PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  20.10.2012
Avi, bohater "Sąsiadów Boga" potrzebował czasu, żeby szukać raczej Boga w sobie niż w pouczaniu innych. W pewnym momencie wraz kolegami zamalowuje „wrogi” napis głoszący, że gdyby nie religia, nie byłoby przemocy. Z kolei Ferhat, w "Obcej" (reż. Filiz Alpgezman), przestrzega Özgür, która po wielu latach przyjeżdża do Turcji z Francji, że „nie jest to już ten sam kraj”. Gdyby ktoś nie zrozumiał, czego dotyczy różnica, zobaczy za chwilę bohatera w brutalnej bójce z bojówką czystości religijnej (dokładnie taką jak w Izraelu, tyle że pokazywaną bez cienia sympatii), zastraszającą właściciela sklepu z alkoholem.

W inny sposób zagrożenie przemocą religijną jest przywoływane w "Córce", współreżyserowanej przez Natalię Nazarową i Aleksandra Kasatkina. Wyobrażenie o czystości moralnej (i seksualnej) połączone z poczuciem bycia wybranym przez Boga prowadzi do działania: zabijania nastolatek, które znalazły się w nieodpowiednim nocnym czasie w  niestosownym stroju i stanie, lekko pijane. Na sugestywnie pokazanym tle rosyjskiego prowincjonalnego miasta gdzieś na granicy z Tatarstanem, bez estetycznej brawury Bałabanowa, twórcy pokazują społeczeństwo, które mierzy się z nieszczęściem i które potrzebuje winnych, by zmazać swoje winy. Samozwańczy wybraniec szybko staje się kozłem ofiarnym. Każdy ma coś na sumieniu: nieudolny aparat władzy, matki, które nie upilnowały córek, ale też ojcowie, którzy zbyt surowo je potraktowali – pogubione dzieci pozostają osamotnione. Jest tu jednak nadzieja, właśnie w religii i we wspólnocie, która o niej nie zapomina. Miejscowy ksiądz, weryfikujący swą wiarę po stracie córki, każdego zaprasza do cerkwi – a dobre uczynki, jak się okazuje, wydają dobre owoce.


Kadr z filmu "Córka", fot. WFF

„Coś dobrego” chce też zrobić Alex, niezwykle przystojny bohater filmu "Aliyah – droga do Ziemi Obiecanej" (reż. Élie Wajeman). Wiedzie go nie tyle potrzeba powrotu i nie tyle nawet potrzeba religijna, ile chęć odzyskania spokoju – oczywiście ją także można interpretować jako „wstąpienie”, zgodnie z hebrajskim znaczeniem tytułu, oznaczającego powrót do ziemi Żydów. Bohater zamienia zatem Paryż, w którym handluje prochami i musi zajmować się niepoukładanym starszym bratem, w którym jego dawna dziewczyna wychodzi za mąż, a nowej jeszcze nie zdołał pokochać, na Tel Awiw, gdzie nie ma nic poza ciężką fizyczną pracą. Film ma przyjemny rytm i ładnie pokazuje relacje między postaciami, ale przemiana Alexa wydaje się mało przekonująca.

Chyba "Nie w Tel Awiwie" odpowiedziałby przewrotnie Nony Geffen: jego film jest czystą męską fantazją o tym, co facet zawsze chciał zrobić, lecz nigdy nie miał okazji lub odwagi, choć kino podpowiadało mu scenariusze. Żałosny moment zwolnienia z pracy, okraszony pseudoterapeutycznymi pocieszeniami, bohater (grany przez reżysera) zamienia tu na  samochodowy pościg, w którym jest miejsce dla dwóch kobiet (tej czystej, i tej zdzirowatej), można (wreszcie) zabić matkę, być twardzielem i obśmiać feministki. Ogląda się to z przyjemnością, filmowe klisze, ogrywane są tu z wdziękiem, można nawet uwierzyć, że dla niektórych jedyną Zmienią Obiecaną jest kino.


Kadr z filmu "Nie w Tel Awiwie", fot. WFF



Iwona Kurz
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  21.10.2012
Zobacz również
WFF: Zobacz zwycięskie tytuły
WFF: Konkurs Wolny Duch. Zabawa kinem
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll