Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Podczas targów Warsaw Industry Days (w ramach Warszawskiego Festiwalu Filmowego) odbyło się Warszawskie Works-In-Progress, czyli prezentacje wybranych polskich filmów na etapie produkcji, w tym koprodukcji z Polską. Omawiamy przedstawione projekty.
„Ethiopiques – bunt duszy”, reż. Maciej Bochniak
Dokument Macieja Bochniaka to historia etiopskiej muzyki, unikalnego, niepowtarzalnego stylu, który miał znaczący wpływ na rozwój free jazzu i muzyki pop, opowiedziana z perspektywy głównego bohatera i narratora filmu Francisa Falceto. To fascynująca muzyczno-sentymentalna podróż poprzez kontynenty i ramy czasowe lat 60-tych, 70-tych, 80-tych i czasów współczesnych.
Dokument Macieja Bochniaka to historia etiopskiej muzyki, unikalnego, niepowtarzalnego stylu, który miał znaczący wpływ na rozwój free jazzu i muzyki pop, opowiedziana z perspektywy głównego bohatera i narratora filmu Francisa Falceto. To fascynująca muzyczno-sentymentalna podróż poprzez kontynenty i ramy czasowe lat 60-tych, 70-tych, 80-tych i czasów współczesnych.
Są lata 80, Francja, Francis Falceto zagorzały zwolennik, entuzjasta i promotor muzyki z całego świata otrzymuje kopię nagrania podczas jednej z imprez młodej paryskiej bohemy. Od pierwszych chwil jest poruszony i zafascynowany dźwiękami które słyszy. Niesamowity odzew słuchaczy i dziennikarzy muzycznych, którym Francis przesyła nagranie, utwierdza go w przekonaniu, że jest to naprawdę wyjątkowa i dotychczas absolutnie niespotykana muzyka. Od tej pory myśli już tylko o podróży do Etiopii i odnalezieniu muzyków tworzących ten gatunek. Próbując nawiązać kontakt z artystami przekonuje się jednak że muzyka, która tak bardzo go oczarowała jest już tylko pieśnią przeszłości. Mimo wszystko Francis nie oddaje się i za cel swojego życia stawia sobie wskrzeszenie kariery artystów i nadaniu ich twórczości drugiego życia. Tak rozpoczyna się jego niełatwa podróż, która jest przełomowym wydarzeniem w historii światowej muzyki i która zmienia życie nie tylko głównego bohatera, ale również wielu etiopskich muzyków.
Film jest opowieścią o straconym pokoleniu, wielkich gwiazdach sceny muzycznej, które wraz z nastaniem rządów komunistycznych, zmuszone zostały do zaprzestania swojej działalności kulturalnej i zejścia do podziemia. Ich losy obrazują także tragiczną historię zmian politycznych w Etiopii, w czasie pomiędzy końcem rządów Cesarza Haile Selassie (znanego z książki „Cesarz” Ryszarda Kapuścińskiego), a przewrotem i rządami komunistycznego reżimu Derg, za czasów którego życie kulturalne tego kraju przestaje istnieć. Wreszcie jest to zupełnie inne spojrzenie na Etiopię, kraj bliżej nie znany widzom nie tylko w Europie ale i na całym świecie.
- Ta muzyka w latach 60. i 70. dokonała w Etiopii, głównie w stolicy kraju, pewnego rodzaju rewolucji, wywracając życie młodych Etiopczyków. Było tam wówczas jak w Nowym Jorku, jazz wylewał się z każdej knajpy, mężczyźni nosili dzwony, a kobiety miniówki - opowiadał w radiowej Dwójce reżyser filmu Maciej Bochniak. Zdjęcia do filmu zrealizował Grzegorz Hartfiel. Za produkcję odpowiadają Mikołaj Pokromski (Pokromski Studio), Izabela Łopuch oraz Hanka Kastelicova (HBO). W koprodukcję zaangażowana jest również Marie Noëlle (P’artisan Filmproduktion GmbH). Film trafi do kin 20 listopada 2017 roku.
Zwiastun filmu do obejrzenia na Vimeo:
"53 wojny" to historia Anki i Witka, którzy są zakochanym w sobie małżeństwem. On jest korespondentem wojennym, który większość dni w roku spędza na wojnie. Ona nieustannie czeka, aż mąż wróci do domu. Anka stara się żyć normalnie, jednak niepewność o życie Witka wygrywa. Zaczyna szykować się na najgorsze…
Scenariusz do filmu "53 wojny" powstał na podstawie książki Grażyny Jagielskiej "Miłość z kamienia. Życie z korespondentem wojennym." - Film nie jest wierną adaptacją książki, lecz został zrealizowany na jej motywach - mówi reżyserka Ewa Bukowska i dodaje, że Jagielska dała jej prawo do stworzenia całkiem nowej historii. - Wykreowałam całkiem inne sytuacje, które dają bohaterce powód do przeżywania i wydobywania z siebie emocji. Na tym polega inność tej historii. […] To jest taka forma poematu - moja bohaterka jest w każdej scenie, przez nią opowiadamy tą historię. Jeszcze chyba nie było opowiadania o współczesnej wojnie oczami kobiety, która zostaje w domu; opowiadania opartego na czekaniu.
- Pięćdziesiąt trzy wojny. Dla niego pełnia życia, przygoda, adrenalina, nagradzane na całym świecie reportaże. Dla niej samotność, niewyobrażalna tęsknota, paniczny strach. I kilkumiesięczny pobyt w klinice stresu bojowego, chociaż nigdy nie była na wojnie. To jego stres. Zawsze obarczał ją wszystkimi swoimi problemami – tak opisuje książkę Jagielskiej wydawnictwo Znak. - Ta wojna, którą on przywozi - wchodzi do domu – dodaje Bukowska. - Zawód reportera wojennego w relacji z żoną, dziećmi to jest coś niesamowitego – komentuje swoją rolę Michał Żurawski. - Ta trauma związana z wyjazdem na wojnę, przyglądaniem się śmierci i wracania potem do domu, udawania, że nic się nie stało. To jest tragedia tych ludzi. No i o tym jest ten film. O dwójce kochających się ludzi, których drogi emocjonalne w pewnym momencie zaczynają się rozjeżdżać.
W rolach głównych występują Magdalena Popławska i Michał Żurawski. Towarzyszą im między innymi Kinga Preis, Dorota Kolak i Krzysztof Stroiński. Autorem zdjęć jest operator młodego pokolenia - Tomasz Naumiuk. Za scenografię odpowiedzialna jest Anna Anosowicz, za kostiumy Marta Ostrowicz, a za charakteryzację Magdalena Kakietek. Kierownikiem produkcji jest Sylwia Rajdaszka. Film montuje Agnieszka Glińska.
Producentem filmu jest Studio Munka działające przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. W koprodukcję zaangażowani są jeszcze Canal + , The Chimney Pot i Wojciech Kabarowski Digital Movies. Premiera planowana jest na pierwszą połowę 2018 roku.
Julia Kijowska w filmie "Via Carpathia", fot. MD4.
„Via Carpatia”, reż. Klara Kochańska, Kasper Bajon
Obraz opowiada o fizycznej i duchowej wyprawie małżeństwa (Julia Kijowska i Piotr Borowski), które podąża na Bałkany, a plan podróży przecina się ze szlakiem, którym podążają uchodźcy. - Tą samą ekipą, którą kręciliśmy "Lokatorki", zrobiliśmy jeden bardzo niezależny, demokratyczny, mały film w sześciu krajach bałkańskich. Demokratyczny w tym sensie, że wszyscy jego twórcy - raptem sześć osób - mają równe prawa autorskie do tej produkcji. Wziął w niej udział także ukochany aktor Emira Kusturicy Bajram Severdzan – zdradziła TVN24 Klara Kochańska, laureatka studenckiego Oscara właśnie za "Lokatorki".
Film powstawał aż w sześciu krajach bałkańskich. Najdłużej ekipa zatrzymała się w Macedonii. Za produkcję odpowiada Agnieszka Kurzydło (MD4). Miano koproducentów mają Klara Kochańska, Kasper Bajon, Julia Kijowska, Piotr Borowski, Zuzanna Kernbach i Julian Kernbach oraz Chimney Poland, Kijora Film i Sound Mind – Michał Fojcik. Premiera planowana jest na pierwszą połowę 2018 roku.
"Fatima i sekretny skarb", fot. Platige Image.
„Fatima i sekretny skarb”, reż. Bartek Kik
"Fatima" to historia 12-letniej Madaleny oraz jej młodszego brata Tomása, ciekawego świata pasjonata nowych technologii. W ich życiu pojawiają się śliczna i intrygująca Lily oraz fajtłapowaty, nieco namolny Angelo. Lily momentalnie staje się dla Madaleny wzorem. Które z nich okaże się prawdziwym przyjacielem?
"Fatima" to opowieść inspirowana historią objawień fatimskich. Film o wierze i uniwersalnych wartościach opowiedziany za pomocą najnowocześniejszej technologii animacji 3D powstaje z myślą o widowni familijnej. Reżyserem jest Bartek Kik, a scenariusz napisał Philip LaZebnik, twórca takich hitów jak "Pocahontas", "Mulan" czy "Książę Egiptu". Producentami dzieła są Sofia Miranda, Katarzyna Fukacz i Magdalena Bargieł, a producentami wykonawczymi Jarosław Sawko oraz Piotr Sikora.
"Fatima" to opowieść inspirowana historią objawień fatimskich. Film o wierze i uniwersalnych wartościach opowiedziany za pomocą najnowocześniejszej technologii animacji 3D powstaje z myślą o widowni familijnej. Reżyserem jest Bartek Kik, a scenariusz napisał Philip LaZebnik, twórca takich hitów jak "Pocahontas", "Mulan" czy "Książę Egiptu". Producentami dzieła są Sofia Miranda, Katarzyna Fukacz i Magdalena Bargieł, a producentami wykonawczymi Jarosław Sawko oraz Piotr Sikora.
FATIMA Teaser from Platige Image on Vimeo.
Jarosław Sawko dodaje: - "Fatima" jest niezwykłym wyzwaniem pod względem technologicznym i plastycznym. Dzięki postaciom, z którymi można się identyfikować i wartościowej historii dla całej rodziny, możemy wyróżnić się na rynku międzynarodowej animacji.
Premiera "Fatimy" planowana jest na grudzień 2018. Przeznaczony do światowej dystrybucji film produkuje Platige Image oraz portugalski Imaginew. Platige Image jest odpowiedzialne za część produkcyjną oraz kreacyjną.
***
Tegoroczne wydarzenia branżowe na Warszawskim Festiwalu Filmowym, odbyły się pod nazwą Warsaw Industry Days w dniach 19-21 października 2017 roku. Organizatorem Warsaw Industry Days była Warszawska Fundacja Filmowa, a głównym partnerem Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Albert Kiciński
Warsaw Industry Days
Ostatnia aktualizacja: 26.10.2017
fot. Platige Image
"Botoks" z dwoma milionami widzów
Dokument „Młynarski. Piosenka finałowa” w kinach
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024