PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
WYDARZENIA
  22.01.2013
Idąc krok w krok z kalendarzem rozdania hollywoodzkich Złotych Globów, Akademia Lumieres, złożona z zajmujących się filmem korespondentów prasy zagranicznej w Paryżu, w ubiegły weekend ogłosiła swe nagrody.

Stało się to podczas ceremonii, która zgromadziła artystów i osobistości kierujące francuskim życiem kulturalnym (wśród nich minister odpowiedzialny za Frankofonię, czyli wspólnotę państw francuskojęzycznych i szef Komitetu Kinematografii) oraz grono  artystów nominowanych do cieszących się coraz większym prestiżem wyróżnień.


Zwycięzcą tegorocznego rozdania Nagród Lumieres została "Miłość" Michaela Hanekego, który otrzymał Panterę dla najlepszego filmu, a występujący w nim aktorzy, Emmanuelle Riva i Jean-Louis Trintignant, zostali uznani za aktorów roku. Dwa dni wcześniej "Miłość" została uhonorowana Złotym Globem dla najlepszego filmu zagranicznego, a więc po Złotej Palmie w Cannes brakuje filmowi Hanekego jedynie Cesara dla najlepszego filmu oraz Oscara, do którego została nominowana aż w pięciu kategoriach, w tym dla najlepszej aktorki. Film jest szczególnie trudną i bezkompromisową opowieścią o starości i odchodzeniu, opiera się na wyjątkowych kreacjach aktorskich, bez praktycznie żadnych efektów reżyserskich czy scenograficznych. Moment przyznania Pantery dla 85-letniej  Emmanuelle Riva, która stała się znana na świecie dzięki filmowi Alaina Resnais „Hiroszima moja miłość” (1959) byl szczególnie wzruszający. Po kilkudziesięciu latach kariery poświęconej przede wszystkim wielkim autorom teatralnym i filmom autorskim (zagrała także epizodyczną rolę w „Niebieskim” Kieślowskiego), spotykające ją zaszczyty wydają się ukoronowaniem dedykowanego sztuce życia. - Każda rola to owoc współpracy wszystkich, którzy jednoczą  swe siły, aby film powstał - powiedziała wielka i bardzo skromna dama francuskiego kina.

Emmanuelle Riva. Fot. Akademia Lumieres

Honorując wielkie damy kinematografii francuskiej i światowej, Akademia Lumieres złożyła również hołd Claudii Cardinale, rywalizującej w swoim czasie uroda z Brigitte Bardot, górującej jednak zdecydowanie nad BB pod względem bogactwa ról i gamy aktorskich możliwości. Nagrodę wręczała Victoria Abril - również aktorka o sławie międzynarodowej, znana przede wszystkim z najlepszych filmów Almodovara.

Claudia Cardinale. Fot. Akademia Lumieres

Oprócz „Miłości”, filmowy wieczór Lumieres miał jeszcze dwóch bohaterów. Film Jacquesa Audiarda „Kości i rdza” (De rouille et d’os), wyróżniono Panterami za reżyserię i scenariusz, zaś dzieło Noëmi Lvovsky „Camile powtarza” (Camille Redouble, https://www.sfp.org.pl/blog,255,11680,1,1,Przezyj-to-jeszcze-raz.html) otrzymało Nagrodę Specjalną. Dodatkowo statuetki Pantery dla aktorskich nadziei wręczono trzem młodym aktorkom - Judith Chemla, Julii Faure oraz Indii Hair -  grających koleżanki czterdziestoletniej bohaterki (w tej roli sama reżyserka Noëmie Lvovsky), cofającej się do swej nastoletniej przeszłości. Film ten, zdecydowanie najbardziej kobiecy z całej selekcji, przynosi moment odprężenia i fantazji, połączony z refleksją na ciągle aktualny temat upływu czasu i przemijania. Z kolei film Audiarda (polska premiera już 8 lutego) wydaje się najbardziej „przemyślany i wypracowany” z całego zestawu utworów nominowanych do tegorocznych nagród, nakręcony według bardzo dobrego scenariusza, opowiedziany kamerą w sposób mistrzowski i bardzo dobrze zagrany. Słowem, zupełnie równorzędny kandydat do nagrody dla najlepszego filmu, jednakże nagrody ex-aequo  w tej kategorii regulamin nie przewiduje.

Ekipa komedii Camile powraca". Fot. Akademia Lumieres

Po raz pierwszy w tym  roku Akademia Lumieres postanowiła zwrócić uwagę na kinematografie krajów francuskojęzycznych – nagrodę dla najlepszego filmu w tej kategorii otrzymał film Senegalczyka Moussy Touré „Piroga” (La pirogue), opowiadający o dramacie nielegalnych imigrantów z Czarnego Lądu. Osobnym bohaterem wieczoru była kinematografia Tunezji, reprezentowana przez Férida Boughedira i grupę młodych tunezyjskich reżyserów, którzy podjęli się trudnego zadania uchwycenia momentu przemian, mających miejsce w ich kraju po arabskiej wiośnie ludów – traconych nadziei i złudzeń, pogrążających się w umacniającym się islamizmie. Dzień wcześniej twórcy uczestniczyli w poświęconym ich filmom seminarium z cyklu Spotkania Lumieres .

Autorka relacji jest przewodniczącą Akademii Lumieres.


Grażyna Arata
Portalfilmowy.pl
Ostatnia aktualizacja:  22.01.2013
Zobacz również
Paweł Edelman ponownie z Polańskim
Jubileuszowe Prowincjonalia czas zacząć!
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll