Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Jacques Audiard
URODZONY: 30 kwiecień 1952, Paryż
Filmografia
SCENARIUSZ (9)
2021
Paryż. 13 dzielnica
Scenariusz
2018
Bracia Sisters
Scenariusz
2015
Imigranci
Scenariusz
2012
Rust and Bone
Scenariusz
2009
Prorok
Scenariusz
2005
W rytmie serca
Scenariusz
1999
Salon piękności Venus
Scenariusz
1996
Wielce skromny bohater
Scenariusz
1989
Australia
Scenariusz
PION REŻYSERSKI (8)
2021
Paryż. 13 dzielnica
Reżyser
2018
Bracia Sisters
Reżyser
2015
Dheepan
Reżyser
2015
Imigranci
Reżyser
2012
Rust and Bone
Reżyser
2009
Prorok
Reżyser
2005
W rytmie serca
Reżyser
1996
Wielce skromny bohater
Reżyser
MONTAŻ (1)
1976
Lokator
Asystent Montażysty
PRODUKCJA (1)
2012
Rust and Bone
Producent
Opis
Reżyser, scenarzysta i aktor francuski, syn Michaela Audiarda, popularnego scenarzysty i reżysera. Urodził się 30 kwietnia 1952 roku w Paryżu. Pierwszy film – „Popatrz na upadających mężczyzn” („Regarde les hommes tomber”), nagrodzony Cezarem za najlepszy debiut, zrealizował w 1994 roku. Dwa lata później nakręcił komediodramat „Wielce skromny bohater” („Un héros très discret”), który przyniósł mu Złotą Palmę za najlepszy scenariusz na festiwalu canneńskim (1996). Scenariusz kolejnego filmu – „Na moich ustach” („Sur mes lèvres”) – został doceniony przez Francuską Akademię Filmową, która uhonorowała go statuetką Cezara.
Największym uznaniem cieszył się – pełen suspensu – dramat psychologiczny „W rytmie serca" („De battre mon cœur s'est arrêté”, 2005), remake amerykańskiego filmu „Palce” („Fingers”, 1978) Jamesa Tobacka. Jego bohater (u Tobacka – Harvey Keitel, u Audiarda – Romain Duris) jest pracownikiem agencji nieruchomości, która w swej działalności posługuje się metodami niezbyt zgodnymi z obowiązującym prawem. Pewnego dnia postanawia zmienić swe dotychczasowe życie i pójść tropem matki, czyli zostać... wirtuozem fortepianu. Ten film przyniósł francuskiemu filmowcowi trzy Cezary (najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz adaptowany) i jedną nagrodę BAFTA (najlepszy film nieanglojęzyczny). „Prorok” („Un Prophète”, 2009) – frapująca opowieść o francuskiej mafii – zebrał jeszcze obfitsze żniwo: Grand Prix w Cannes (2009), nagrodę BAFTA za najlepszy film nieanglojęzyczny i nominację oscarową (2010).
„Kiedyś na pierwszym miejscu były dla mnie techniczne aspekty wiążące się z pracą nad filmem, ale od «Na moich ustach» to aktor jest dla mnie najważniejszy” – wyznaje Audiard. I dodaje: „To, czego szukam u aktorów, jest dokładnie tym, czego od nich nie oczekuję. Chodzi o to, by stworzyli coś, czego nie przygotowałem. Myślę, że oni sami tego potrzebują. Pracując ze mną, chcą odkrywać nowe przestrzenie. Kiedy pracujesz z aktorami, musisz być z nimi, przechodzić przez te same etapy”.
Największym uznaniem cieszył się – pełen suspensu – dramat psychologiczny „W rytmie serca" („De battre mon cœur s'est arrêté”, 2005), remake amerykańskiego filmu „Palce” („Fingers”, 1978) Jamesa Tobacka. Jego bohater (u Tobacka – Harvey Keitel, u Audiarda – Romain Duris) jest pracownikiem agencji nieruchomości, która w swej działalności posługuje się metodami niezbyt zgodnymi z obowiązującym prawem. Pewnego dnia postanawia zmienić swe dotychczasowe życie i pójść tropem matki, czyli zostać... wirtuozem fortepianu. Ten film przyniósł francuskiemu filmowcowi trzy Cezary (najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz adaptowany) i jedną nagrodę BAFTA (najlepszy film nieanglojęzyczny). „Prorok” („Un Prophète”, 2009) – frapująca opowieść o francuskiej mafii – zebrał jeszcze obfitsze żniwo: Grand Prix w Cannes (2009), nagrodę BAFTA za najlepszy film nieanglojęzyczny i nominację oscarową (2010).
„Kiedyś na pierwszym miejscu były dla mnie techniczne aspekty wiążące się z pracą nad filmem, ale od «Na moich ustach» to aktor jest dla mnie najważniejszy” – wyznaje Audiard. I dodaje: „To, czego szukam u aktorów, jest dokładnie tym, czego od nich nie oczekuję. Chodzi o to, by stworzyli coś, czego nie przygotowałem. Myślę, że oni sami tego potrzebują. Pracując ze mną, chcą odkrywać nowe przestrzenie. Kiedy pracujesz z aktorami, musisz być z nimi, przechodzić przez te same etapy”.
JA
opis redakcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024