PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  18.08.2012
Impreza w Nowej Soli nabrała rozpędu. W porównaniu z poprzednią edycją progres widać we wszystkim. O ile wyższy poziom filmów trudno kłaść na karb organizatorów, o tyle cała reszta to bez wątpienia ich zasługa. W kategorii kameralnych festiwali filmowych Solanin ma szansę stać się jedną z najważniejszych imprez w kraju.

W tym roku konkursowe zestawy podzielono na cztery dyscypliny: konkurs kina niezależnego, profesjonalnego, nowej formy i – znany z poprzednich lat – konkurs kina lubuskiego. Takie rozbicie umożliwiło ocenianie filmów w ramach podobnych kryteriów (w poprzednich latach problem sprawiało oddzielenie treści od poziomu realizacji w dużej mierze zależnej od budżetu filmu). Tegoroczny werdykt jury ma szanse dać realne odbicie kondycji polskiego kina niezależnego. Na spotkaniach z publicznością jurorzy Marian Dziędziel i Joanna Kulig zdradzili, że poziom jest niezwykle wyrównany.


Marian Dziędziel, fot. www.solanin-film.pl

O czym opowiadają niezależni twórcy? Dokumentaliści tematów szukają w swoim najbliższym otoczeniu. Tak było w wypadku Małgorzaty Goliszewskiej, szczecinianki, która w swoim filmie „Taki typ ptactwa” sportretowała handlarza, który w obleganej przez gołębie budce sprzedaje owoce i warzywa. Mężczyzna przypomina perskiego straganiarza – w Iranie bazar wciąż pozostaje miejscem rozmów, wymiany myśli, nierzadko także fermentu – wszak to na tamtejszych targach rodziły się bunty i rewolucje. Polski handlowiec nie ma takich zapędów. Bardziej interesuje go budowanie więzi, podtrzymywanie kontaktów międzyludzkich – do jego budki ludzie zaglądają nawet wtedy, kiedy nie mają akurat nic do kupienia, a chcą tylko porozmawiać.

Natomiast Mateusz Wojtyński, twórca „Non omnis moriar”, przemierzył z dwójką kolegów Warmię i Mazury, zadając napotkanym osobom podstawowe pytania egzystencjalne. Twórcy podkreślają, że nie interesowała ich sama odpowiedź, a proces myślowy, pobudzenie do refleksji – nad udzieleniem odpowiedzi przepytywani musieli się bowiem dłużej zastanowić. Czy tak ma wyglądać współczesna forma pracy u podstaw nad ewolucją świadomości społecznej?

Przewijającym się przez konkursowe filmy motywem jest także problem wyobcowania. Interesująco wybrzmiał on w „Człowieku z reklamówką”, który w postkomunistycznej Polsce wyróżnia się pod każdym kątem. Film jest celnie wymierzoną satyrą – z jednej strony w naszych krajan, opornych na odmieńców, z drugiej strony – na samych odmieńców, ale tych z gatunku hipsterów, którzy wyróżnianie się z tłumu traktują jako obowiązek. Jednoznacznie do tematu podszedł natomiast Karol M. Kowalski, który w filmie „Obcy” pokazał wspólnotę hostelu, która nie chce zaakceptować młodego, charakterystycznego przybysza.

Portalfilmowy.pl jest patronem medialnym wydarzenia.


Artur Zaborski
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  18.08.2012
Zobacz również
Jan A. P. Kaczmarek: Transatlantyk edukuje i inspiruje
Janusz Gajos oddał...Wielki Ukłon!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll