PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Obchodzący 70. urodziny Teodor Ratkowski to filmowiec iście renesansowo uzdolniony. Jest kompozytorem, operatorem dźwięku, scenarzystą i reżyserem filmów dokumentalnych, a także pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Filmów Historycznych i Wojskowych.
Jest warszawiakiem, urodził się 22 stycznia 1949 roku. Przygodę z filmem rozpoczął jako operator dźwięku i kompozytor. W obu tych rolach debiutował krótkim dokumentem Tomasza Pieczyńskiego „Rówieśnicy” (1972). Jako dźwiękowiec ma na swym koncie ponad 20 tytułów, jako kompozytor ponad 40 – głównie dokumentalnych, choć w jego dorobku można odnaleźć także muzykę do filmów fabularnych Sławomira Idziaka („Seans”, 1978; „Bajki na dobranoc”, 1980) i Andrzeja Kotkowskiego („Obywatel Piszczyk”, 1988) czy zrealizowanego techniką kombinowaną przez Włodzimierza Dudziewicza „Łęczyckiego bajania o Borucie panie” (1983).

Wśród dokumentów, które opatrywał swoją muzyką i udźwiękawiał, znalazły się m.in. dokumenty: „Sokolnik” (1981) Bronisława Baranieckiego, „Co jasnej bronisz Częstochowy” (1997), „Wilki” (1998) Marka Widarskiego i „Serdecznie dobry człowiek” (1999) Artura Pasika. Współpracował też przy realizacji dźwięku telewizyjnej fabuły Pawła Karpińskiego „Trio” (1976) i „Lawy” (1989) Tadeusza Konwickiego, a także przy opracowaniu muzycznym seriali: „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy” (1979-1981) Jerzego Sztwiertni i „Z biegiem lat, z biegiem dni…” (1980) Andrzeja Wajdy, również dokumentu Jerzego Domaradzkiego „Andrzej Wajda” (1976).

W roku 2000 Ratkowski zadebiutował jako scenarzysta i reżyser dokumentem „Miej miłosierdzie dla nas i świata całego”. Pośród jego filmów, głównie o tematyce historycznej i wojskowej (m.in. „Bractwo więzienne”, 2000; „Nasza cerkiew”, 2001; „Podwodny dywizjon”, 2006; „Marynarze, marynarze”, 2008), znalazł się dokument poświęcony najwybitniejszemu naszemu kompozytorowi filmowemu – „Krzysztof Komeda – zaduszki jazzowe” (2004). Za „Być sobą” (2001) reżyser został uhonorowany II Nagrodą w kategorii dokumentu na Międzynarodowym Katolickim Festiwalu Filmów i Multimediów w Niepokalanowie (2002), a „Podwodny dywizjon” (2006) przyniósł mu Nagrodę Specjalną na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Wojskowych w Bracciano (2007).

Zainteresowania historią i wojskowością doprowadziły Ratkowskiego do wymyślenia, zorganizowania i artystycznego dyrektorowania filmową imprezą poświęconą tej właśnie tematyce. Międzynarodowy Festiwal Filmów Historycznych i Wojskowych odbędzie się w tym roku już po raz dziesiąty. „Idea Festiwalu od dawna skupia się na łączeniu filmów o tematyce historycznej i filmów patriotyczno-obronnych, zwłaszcza wojskowych, które poświęcone są międzynarodowym misjom różnych armii świata, które angażują się w walkę z terroryzmem, pomagają podczas klęsk różnego rodzaju oraz działają w misjach stabilizacyjnych” – powiedział jego pomysłodawca i dyrektor artystyczny w jednym z wywiadów podczas ubiegłorocznej edycji.

Jerzy Armata
SFP
Ostatnia aktualizacja:  21.01.2019
Zobacz również
fot. FFHiW
"Zimna wojna" z trzema nominacjami do Oscara
Nie żyje Paweł Kędzierski
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll