PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Telenowela dokumentalna, seria, sitcom Swoistą odmianą gatunku jest telenowela dokumentalna, która łączy w sobie cechy opery mydlanej i dokumentu. Podczas jej realizacji ekipa filmowa towarzyszy ludziom w ich codziennych zmaganiach. Bohaterowie znajdują się najczęściej w bardzo dramatycznej sytuacji. Na oczach widzów podejmują fundamentalne dla siebie i swych dalszych losów decyzje, a także zwierzają się z własnych refleksji i trosk. Celem realizatorów serialu jest ukazanie widzom ludzkich problemów, w ich naturalnych warunkach środowiskowych, w skali 1: 1, lub przybliżenie ważnych zjawisk społecznych, pomijanych w mediach i debacie publicznej.
Pierwszą taką produkcją w Polsce był „Szpital dzieciątka Jezus” z 1999 r. W sześciu odcinkach opisywał on zawiłe losy chorych, których połączyła tytułowa placówka. Inni przedstawiciele gatunku to: „Babilon.pl” (poświęcony losom polskich żołnierzy w Iraku); „Pierwszy krzyk” (o przyszłych rodzicach); „Nieparzyści” (o klientach biura matrymonialnego); „Dziewczęta z ośrodka” (o żeńskim Ośrodku Wychowawczym w Rembertowie); „Ja, alkoholik”; „Kawaleria Powietrzna”; „Zielona karta”(o zwycięzcach loterii organizowanej przez amerykański rząd), „Prawdziwe psy” (o pracy warszawskiej policji). 
W zakres seriali wchodzą także serie. Podstawową ich cechą jest to, iż nie posiadają przyczynowo skutkowej zależności, a stanowią jedynie zbiór osobnych odcinków. Popularnym przykładem telewizyjnej serii jest sitcom. To rodzaj serialu komediowego, w którym dominuje humor sytuacyjny. Ilość bohaterów najczęściej zredukowana jest do kilku postaci, a akcja dzieje się w jednym miejscu. Częstym zabiegiem stosowanym w sitcomach jest nakładanie po każdym gagu sztucznego śmiechu (z puszki). Bohaterami najczęściej są ludzie pełni ciepłej niedoskonałości, fajtłapowaci, nieśmiali lub nierozgarnięci, posiadający jednak dość szaloną wyobraźnię. Często tworzone są jako karykatury stereotypowych figur społecznych.


Kadr z serialu "Świat według Kiepskich", fot. Polsat

Do najpopularniejszych i najważniejszych polskich sitcomów należą „Świat według Kiepskich” Okiła Khamidowa, a także „Miodowe lata” Macieja Wojtyszki. Popularni „Kiepscy” emitowani są od 1999 r. przez stację Polsat. Serial w krzywym zwierciadle ukazuje model typowej polskiej rodziny. Bohaterami są mieszkańcy jednej z wrocławskich kamienic, którzy jak najmniejszym wysiłkiem próbują się wzbogacić. Najwyraźniej nakreślonymi ich cechami są: prostolinijność, lenistwo i pijaństwo. Serial poprzez niezwykłą celność w obserwacji społecznej, a także surrealizm w prezentowaniu fabuły, urósł do rangi kultowego i jest ceniony przez niespodziewanie dużą ilość odbiorców.
Serial „Miodowe lata” to jednocześnie sitcom i spektakl teatralny, emitowany także w Polsacie w latach 1998-2003. Powstały na licencji amerykańskiej, serial kręcony był na deskach Teatru Żydowskiego w Warszawie. Tutaj także mamy do czynienia z losami przyjaciół mieszkających w jednej kamienicy. Bohaterowie to niezwykle optymistyczni, pogodni, uczciwi i pozytywni nieudacznicy wywodzący się z klasy robotniczej. Pomimo różnicy charakterów i wynikających z tego tytułu wielu konfliktów, nie mogą bez siebie żyć, popadając we wciąż nowe, niecodzienne tarapaty.
Gabriela Urbańska
Ostatnia aktualizacja:  14.12.2013
Zobacz również
Film telewizyjny, teatr telewizji, serial, telenowela: filmowa twórczość telewizyjna dzisiaj cz. I
Film telewizyjny, teatr telewizji, serial, telenowela: filmowa twórczość telewizyjna dzisiaj cz. III
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll