PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1950

Bulwar Zachodzącego Słońca

Dramat , Noir, Kryminał, USA, 110 min
plakat: Bulwar Zachodzącego Słońca
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (65)
zwiń listę
Opis filmu
W jednej z pierwszych scen widać pływające w basenie zwłoki mężczyzny. Owym pechowcem jest Joe Gillis, niespełniony filmowy scenarzysta, który już z zaświatów snuje swoją historię. Mieszcząca się przy bulwarze Zachodzącego Słońca posiadłość, gdzie przyszło mu dokonać żywota, należy do starzejącej się eksgwiazdy epoki kina niemego Normy Desmond, mieszkającej w tej ogromnej, zapuszczonej rezydencji jedynie z lokajem Maxem. Gillis trafia tam zupełnie przypadkiem, uciekając przed ścigającymi go za długi urzędnikami, ale zostaje znacznie dłużej, niż początkowo zakładał. Wszystko ze względu na jego profesję, w czym kobieta widzi sporą szansę powrotu na hollywoodzkie salony. Balansujący na granicy bankructwa Joe, skuszony wysokim honorarium, przyjmuje zlecenie polegające na opracowaniu scenariusza napisanego przez Normę, a mającego stanowić jej wielki come back. Wspólna praca kobiecie jednak nie wystarcza. Obsypując Gillisa drogimi prezentami, szybko robi z niego swojego utrzymanka. Młody scenarzysta kilkakrotnie chce odejść, ale każda próba kończy się w ten sam sposób – emocjonalnym szantażem Normy i w efekcie niepowodzeniem. Gdy Gillis w końcu wyjawia jej prawdę o kompletnej klapie planowanej produkcji, a także wspomina o Betty, dziewczynie, w której się zakochał, Norma w przypływie zazdrości zabija go. W ostatniej, przerażającej scenie, gdy rezydencja opanowana jest przez policjantów i przedstawicieli mediów, kobieta w pełnym makijażu z gracją schodzi po schodach przekonana, że właśnie zaczynają się zdjęcia.

„Bulwar Zachodzącego Słońca” to niezwykle odważny i szalenie przenikliwy portret filmowej Fabryki Snów, który mocno zbulwersował samego Louisa B. Mayera. Przyjmując konwencję znaną z kina noir, Billy Wilder demitologizuje Hollywood i przedstawia je jako pełne cynizmu i okrucieństwa miejsce, mogące w dowolnym momencie złamać każdą, nawet najlepiej zapowiadającą się karierę. Wybiera na to okoliczność szczególną z historii kina, a mianowicie konsekwencje związane z przełomem dźwiękowym, w gorzkim tonie odnosząc się również do dumy Hollywod, jakim był system gwiazd. Jego bohaterka – Norma Desmond – była wielką diwą kina niemego, pracującą z najlepszymi reżyserami, która po wprowadzeniu dźwięku, a co za tym idzie ewolucji X Muzy, odeszła w zapomnienie, zupełnie jednak tego faktu nie akceptując. Jej dramat podkreśla jednak przede wszystkim hipokryzja wszystkich dookoła, a związanych z filmowym światkiem. Obok dwóch wyśmienitych głównych kreacji: Glorii Swanson i Williama Holdena (postać tę miał zagrać Montgomery Clift), siłę tego mocnego, autotematycznego ciosu wymierzonego w jeden z amerykańskich mitów wzmacnia aktorski udział wybitnych postaci kina: Ericha von Stroheima, Cecila B. DeMille’a, Anny Q. Nilsson oraz gwiazdy kina niemego Bustera Keatona, mówiącego w jednej ze scen znamienne słowo: „Pas”.
Kuba Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1950
KRAJ PRODUKCJI:
USA
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Noir, Kryminał
PREMIERA ŚWIAT:
04 sierpień 1950
TYTUŁ ORYGINALNY:
Sunset Boulevard
TYTUŁ INNY:
Sunset Blvd.
BUDŻET:
1 752 000 dolar
Dane techniczne
CZAS:
110 min
OBRAZ:
czarno - biały, 1,37:1
DŹWIĘK
mono
Nagrody i nominacje
1951
...
Najlepsza muzyka w dramacie lub komedii
Oscary
1951
...
Najlepsza scenografia - filmy czarno-białe
Oscary
1951
...
Najlepsze materiały do scenariusza i scenariusz
Oscary
1951
Bulwar Zachodzącego Słońca
...
Nominacja: Najlepszy film
Oscary
1951
...
Nominacja: Najlepszy aktor pierwszoplanowy
Oscary
1951
...
Nominacja: Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
Oscary
1951
...
Nominacja: Najlepszy aktor drugoplanowy
Oscary
1951
...
Nominacja: Najlepsza aktorka drugoplanowa
Oscary
1951
...
Nominacja: Najlepszy reżyser
Oscary
1951
...
Nominacja: Najlepsze zdjęcia - filmy czarno-białe
Oscary
1951
...
Nominacja: Najlepszy montaż
Oscary
1951
Bulwar Zachodzącego Słońca
...
Najlepszy dramat
Złote Globy
1951
...
Najlepsza aktorka w dramacie
Złote Globy
1951
...
Najlepszy reżyser
Złote Globy
1951
...
Najlepsza muzyka
Złote Globy
1951
...
Nominacja: Najlepszy aktor drugoplanowy
Złote Globy
1951
...
Nominacja: Najlepszy scenariusz
Złote Globy
1951
...
Nominacja: Najlepsze zdjęcia - czarno-białe
Złote Globy
1951
...
Najlepsza aktorka zagraniczna
Jussi - Fińska Fundacja Filmowa
1951
...
Najlepszy scenariusz dramatu
Amerykańska Gildia Scenarzystów
1951
...
Najlepsze osiągnięcie reżyserskie w filmie fabularnym
Amerykańska Gildia Reżyserów Filmowych
1951
Bulwar Zachodzącego Słońca
...
Najlepszy film zagraniczny
Stowarzyszenie Krytyków Filmowych z Tokio
1951
...
Najlepszy reżyser zagraniczny
Stowarzyszenie Krytyków Filmowych z Tokio
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll