PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Jednym z Pokazów Specjalnych 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni będzie „Kino artystów”: oryginalne, nowatorskie wydarzenie przygotowane wspólnie z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
W ramach „Kina artystów” widzowie obejrzą filmy z pogranicza kina eksperymentu i sztuk wizualnych, a także wezmą udział w rozmowie z twórcami prezentowanych obrazów.

W programie Festiwalu widzowie obejrzą pięć filmów z zakresu sztuk wizualnych:  „Future Days” Agnieszki Polskiej (2013, 28 min), „News” Zbigniewa Libery  (2014, 3 min), „Łzy szczęścia” (2014, 3 min) i „Skórka na wyprawkę/Telezakupy” (2007, 16 min) Oskara Dawickiego, oraz film „Tkacze” Anny Molskiej   (2009, 12 min).  Twórcy filmów będą gośćmi Festiwalu i wezmą udział w spotkaniu z widzami.


"Future Days", fot. FFG

Podczas projekcji „Kina artystów” obejrzymy także film najnowszego laureata Nagrody Filmowej, którą wspólnie corocznie przyznają Polski Instytut Sztuki Filmowej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Szkoła Wajdy. Nagroda Filmowa PISF, MSN i Szkoły Wajdy ma na celu promocję kina eksperymentalnego, artystycznego, radykalnie zrywającego z konwencjonalnymi rozwiązaniami narracyjnymi oraz utartymi sposobami konstruowania formy filmowej. Jej pierwszy laureat – Zbigniew Libera zakończył zdjęcia do „Walsera”, do realizacji filmów przygotowują się kolejne laureatki:  Agnieszka Polska („Hurra! Wciąż żyjemy!”) i Anna Molska („Mutantki”). Trwają ostatnie prace przy filmie „Performer” Łukasza Rondudy i Macieja Sobieszczańskiego, który opowiadając o sztuce performera Oskara Dawickiego, jest niejako pilotowym projektem całego programu.



"Tkacze", fot. FFG

Jak przypomina Łukasz Ronduda, kurator Muzeum, polscy artyści wizualni od lat sięgali po kamerę filmową jako narzędzie pracy. Najważniejsze dzieła polskiej sztuki ostatniego ćwierćwiecza często mają postać filmów galeryjnych, instalacji czy rejestracji wideo. Filmy kręcone przez artystów stawały się też coraz bardziej filmowo profesjonalne, korzystały z coraz bardziej wyrafinowanych narzędzi, jakie daje język filmowy czy charakterystycznych dla filmu struktur narracyjnych. Od ponad dekady można zaobserwować również nowe zjawisko: artyści wizualni zaczynają kręcić również aktorskie, pełnometrażowe, narracyjne filmy, przeznaczone do dystrybucji kinowej. 


"Łzy szczęścia", fot. FFG

- Spotkanie z twórcami i ich filmami ma pomóc widzom zdefiniować ten nowy nurt polskiego kina, określić jego kształt instytucjonalny i artystyczny, panujące w nim estetyki, zbadać, jak artyści przenoszą do filmu swoje doświadczenie z pola sztuki i co na tym zyskać może film i filmowcy – wyjaśnia Łukasz Ronduda. - Czym różni się obraz kinowy od galeryjnego? Jak sztuka i kino współczesne rozumieją obraz, jego estetykę? Jak dyskurs? Jak emocje? Co sztuki wizualne dać mogą kinu i na odwrót? Jak kino kręcone przez artystów (np. Piotra Uklańskiego, małżeństwa Sasnalów, Zbigniewa Libery) ma się do narracyjnych, estetycznych i komunikacyjnych praktyk kina artystycznego na świecie? Gdzie mieści się w kontekście historii polskiego kina i sztuki najnowszej? Razem z publicznością zaproszeni goście postarają się odpowiedzieć na te i inne pytania.


"News", fot. FFG

Michał Oleszczyk, dyrektor artystyczny Festiwalu Filmowego w Gdyni, zwraca uwagę na szczególną rolę eksperymentu w kinie współczesnym: - Pogranicza kina i sztuk wizualnych to prawdziwa awangarda: to tam widać trendy, które już za chwilę będą wyznaczać nowe ścieżki mainstreamu. Przykład Steve’a McQueena, tegorocznego zdobywcy Oscara za „Zniewolonego”, a jednocześnie artysty, który zaczynał właśnie od sztuki galeryjnej, jest wiele mówiący. Bardzo się cieszę,  że wspólnie z Muzeum Sztuki Nowoczesnej udało nam się przygotować w Gdyni wydarzenie, dzięki któremu publiczność festiwalowa będzie miała okazję zetknąć się z filmami na co dzień nieobecnymi w szerokiej dystrybucji.


WRÓB
Festiwal Filmowy w Gdyni
Ostatnia aktualizacja:  30.08.2014
Zobacz również
fot. FFG
Człowiek wózka
Telewizja, internet, tablet to nie kino
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll