PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  3.02.2012
Kwiecień 1912 roku; wraz z Titanikiem w mroźnych wodach Atlantyku tonie jedyny dziedzic fortuny Crawleyów. Ta odległa katastrofa postawi na głowie życie Downton Abbey.

W przepięknej angielskiej posiadłości Roberta Crawleya (Hugh Bonneville) i jego amerykańskiej żony Cory (Elizabeth McGovern) wszyscy będą musieli zakrzątnąć się wokół dwóch zasadniczych pytań – za kogo w takim razie wydamy Mary, najstarszą z trzech sióstr Crawley, dotąd zaręczoną z nieszczęśnikiem? I kim jest odległy kuzyn Matthiew, który okazuje się teraz dziedzicem majątku?


Kadr z serialu "Downton Abbey", fot. TVN.

W opowieści poruszamy się pośród koronek, atłasów i porcelany. Wystarczy obejrzeć czołówkę "Downton Abbey", jednego z najbardziej utytułowanych seriali minionego roku (m.in. sześć nagród Emmy, Złoty Glob dla najlepszej mini-serii), by szybko zorientować się, że nie będzie to telewizyjny podkład do robienia kanapek i wykonywania telefonów do szwagra – raczej arcydzieło bliższe filmom "Gosford Park" Altmana czy "Okruchy dnia" Ivory’ego. W świecie tego serialu stąpamy ostrożnie po miękkich dywanach wiktoriańskiej rezydencji, próbując nie zderzyć się z barwną reprezentacją tutejszej służby ani nie nadepnąć na jedwabną kreację którejś z dam. Ale cała frajda w oglądaniu "Downton Abbey" polega na tym, że wcale nie jest to serial utkany z koronek i romansowej pianki, lecz z przenikliwej obserwacji obyczaju, z imponujących przekrojów "podłużnych” i "poprzecznych” poprzez domostwo i jego mieszkańców, z pozbawionej sentymentu analizy ich pobudek i zgoła nieromantycznych zwrotów akcji, wreszcie – z wybornego dowcipu. Moje ulubione bon moty należą do nieocenionej Maggie Smith w roli zgryźliwej seniorki rodu: „nie rozumiem, dlaczego pokojówka chce odejść, przecież byłam dla niej taka dobra… z reguły“ i do majordomusa Carsona: „gdybym był dżentelmenem, nie musiałbym tego słuchać… ale na szczęście nie jestem”.


Kadr z serialu "Downton Abbey", fot. TVN.

Drugi sezon dzieła producenta Garetha Naeme i scenarzysty Juliana Fellowesa (na TVN Style od 4 lutego) zaczyna się od kolejnej katastrofy: I wojny światowej. Tytułowa posiadłość, będąca dotąd twierdzą uporządkowanego świata, zaczyna dosłownie i w przenośni ustępować pod naporem przemian wojennych i obyczajowych: służba powoli brata się z "państwem”, kobiety biorą czynny udział w życiu publicznym, a w Downton zostaje urządzony szpital. Nastaje prawdziwy XX wiek…


Maggie Smith jako hrabina Grantham w serialu "Downton Abbey", fot. TVN.

Barbara Kosecka
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  3.02.2012
Zobacz również
„Magia kłamstwa” od 16 lutego w TVP2
Najbardziej lubiane wampiry według "SFX"
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll