PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Polskie kina podniosły się z kryzysu, jaki je dotknął w połowie 2010 roku. W ub.r. frekwencja wyniosła 38,7 mln widzów! To drugi taki sukces od dwudziestu lat po rekordowym roku 2009.
Co więcej, wpływy ze sprzedanych biletów wyniosły aż 716 mln zł! Należy tu dodać, że - mimo inflacji - średnia cena biletu do kina spadła (18,50 zł w porównaniu do 18,75 w 2010).

Ubiegły rok zdecydowanie należał do polskich produkcji. Na filmach rodzimej kinematografii frekwencja stanowiła ponad 11 mln widzów - 30% ogółu. To wynik, z którego można być dumnym, jeśli go zestawimy z ostatnimi latami.

Największym przebojem kin stał się ciepły świąteczny film pt. "Listy do M." w reżyserii Mitji Okorna. Produkcję z Romą Gąsiorowską i Maciejem Stuhrem obejrzało pod koniec roku 2011 ponad 2,33 mln widzów (film wciąż gromadzi widownię w tym roku). Znakomity wynik tytułu, który stał się celem wycieczek rodzinnych w okresie okołoświątecznym i na początku br. jest piątą najpopularniejszą polską produkcją w ostatnim dwudziestoleciu (obraz Okorna pokonał frekwencyjnie "Lejdis").




Drugą pozycję zajęła komedia romantyczna, „Och Karol 2”Piotra Wereśniaka (1,70 mln widzów), która przez ponad 11 miesięcy piastowała miano najpopularniejszej produkcji roku. Dopiero na trzecim miejscu uplasowała się jedna z najbardziej oczekiwanych polskich premier 2011 roku - „1920 Bitwa Warszawska”Jerzego Hoffmana. Autor "Ogniem i mieczem" (nawet przy wsparciu technologii 3D) nie wstrząsnął polskim Box Office - superprodukcję historyczną obejrzało niewiele ponad 1,51 mln widzów…

Ponadto, w czołówce znalazły się takie polskie produkcje jak:  "Wyjazd integracyjny"Przemysława Angermana (923 tys.), "Sala samobójców" Jana Komasy (821 tys.), "Baby są jakieś inne" Marka Koterskiego (818 tys.), „Czarny Czwartek. Janek Wiśniewski padł” Antoniego Krauzego (674 tys.), "Weekend" Cezarego Pazury (633 tys.). W sumie aż 17 polskich filmów przekroczyło frekwencję 100 tys. widzów!

Standardowo jednak największy udział w rynku kinowym mają filmy zza oceanu. W 2011 roku miłośnicy produkcji amerykańskiej stanowili 19,9 mln widzów, co daje ponad 51% ogólnej frekwencji. Tradycyjnie czołówka największych przebojów została zdominowana przez filmy będące kontynuacjami. Największą popularnością z tej grupy cieszyli się "Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach" Roba Marshalla. Przygodowa seria z Johnnym Deppem od samego początku miała duże powodzenie, więc nikogo nie powinna dziwić frekwencja przekraczająca 1,36 mln widzów. Zaciętą rywalizację o popularność przegrał zamykający serię o słynnym czarodzieju „Harry Potter i Insygnia Śmierci. Część 2”. Produkcja fantasy w reżyserii Davida Yatesa przyciągnęła do kin 1,22 mln widzów. Znakomitym, znacznie lepszym od „jedynki”, wynikiem cieszył się "Kac Vegas w Bangkoku" – komedię obejrzało 1,16 mln osób. Filmem, który również pokonał magiczną barierę jest animacja Pixara – "Auta 2" (1,01 mln widzów).

Przy okazji warto odnotować fakt świetnej widowni na nieco ambitniejszym kinie: oscarowy "Jak zostać królem"Toma Hoopera obejrzało aż 920 tys. widzów. Z kolei Woody Allen, wraz ze swoją ostatnią komedią "O północy w Paryżu", pobił rekord frekwencji w Polsce przyciągając na seanse 713 tys. widzów.




Paweł Zwoliński
Magazyn Filmowy SFP, 19 / 2012
  1.01.2016
fot. Materiał promocyjny
Box office 2012: Rok na plus
Dystrybucja filmowa w dobie internetu
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll