PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  22.10.2012
Od lat jedną z najpopularniejszych sekcji wrocławskich Nowych Horyzontów jest Nocne Szaleństwo, oferujące filmy rozrywkowe, ale i przekorne, niepokojące, wygrywające gatunkowe konwencje, czasem przerażające, czasem zabawne, samoświadome, kultowe… Od tego roku zbliżony cykl, Cult, oferuje Londyński Festiwal Filmowy.

Brytyjska impreza z roku na rok coraz chętniej widzi w swoim programie nie tylko filmy artystyczne, refleksyjne, laureatów prestiżowych nagród, ale i dzieła gatunkowe, mainstreamowe. Te ostatnie stają się często największymi wydarzeniami festiwalu, prezentowane są na uroczystych galach z udziałem gwiazd z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Od tej edycji (zobaczymy, czy pomysł ten będzie kontynuowany) znalazło się także miejsce na kino rozrywkowe adresowane do kinomanów, preferujących tzw. odbiór kultowy.


Kadr z filmu "Antiviral", fot. LFF

To chwytliwe, choć często nadużywane pojęcie, w Londynie skojarzono z produkcjami wymykającymi się jednoznacznej klasyfikacji, interpretacji i ocenie, odrobiną grozy i/lub abstrakcji. Znalazły się tu i horrory z nurtu survival ("Black Rock" z Kate Bosworth w roli turystki prześladowanej przez maniakalnych byłych żołnierzy), jak i dokumenty ("The Jeffrey Dahmer Files" o jednym z najgłośniejszych seryjnych morderców Ameryki oraz "My Amityville Horror" o Danielu Lutzu, który był jeszcze chłopcem, gdy w mediach zawrzało od opowieści o nawiedzonym domu jego rodziców). Nie zabrakło też najnowszego dzieła jednego z najbardziej płodnych japońskich twórców, niemal zawsze w Europie wrzucanego do worka z napisem "kultowe" - Takashi Miike: "For Love's Sake" ("Ai To Makoto"). Tym razem mistrz popkultury łączy "Romea i Julię" z tradycją mangi i anime oraz musicalowymi przebojami…

Programerzy sekcji Cult znaleźli także miejsce dla debiutów. Wśród nich szczególnie kusił "Antiviral" w reżyserii Brandona Cronenberga, syna Davida, o przyszłości przesiąkniętej niezdrową obsesją na punkcie celebrytów. Uwagę zwrócił również obraz "Citadel" o cierpiącym na agorafobię mężczyźnie, który musi stawić czoła grupie potworów przyciąganych przez strach. To dzieło Ciarána Foya, który inspirował się zarówno osobistymi doświadczeniami, jak i… "Potomstwem" (wspomnianego) Davida Cronenberga, a także "Wstrętem" Romana Polańskiego.

Największą perełką sekcji, a także tytułem, który ją promował była animacja "A Liar's Autobiography", opowiadająca o życiu Grahama Chapmana. Smakołyk dla fanów grupy Monty Pythona oraz wielbicieli abstrakcyjnego, czarnego i niepoprawnego politycznie humoru. Dzieło nieco hermetyczne, choć przyciągające szaloną postacią głównego bohatera, jednego z członków Latającego Cyrku (zmarłego w 1989 roku), który pełni funkcje narratora i współautora scenariusza (produkcję oparto na wspomnieniach Chapmana, które on sam w latach 80. nagrał w formie swoistego "audiobooka"). Bardziej szczegółowo pisaliśmy już w jednej z relacji z londyńskiego festiwalu.

Kadr z filmu "A Liar's Autobiography", fot. LFF

Produkcje, które idealnie wpisują się w "kultowe” klimaty można było również znaleźć i w innych sekcjach Londyńskiego Festiwalu, w tym w konkursie głównym. Mowa przede wszystkim o "Siedmiu psychopatach" (polska premiera 30 listopada) w reżyserii Martina McDonagha ("Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj") i z udziałem Colina Farrella, Sama Rockwella, Christophera Walkena oraz Woody'ego Harrelsona. Nieprzewidywalna i oryginalna fabuła, w której losy cierpiącego na brak natchnienia scenarzysty przeplatają się z opowieścią o porwaniu uroczego psiaka, należącego do groźnego gangstera, oferuje zarówno wciągającą, dynamiczną narrację, jak i zabawę z hollywoodzkimi konwencjami. Żartów i cynicznych (a jakże trafnych) uwag oraz rozwiązań inscenizacyjnych nie powstydziłby się sam Quentin Tarantino.

Jedno jest pewne - sekcja Cult ma duży potencjał, a filmów, które mogłyby się w niej znaleźć nie brakuje. Londyński Festiwal Filmowy, choć nie ma w swojej nazwie Nowych Horyzontów (kina), to także ich poszukuje. Tak samo, jak stara się odpowiadać na zainteresowania widzów, również te mroczne.


Dagmara Romanowska
portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  22.10.2012
Zobacz również
Międzynarodowy Dzień Animacji - w Gdańsku i na świecie
WFF: Konkurs 1-2. Niełatwe decyzje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll