PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
100 LAT POLSKIEGO FILMU
  11.10.2011

"Dreszcze", fot. Fototeka Filmoteki Narodowej

DIALOG Z FILMU

Tomek: Wiesz, wykryłem prowokatorów. Niby koledzy, harcerze, a jednak okazali się wrogami.
Ojciec: Urosłeś…
Tomek: Nie cieszysz się.
Ojciec: Cieszę się… Może byś wrócił ze mną do domu?
Tomek: Teraz! Kiedy mamy takie ważne zadania? Kontrrewolucja podnosi głowę, prasa zdradziła, musieliśmy wydać zakaz czytania gazet, a ja mam wracać do domu, tak?

RAFAŁ MARSZAŁEK, RODZINA ZASTĘPCZA, "KULTURA", 1981, NR 48

Bohaterem "Dreszczy" jest chłopiec, którego pewnego dnia wymyśla się jako obiekt dobroczynnej indoktrynacji, wydziera się mu intymność i odejmuje samodzielne dążenia, przytula się go – w przenośni i dosłownie – do organizacyjnego łona, przerabia się z chwastu na kwiat młodzieży. W sensie fabularnym "Dreszcze" Marczewskiego są inwersją "Człowieka z marmuru". Bohater Marczewskiego znojnie dąży do tego, co przed kilku laty odrzucił Mateusz Birkut u Wajdy. (...) Utwór Marczewskiego to jeden z pierwszych filmów z kręgu młodego kina wyzbyty publicystycznej bezwzględności. Ponure doktrynerstwo zetempowskiej generacji podlega tu osądowi jako historyczny błąd, ale nie jako nikczemność. Stop idealizmu i subiektywnej prawości wyznacza tragiczną perspektywę postaci Druhny. (...) Zaś chłopiec daleko odchodzi od matki, od uwięzionego ojca, od zdradzonych kolegów. (...) Wśród łez szczęścia, wtulony w szorstką bluzę Druhny przyjmuje ideologię jako rodzinę zastępczą.
MF
100latpolskiegofilmu.pl
Ostatnia aktualizacja:  23.05.2012
Zobacz również
100 lat polskiego filmu. Dybuk
100 lat polskiego filmu, Do widzenia, do jutra...
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll