PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
„Hiszpanka” Łukasza Barczyka, „Dziennik z wycieczki do Budapesztu” Rafała Kapelińskiego, „Marie-Curie” Marie Noelle, „Warsoland” Rafaela Lewandowskiego to tylko niektóre z ośmiu  nowych projektów filmowych, które mają wkrótce powstać w polsko-francuskiej koprodukcji. To budzi nadzieje na ożywienie międzynarodowej współpracy.

Współpraca ta była głównym tematem  konferencji, która odbyła się na polskim stoisku w czasie 65. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes 23 maja 2012 roku. To spotkanie stało się możliwe dzięki podpisaniu 5 marca 2012 roku międzynarodowej umowy koprodukcyjnej pomiędzy Polska i Francją.


Dyrektor CNC Eric Garandeau i dyrektor PISF Agnieszka Odorowicz. Fot. PISF

Nowy dokument zastąpił umowę o współpracy w dziedzinie kinematografii z 1970 roku. Obecne przepisy, znacznie bardziej klarowne i lepiej dostosowane do współczesnych czasów, umożliwiają m.in. mniejszościowy udział w projektach filmowych w wysokości 10 proc. To oznacza, ze polscy producenci będą w stanie wziąć udział w dużych francuskich produkcjach o budżecie 10-15 milionów euro. Wcześniej minimalny udział mniejszościowy wynosił aż 30 proc.  Wprawdzie w przeszłości w wyniku współpracy polsko-francuskiej powstawały znakomite filmy, takie jak choćby „Danton” Andrzeja Wajdy w latach 80., czy „Biały”, „Niebieski” i „Czerwony” Krzysztofa Kieślowskiego dekadę później, a ostatnio „Pianista” Romana Polańskiego w 2002 roku, ale to były sytuacje zupełnie wyjątkowe. Brakowało koprodukcji na większą skale także w odniesieniu do debiutów (co w Europie staja się powoli normą, że wspomnę choćby przykład Rumunii) oraz filmów niskobudżetowych.

Umowa niewątpliwie otwiera nowy rozdział we współpracy filmowej miedzy Polska i Francja, która w tej chwili przezywa prawdziwy rozkwit. Dość powiedzieć, ze najważniejsza francuska instytucja filmowa CNC (Centre National de la Cinematographie) ma podpisane umowy koproducenckie z 50 krajami. Ostatnie festiwale filmowe, m.in. tegoroczny w Berlinie i obecnie trwający w Cannes, ujawniają ogromną ilość koprodukcji z udziałem Francji i takich m.in. krajów jak Maroko, Algieria, Egipt, Katar, Senegal, Wietnam, Korea ale także z Europy:  z Belgią, Szwajcarią, Rumunią. Dotąd marginalizowane we Francji kino etniczne, realizowane przez reżyserów o pozafrancuskim pochodzeniu, stało się dziś jednym z najbardziej prężnych i oryginalnych nurtów tej kinematografii. Wprowadziło nowego bohatera, nowe tematy i perspektywy.

- Od 3 maja działa fundusz filmowy Cinema du Monde, w którym mogą teraz uczestniczyć także filmowcy z Polski – powiedział na canneńskiej konferencji Frederic Berezyiat z Działu Międzynarodowego CNC – Aplikacje można składać piec razy w ciągu roku a dofinansowanie mogą także otrzymać projekty realizowane w jeżyku ojczystym reżysera lub kraju produkcji.

Robert Baliński z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej  podkreślił iż Instytut wspiera koprodukcje. Tylko w ubiegłym roku na 12 filmów koprodukcyjnych u udziałem PISF-u aż 6 to były koprodukcje polsko-francuskie, min. "Sponsoring" Małgorzaty Szumowskiej, "Nagroda" Pauli Markovitch, „Kobieta z Piątej Dzielnicy” Pawła Pawlikowskiego, "Kret" Rafaela Lewandowskiego czy "Znieważona ziemia" Michale Boganim.


Jacek Bromski, prezes SFP w rozmowie z Dominique Lesage z  Telekomunikacji Polskiej

-  W ciągu ostatnich pięciu lat grupa Orange  wyprodukowała aż 25 filmów w Polsce –  powiedział obecny na spotkaniu Dominique Lesage, dyrektor Grupy Orange d.s Komunikacji i Kontentu – Blisko 10 mln ludzi obejrzało filmy, w których pojawiło się nasze logo. Chcemy nadal inwestować w polskie projekty bo to dobrze wpływa na nasz wizerunek a Polska ma dobre zaplecze produkcyjne. Chcemy zainwestować w development i prace nad scenariuszem.

W konferencji udział wzięli: Agnieszka Odorowicz, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Eric Garandeau, dyrektor CNC, Jacek Bromski, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich,  Irena Strzałkowska, polski przedstawiciel w Euroimage, zaś polska branże filmowa reprezentowała Marta Plucińska, producentka m.in. filmu "Mój rower", szefowa Federico Film oraz uczestniczka prestiżowego programu „Producers on the Move”.
 


Mariola Wiktor
Korespondencja z Cannes
Ostatnia aktualizacja:  20.06.2012
Zobacz również
Nabór na Regiofun już otwarty!
Cannes. Polsko-francuska konferencja
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll