Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
W drugiej części subiektywnego podsumowania piszemy o Festiwalu Filmowym w Gdyni, o Gdyńskim Centrum Filmowym oraz o Orange i Canal+.
Zmiany personalne na najwyższym szczeblu
2014 rok to okres znaczących zmian personalnych w polskiej kulturze a także w branży filmowej. W czerwcu premier Donald Tusk powołał na stanowisko Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego profesor Małgorzatę Omilanowską, historyka sztuki, dotychczasową wiceminister kultury. W lipcu na stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego mianowany został Andrzej Wyrobiec. Nadzoruje bezpośrednio zadania wykonywane przez Departament Własności Intelektualnej i Mediów oraz Departament Legislacyjny. W ramach swoich kompetencji nadzoruje przemysł audiowizualny w Polsce. We wrześniu na stanowisku Ministra Administracji i Cyfryzacji Rafała Trzaskowskiego zastąpił Andrzej Halicki, który spotkał się z filmowcami na Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni.
Festiwal Filmowy w Gdyni - zmiany, zmiany
Jeśli już o Gdyni mowa – Michał Oleszczyk po raz pierwszy pełnił funkcję dyrektora artystycznego gdyńskiego Festiwalu Filmowego. Nowy dyrektor wprowadził istotne zmiany, utrzymując generalną linię programową imprezy. Zamiast Panoramy zaproponował sekcję Inne Spojrzenie, prezentującą filmy spoza głównego nurtu, eksperymentujące, z pogranicza gatunków. Konkurs Młodego Kina od 2014 roku odbywa się w Teatrze Muzycznym, selekcja w tej konkurencji została mocno zaostrzona. Wprowadził cieszącą się zdumiewającą popularnością sekcję Skarby kina przedwojennego i zwrócił szczególną uwagę na promocję współorganizowanej przez SFP sekcję Gdynia Dzieciom.
Minister Małgorzata Omilanowska i przewodniczący jury Ryszard Bugajski składają gratulacje twórcom filmu "Bogowie" - reżyserowi Łukaszowi Palkowskiemu i producentowi Piotrowi Woźniakowi - Starakowi, fot. K. Mystkowski / KFP
Gdyński festiwal czekają jeszcze znaczące zmiany, także ze względu na wznoszące się tuż obok Teatru Muzycznego Gdyńskie Centrum Filmowe. To jedna z najbardziej znaczących inwestycji w branży filmowej ostatnich lat, powstająca w rekordowym tempie. Wmurowanie kamienia węgielnego odbyło się pod koniec czerwca, a ostatniego dnia Festiwalu, 20 września, na najwyższym punkcie budynku zawisła wiecha. W budynku mieścić się będzie siedziba Gdyńskiej Szkoły Filmowej a także trzysalowe kino studyjne i restauracja. GCF stanie się w sposób naturalny kolejnym adresem Festiwalu Filmowego w Gdyni.
Orange i Canal+
Niepokojącą i niekorzystną w moim przekonaniu zmianą jest odejście Dominique Lesage'a z funkcji dyrektora ds. kontentu. Według komunikatu wynika to m.in. ze sprzedaży przez firmę kanału Orange Sport. Lesage odpowiadał m.in. za uruchomienie i rozwój kanału Orange Sport, który we wrześniu 2014 roku został sprzedany. Lesage był odpowiedzialny za koprodukcję filmów fabularnych – pod jego kuratelą Orange zaangażowało się, od czasu „Katynia”, w realizację blisko 40 projektów. Na razie polityka produkcyjna ma być kontynuowana, ale trudno powiedzieć, co przyniesie przyszłość.
Dominique Lesage, fot. Orange
Zobaczymy, co będzie dalej z Canal+ . Wycofanie się rok wcześniej telewizji z koprodukcji filmowych na skutek fuzji z platformą n stworzyło lukę w bardzo szczupłym systemie finansowania kinematografii. W Gdyni odbyło się dość niespodziewane spotkanie przedstawicieli Canal+ m.in. dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszką Odorowicz. - Chciałbym podkreślić, jak bardzo jest silny związek pomiędzy Canal+ , a polskim przemysłem filmowym. W przeciągu ostatnich trzech – czterech lat zakupiliśmy około 100 polskich tytułów filmowych. Myślę, że pora wrócić do koprodukowania polskich filmów. Wierzymy w przyszłość Canal+ oraz NC+ jako długoterminowych partnerów dla polskich producentów – mówił Manuel Rougeron (wiceprezes Zarządu Canal+ do Spraw Programowych. Cieszymy się i czekamy na rezultaty tej zmiany.
Ciąg dalszy nastąpi... rynek telewizyjny, piractwo, działalność Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Szkoła Filmowa w Łodzi, digitalizacja..
2014 rok to okres znaczących zmian personalnych w polskiej kulturze a także w branży filmowej. W czerwcu premier Donald Tusk powołał na stanowisko Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego profesor Małgorzatę Omilanowską, historyka sztuki, dotychczasową wiceminister kultury. W lipcu na stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego mianowany został Andrzej Wyrobiec. Nadzoruje bezpośrednio zadania wykonywane przez Departament Własności Intelektualnej i Mediów oraz Departament Legislacyjny. W ramach swoich kompetencji nadzoruje przemysł audiowizualny w Polsce. We wrześniu na stanowisku Ministra Administracji i Cyfryzacji Rafała Trzaskowskiego zastąpił Andrzej Halicki, który spotkał się z filmowcami na Forum Stowarzyszenia Filmowców Polskich podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni.
Festiwal Filmowy w Gdyni - zmiany, zmiany
Jeśli już o Gdyni mowa – Michał Oleszczyk po raz pierwszy pełnił funkcję dyrektora artystycznego gdyńskiego Festiwalu Filmowego. Nowy dyrektor wprowadził istotne zmiany, utrzymując generalną linię programową imprezy. Zamiast Panoramy zaproponował sekcję Inne Spojrzenie, prezentującą filmy spoza głównego nurtu, eksperymentujące, z pogranicza gatunków. Konkurs Młodego Kina od 2014 roku odbywa się w Teatrze Muzycznym, selekcja w tej konkurencji została mocno zaostrzona. Wprowadził cieszącą się zdumiewającą popularnością sekcję Skarby kina przedwojennego i zwrócił szczególną uwagę na promocję współorganizowanej przez SFP sekcję Gdynia Dzieciom.
Minister Małgorzata Omilanowska i przewodniczący jury Ryszard Bugajski składają gratulacje twórcom filmu "Bogowie" - reżyserowi Łukaszowi Palkowskiemu i producentowi Piotrowi Woźniakowi - Starakowi, fot. K. Mystkowski / KFP
Gdyński festiwal czekają jeszcze znaczące zmiany, także ze względu na wznoszące się tuż obok Teatru Muzycznego Gdyńskie Centrum Filmowe. To jedna z najbardziej znaczących inwestycji w branży filmowej ostatnich lat, powstająca w rekordowym tempie. Wmurowanie kamienia węgielnego odbyło się pod koniec czerwca, a ostatniego dnia Festiwalu, 20 września, na najwyższym punkcie budynku zawisła wiecha. W budynku mieścić się będzie siedziba Gdyńskiej Szkoły Filmowej a także trzysalowe kino studyjne i restauracja. GCF stanie się w sposób naturalny kolejnym adresem Festiwalu Filmowego w Gdyni.
Orange i Canal+
Niepokojącą i niekorzystną w moim przekonaniu zmianą jest odejście Dominique Lesage'a z funkcji dyrektora ds. kontentu. Według komunikatu wynika to m.in. ze sprzedaży przez firmę kanału Orange Sport. Lesage odpowiadał m.in. za uruchomienie i rozwój kanału Orange Sport, który we wrześniu 2014 roku został sprzedany. Lesage był odpowiedzialny za koprodukcję filmów fabularnych – pod jego kuratelą Orange zaangażowało się, od czasu „Katynia”, w realizację blisko 40 projektów. Na razie polityka produkcyjna ma być kontynuowana, ale trudno powiedzieć, co przyniesie przyszłość.
Dominique Lesage, fot. Orange
Zobaczymy, co będzie dalej z Canal+ . Wycofanie się rok wcześniej telewizji z koprodukcji filmowych na skutek fuzji z platformą n stworzyło lukę w bardzo szczupłym systemie finansowania kinematografii. W Gdyni odbyło się dość niespodziewane spotkanie przedstawicieli Canal+ m.in. dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Agnieszką Odorowicz. - Chciałbym podkreślić, jak bardzo jest silny związek pomiędzy Canal+ , a polskim przemysłem filmowym. W przeciągu ostatnich trzech – czterech lat zakupiliśmy około 100 polskich tytułów filmowych. Myślę, że pora wrócić do koprodukowania polskich filmów. Wierzymy w przyszłość Canal+ oraz NC+ jako długoterminowych partnerów dla polskich producentów – mówił Manuel Rougeron (wiceprezes Zarządu Canal+ do Spraw Programowych. Cieszymy się i czekamy na rezultaty tej zmiany.
Ciąg dalszy nastąpi... rynek telewizyjny, piractwo, działalność Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Szkoła Filmowa w Łodzi, digitalizacja..
Anna Wróblewska
artykuł redakcyjny
Ostatnia aktualizacja: 30.12.2014
fot. KFP
Przegląd filmów kandydujących do Orłów 2015
Jan Grandys nie żyje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024