujące, mistrzowsko zrealizowane dzieło, w którym, jak w „Złodziejach rowerów” Vittoria De Siki, pojedyncze zdarzenie,
na dodatek autentyczne, urosło do rangi metafory ogólnej sytuacji społecznej w powojennych Włoszech.
Andrzej Bukowiecki
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1952
KRAJ PRODUKCJI:
Włochy, Francja
JĘZYK PRODUKCJI:
włoski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA ŚWIAT:
27 luty 1952
TYTUŁ ORYGINALNY:
Roma ore 11
TYTUŁ ANGIELSKI:
Rome 11:00
PRODUKCJA:
Titanus, Transcontinental Films
Dane techniczne
CZAS:
107 min
OBRAZ:
czarno - biały, 1,37:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll